Nekromanti Alviska?

Belgarth

Swordsman
undrar om alviska verkligen existerar man kan ju enstaka ord som står med i regelboken och mundana men har någon kartlagt hela språket?

Greymourn

Swordsman
???

Ledsen för att jag krossar dina drömmar el ngt, men alviskan som språk existerar inte... Lite fraser för inlevelsens skull bara... Det närmaste ett helt språk jag någonsin kommit över är Khelataariskan... Spela Khelataar allihop det är tidernas bästa spel, inget ont om Eon

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...

Targon

Hero
Re: Felya

Jag har aldrig begripit det där med att konstruera fantasyspråk med fullständigt alfabet, grammatik och fonetik. Förefaller vara ett missriktat sätt att gå in i rollspelsmakandet med så kallad tysk grundlighet. Dessutom vore det ytterst fånigt om Mundanas alver endast talade ett enda språk. I min Mundanatolkning beror det på vad alverna befinner sig vilket språk de talar (och då talar jag inte bara om felyas tre dialekter). Alverna i Sunariskogen talar exempelvis inte samma språk som de som bor i Iracskogen. Föreställningen om felya som ett globalt alvsspråk är inget annat än en idioti.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Varför skapa språk?

"Jag har aldrig begripit det där med att konstruera fantasyspråk med fullständigt alfabet, grammatik och fonetik. Förefaller vara ett missriktat sätt att gå in i rollspelsmakandet med så kallad tysk grundlighet."

Det finns två skäl till det. För det första får man en djupare bakgrund i spelvärlden.Man har något att utgå ifrån om man kan spåra språk och deras utveckling. Det säger även en del om mentalitet och psyke, men framförallt så gör det att språken får en konsekvens. Det är inte bara en kasse fraser som låter balla, de betyder något också.

Det andra skälet är att det faktiskt är rätt kul att skapa språk.

"Dessutom vore det ytterst fånigt om Mundanas alver endast talade ett enda språk."

Inte givet deras bakgrund.

Till att börja med, alver har egentligen ett enda etniskt ursprung (till skillnad från människor). De har en inbyggd konservatism och större generationssprång, varför språkutvecklingen sker långsammare. Vidare (och viktigast av allt) är att de olika stammarna har en gemensam kultur. Språket är en del av den kulturen, och så länge som de vägrar att helt assimileras i omgivande kulturer så är ett globalt alvspråk såsom felya snarare en logisk konsekvens. Jämför gärna med hebréiska eller latin, som har lyckats vara intakta och globala i tvåtusen år.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
Re: Varför skapa språk?

Jämför gärna med hebréiska eller latin, som har lyckats vara intakta och globala i tvåtusen år.

Arabiskan är iofs ett bättre exempel på ett språk som i dag är globalt och samtidigt bärare av ett helt och i viss mån enhetligt kulturellt och religiöst mönster. Sett utifrån den bakgrunden kan jag inte säga att du pratar dumheter vad det gäller alvernas enhetliga språk. Men man skulle kunna komplicera det där ytterligare och göra alvernas situation ännu mer spännande. Alverna må vara konservativa bevarare av sin egen kultur, men vad är det som säker att detta bevarande har skett så smidigt som alvmodulen vill påskina. Vi vet att det finns misstänksamhet och även stridigheter mellan diverse alvfolk. Man skulle kunna göra dessa stridigheter till en del av förbannelsen, kampen om den genuina alviska ursprungskulturen som visserligen är helt förlorad men som alla alver söker sig tillbaka till på sina egna villkor. Ok att alverna har en gemensam historia, men saker och ting blir mycket mer spännande om denna historia till stora delar är glömd. Krille, du förde in hebreiskan i diskussionen. Tänk på att den moderna hebreiskan är en konstruktion, skapad genom en nostalgitripp tillbaka till Davids tid (då hebreiskan förmodligen lät mer som arabiska). Frågan är om kung David själv hade begripit ett ord av de moderna israelernas rotvälska. Likväl kan ingen förneka den kraft som finns i sökandet tillbaka till om det ärofulla förflutna som i själva verket inte är något annat än en kulturell föreställning. På samma sätt kan det väl vara med Mundanas alver, med en enorm alvisk språkförbistring som följd.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator

"Alverna må vara konservativa bevarare av sin egen kultur, men vad är det som säker att detta bevarande har skett så smidigt som alvmodulen vill påskina."

Alvmodulen, till att börja med. Och vad är det som säger att det måste ske så osmidigt som du vill påskina?

"Krille, du förde in hebreiskan i diskussionen. Tänk på att den moderna hebreiskan är en konstruktion, skapad genom en nostalgitripp tillbaka till Davids tid (då hebreiskan förmodligen lät mer som arabiska). Frågan är om kung David själv hade begripit ett ord av de moderna israelernas rotvälska."

