Nekromanti alvhat

det är ett fritt ämne...
Själv har jag svårt för dem...de är alltid så powergameade..., fast i EON är det inte så illa.

"det är roligt att slå tärningar"

Duriel

Veteran
PowerAlver

Ja och nej.
Nu vet inte jag vad DU menar med "powergaming" men jag anser inte att alver har så feta fördelar i Eon.

Det kommer ju mycket med det sociala arvet som gör det svårt att spela Alver (Så som dom beskrivs)

Se till deras heder vad gäller den Alviska gästfriheten, de enda som har dörrar och lås är ju Pyar,för att de bor hos människorna (med mycket annat).

Så nja. Powergaming skulle jag inte kalla det. dessutom så är ju trots allt alver rätt intressanta - framför allt i Eon. Ja va fan - Bara i Eon, i övriga format vågar jag till och med säga att de är rena rama "HE-Man Powergaming" på alver.

;-)

- MaD.

Re: PowerAlver

inte så himla PG men det sa jag redan i mitt inlägg. Vad som är bra med alver? Extra Ep...extra stridsvana...plus på grundegenskaper...sen att de är äckliga små kryp reducerar ju deras powergaming en del.

"det är roligt att slå tärningar"

Grillmästaren

Veteran

Jag tycker att dom är ganska neutrala...
Sedan om man får fram en alv som är ca 100 år så får denne ganska mycket extra slag på bakrundstabbelen och extra färdigheter...
Men man behöver juh inte köra med att man får dom extra färdigheterna/slagen...

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy

Belgarth

Swordsman

om man tycker alver är Power G vad är inte dvärgar då
(föresten så är det ju dvärgarna som kastade förbannelsen)

Om någon överlever mina äventyr var det inte bra

Orchson

Veteran
Dvärgahat

Jag hyser samma känslor för dvärgar. Dessa korta, inbilskt aggressiva hycklare med nazistiska tendenser har alltid haft en kniv i sidan på mig.

De rultar fram med sina rustningar och glorifierade verktyg (hammare, yxa) och gör livet surt för merparten av världens invånare och jag står inte ut med dem rent allmänt.

Iss.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Drakvrede

Swordsman
Meningslösa jämförelser.

Hela den här debatten är egentligen ganska meningslös. Alver & Dvärgar ska trots allt vara annorlunda än människor, eftersom de per defininition inte är människor! De är andra varelser, med andra förutsättningar och andra sociala villkor! Detta gör att de kommer få andra egenskaper än människor. När sedan jämförelsen med människor görs, då trots allt själva "powergajming"-konceptet uppstår, blir det naturligtvis något fel. För att säga att alver och dvärgar är "powergajmade" är som att jämföra en björn med en mus och sedan säga att björnen är powergajmad. Det är helt enkelt baserat på en mycket dålig jämförelse!

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Sodivra

Champion
Re: Meningslösa jämförelser.

Jamen vafan.. Om man nu kunde välja att spela björn i en värld av möss så skulle det ju kunna kallas powergajming, efter den definition som finns på powergamare.

Själv spelar jag Västmark, så då är det omöjligt att ens föreställa sig powergaming! /images/icons/smile.gif

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Morollan

Veteran

(föresten så är det ju dvärgarna som kastade förbannelsen)
Tror du ja...

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Drakvrede

Swordsman

Nej, om man valde att spela björn i en värld av möss, så spelar man en björn.

Är för övrigt väldigt intresserad av att höra den definitionen du omtalar.

Drakvrede

Sodivra

Champion

Är för övrigt väldigt intresserad av att höra den definitionen du omtalar.

Tja, okej då! /images/icons/smile.gif Sådana här uttryck, som kobold och liknande, har blivit väldigt.. ja, betydelse-lösa. (Notera bindestrecket, dom har tappat det dom betyder) en spelare som är kobold kan vara ALLT som jag inte tycker om.

Alltså, om kobold kan betyda "alla rollspelare som jag inte gillar" så kan powergamare betyda "alla rollspelare som satsar på mäktiga rollpersoner."

Så jag håller med dig, man "powergamar" inte, men om man har en annan spelstil så kan man mycket väl se det som powergaming.

Och eftersom det är folk ur denna spelstil som är dom enda som använder ordet powergamer, ja då får väl deras definition vara den som gäller.

Och sedan så tycker jag att din jämförelse också var lite dålig, ehum ehum.. /images/icons/blush.gif Trots allt så kan man ju begära att raserna ska vara jämlika, det behöver inte vara "obalanserat" bara för att verkligheten är det. Som sagt, jag ställer mig inte bakom tankesättet med powergaming, men som spelare är det ju inte fel att vilja ha balanserade raser.

Yes! Ännu en ras/art-hat.

