Nekromanti alvsvärd

Perenna

Swordsman
ska man ha två niamh ( stavas det så?) eller ett lyfali?

Två niamh.

Ett lyfalisvärd är ett krigsvapen (se 'vapenetikett' i Alver - Förbannelsens folk). Att bära med sig ett lyfalisvärd, oavsett om Du har det på ryggen, vid midjan, eller inlindat och buret på hästen, är väl ungefär som att bära en k-pist på gatan i vår tid...

Freelancer

Warrior
Ska du ha två Niamh så är det ju en fördel att vara ambidextriös eller ha tekniken "Två Vapen" i en stridskonst.
Annars är det väl bättre att ha ett Lyfali. Men det är ju som sagt mest använt i krig, så det går man ju inte omkring med hur som helst.
Men visst är det häftigt att ha två vapen sittandes på ryggen /images/icons/cool.gif
Om inte annat så kan det ju inge lite respekt i eventuella fiender /images/icons/wink.gif

Perenna

Swordsman
Re: Oj då. Kära hjärtanes..

Jag borde nog skaffa alvboken innan jag ger mig in på fler alvkaraktärer...
Jag antar att detta gäller för thisms långbågar också?

Ja, det gäller väl även krigsbågen ("serine'nae"?) i Krigarens väg...

Martin Eriksson

Veteran
En alv använder inte Lyfali mot någon som man inte är i krig mot. Om man har ett Lyfali med sig så förklarar man automatiskt krig. Enda gången en alv använder ett Lyfalisvärd är alltså när den är i krig, och du kommer nog inte att få spela mycket krig med din alv...det är en ganska omfattande grej som de flesta spelledare undviker.

Om du är tillräckligt stark så skulle du kunna, om spelledaren tillåter förstås, spela med två Carwelansvärd. Annars så är fördelen med att använda ett Carwelansvärd det högre SI't. Pålästa spelledare tillåter dock inte/ger dig en massa trubbel om du går omkring med ett Lyfalisvärd.