Den stora skillnaden är att det finns en stor diskontinuitet i hebréiskans historia, vilken inte finns i felya. Trots denna diskontinuitet så kan man läsa gammalhebréiska åtminstone hjälpligt om man kan modern hebréiska. Med en mer konservativ mentalitet, ett sökande efter "ursprungskulturen" och en kontinuitet i språkets historia, varför skulle inte felya kunna bevaras intakt? Trots allt har araberna haft bra mycket större splittringar än vad alverna någonsin har haft, och har trots detta lyckats hålla sitt språk globalt och till och med sprida det.

- Krille

Targon

Hero

Och vad är det som säger att det måste ske så osmidigt som du vill påskina?

Därför att jag, som alla andra, har en egen känsla av vad som gör en bra historia och som tyvärr inte alltid rimmar överens med den utgivna världsbeskrivningen. Men så är det ju alltid.

Med en mer konservativ mentalitet, ett sökande efter "ursprungskulturen" och en kontinuitet i språkets historia, varför skulle inte felya kunna bevaras intakt?

Ibland kan en historia bli bättre om sanningen inte alltid är självklar. "Wie es eigentlich gewesen ist" må kanske till och med vara helt egalt. Personligen gillar jag konflikten mellan sanning och kulturell reception. Tanken tilltalar mig att alverna faktiskt kan ha fått allting fel för sig och att de bråkar med varandra om saker ingen av dem egentligen begriper. Tänk vilken cool upplevelse för spelarna om de någon gång skulle träffa på ursprunglig felya på en plats de verkligen inte hade kunnat förutse att finna något sådant, alltså inte bland de "vanliga" alverna.

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Sedan så...

... är det ju skitroligt som spelledare att plugga in alviska och när spelarna väl möter på en alv så talar spelledaren just alviska, ett språk ingen av spelarna begriper. Det gör det hela mycket, mycket roligt när man skall försöka sig på kommunikation.

Jag kan inte längre tala felya, eftersom jag inte spelat eon på väldigt länge. Men när jag spelade som mest behövde jag inte referera till boken för att tala, där det inte fanns ord skapade jag ord och så skrev jag ner dem. Det är skitpiss-svårt att snacka felya för man kan ju aldrig använda adjektiv.

Men jag rekommenderar spelledare att läsa in lite felya om man vill förbluffa spelarna. När de stöter på en alv, och spelarna förväntar sig att alven säkert kan Sabriska, och den absolut inte kan det, så är resultatet helfestligt.

Dessutom är det förbannat roligt att försöka svära på alviska. Svårt om inte annat.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Krille

Super Moderator
Re: Sedan så...

"Dessutom är det förbannat roligt att försöka svära på alviska. Svårt om inte annat."

Så svårt är det inte. Det krävs bara lite mer fantasi. Vi människor använder ju särskilda invektiv för att förolämpa folk. Alver använder vanliga ord, och i rätt tonläge och tillfälle kan "överromantisk blomsterluktare" bli en dödlig förolämpning.

- Krille

Big Marco

Läskig
Re: Alviska

Under en gladiatorstrid mellan en RP och en thismalviska med stavkamp som specialitet så pratade hon alviska med den vanariske RPn hela tiden. Det var asball! Min spelare upprepade sig hela tiden med sitt "va?!".

(Fast hon var inte speciellt elak, hon var artig och tyckte RPn var oborstad och korkad iom att inga hälsningar eller artigheter gick fram - typiskt thism att tro att alla bönder pratar felya. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Orchson

Veteran
Re: Sedan så...

Ja, jo... Men när det normalt sett går att svära på svenska med "ditt f*******de **, kom hit så skall jag slita av dig ***** och köra upp den i ditt *****"... Så kan man max säga:

"Din fuling där!" På alviska...
Eller tja, man kan ju dra en harang på en halv A4 med saker som personen har gjort och... Hmmm... *glödlampa* Ahaa... Nu fattar jag.

Orchson

Veteran
Omringa...

... tre stycken förvirrade rp:s i en sunariskog med lyfalifäktande thism-jönsar. Vägra sedan att låta de gå därifrån om de inte förklarar vad de gör där. Tala halvt på alviska, halvt på svenska... Vägra förstå dig på ironi och dra absolut inga slutsatser när de pekar och ritar i jorden för att förklara. Kräv att de skall förklara sin närvaro och använd knappt några adjektiv, utan ställ frågor som:
"Varför gick ni genom gläntan?"
Men förklara inte vilken glänta utan anta att de vet det... Alla andra i skogen vet det ju.