Tycker den verkar lite slapp dock. Ska försöka dra igång den. Alverna är PG med att de alltid lever för evigt eller mycket länge. Om man ska gå efter vad jag anser är en alv skulle de ha minus i alla fysiska färdigheter förutom rör och per. De borde vara bräckliga och skygga med all den vishet som tillkommer en 4 000 år gammal stackare men med nackdelen att de inte vågar ingripa sig i politiken, världen och allt annat utom dans sång och sin förtrollade skog. De skulle ha en otrolig rädsla för att dö och anser att alla andra raser är våldsamma, dumma och kortlivade. Vilket iof stämmer om man jämför med alverna. Ingen skulle lära sig vapenkonst eftersom de skräms av vapen och våld. De lär sig istället magi, konst och lärdom. De yngre vill se världen utanför men blir alltid skrämda av våldet som finns överallt.

Tyvärr är alverna i de flesta rollspel inte sådana. Istället är de krigare som lever i hundra år eller dödsmagiker. De är starka, uthålliga, vackra, smidiga, smarta och mer bildade än vilken annan ras. De har inga farliga nackdelar. Den alviska förbannelsen är kanske en nackdel men man hinner bli flera hundra år gammal innan den sätter in. Nä, jag tycker de flesta folk har missförtått tolkien. Alla alver som beskrivs i hans värld är ju hjältar eller mäktiga ledare. Legiolas (eller nått, läste härskarserien för några år sedan) Är ju deras främste krigare. Inte undra på att han är bra, samma sak med Gimli. Men dessa två har tydligen blivit förebilder för hur en alv och dvärg ska se ut som. Tycker det är lite av en besvikelse.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Nightowl

Champion
Balanserade raser (OT?)

"Som sagt, jag ställer mig inte bakom tankesättet med powergaming, men som spelare är det ju inte fel att vilja ha balanserade raser."

För mig är det just det man ofta kallar en powergamer - en som spelar för att få en "tripp" genom sin tuffa rollperson - som mest bryr sig om "spelbalans" (fan, vi behöver en bättre översättning av "game balance"). En som inte bryr sig stort om hur mäktig hans karaktär är värderar ju inte den egenskapen så mycket. Han är kanske mer intresserad av andra saker som han tycker gör karaktären intressant. Jag menar, om jag gillar att spela en figur för att få göra mig lustig, t.ex., spelar det väl ingen roll att Nisses karaktär är mycket mäktigare än min? Få spel bryr sig så mycket om "spelbalans" som (A)D&D, men så är det också urspelet, från en tid då en rollspelare nästan per definition var en powergamer.

Nu finns det en P.G. i de flesta spelares hjärta, men jag anse fortfarande att det är den lille snubben som gör att vi oroar oss för spelbalans etc.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Drakvrede

Swordsman

alla rollspelare som satsar på mäktiga rollpersoner.

Är detta powergajming? Väldigt vag definition, men okej, låter oss skippa den diskussionen. :) Åter till frågan med "balanserade raser". Själva idéen är ganska meninglös, tycker jag. Att kräva att raserna ska vara balanserade är ju ett totalt missförstånd av hur världen fungerar. Naturen har inget inbyggt "jämstäldhetsbegrepp", utan vissa varelser blir "mäktigare" (i meningen större, starkare, smartare, osv) än andra varelser. Att då kräva att raserna ska vara jämlika är då verkligen som att skälla på björnen för att den är större och starkare än musen! Det bygger på ett totalt missförstånd av vad som skapade situationen.

Nu kan man ju förvisso resonera såhär: "Tja, Eon är ju ett rollspel, och raserna i spelet är fiktion. Sålunda borde skaparna av spelet kunnat balansera det hela." Men frågan är då egentligen varför skulle man göra det? Varför ska alla raser vara jämlika? Vad är det här för kommunistfasoner? *hehe*

Nej, skämt och sido, min poäng är denna; i en värld fylld av varelser kommer vissa bli större, mäktigare och biffigare än andra, också i Eon!

Drakvrede

Sodivra

Champion
Du måste se det från deras ögon..

Ja, om man vill ha en verklig spelvärld. Om man tycker att balans är viktigare än realism, visst!

Som sagt så håller jag med dig, men om man VILL ha balanserade raser så blir man GLAD av balanserade raser. /images/icons/smile.gif

Så, Mundana hade mycket väl kunnat vara 100% balanserat, och haft dom som gillar sånt som målgrupp. Fast det hade kanske varit tråkigt till och med för dom! /images/icons/wink.gif

Helmgast
Tänk om det skulle komma Darkenhat???

Alver borde dock ha ett högt attribut i TÅL, de blir ju aldrig sjuka i varje fall inte enligt Silmarrilion.

De borde vara bräckliga
och skygga med all den vishet som tillkommer en 4 000 år gammal stackare

De flesta alver i Mundana är yngre än 4000 år.

// Slut.

Gorion

Veteran

Det var faktiskt dvärgarna. Vilka annars? Apmänniskorna? (Som ibland även kallas alver)

Ush, varför skulle någon hata darkener?

De flesta alver i Mundana är yngre än 4000 år.

Jag snackar inte om mundanas alver. Jag snackar om hur en alv bör vara för att vara en hellyllealv. Enligt mig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"