Nekromanti AMA med Mike Mearls

2097

deleta mitt konto tack
Han avslöjade senare detaljerna i sitt initiativsystem, på sin mikroblogg.

Jag gillar att han inte har nån free&clear-fas. Man bara slår sin handlingsspecifika init-tärning och det är i sig en deklaration.

Jag gillar inte att han (vilket han förklarade i ett senare inlägg) ropar ut numren 1, 2 osv som i Feng Shei, Savage Worlds eller Hackmaster 5. Det turordninga och "nu ska alla slå init"-iga är ju det som skapar den "skarv" mellan fight-time och explore/talk-time som jag vill få bort. Men, först missförstod jag hans system, och mitt missförstånd var mer i min smak: Trodde att: alla agerade i mun på varandra, men slog sin init-tärning när dom gjorde nåt, men den tittade man bara på när folks handlingar krockade. Som i Robo Rally. Ex två vill slå i hjäl varandra, då är det bara den med bäst init som ger sin skada. Ex: en vill slå en som springer, då ges skadan bara om slagaren har bättre init än springaren. Osv. Det skulle kunna funka bättre för mig än räkna nummersystemet. Och, om man gör ett sånt Robo Rally (menar då Robo Rally gamla, det nya har ett mer cumbersome system) så kan man också kolla på nån annan tärning, ex vis använda skadan som init. Ju hårdare smäll desto långsammare. (Många av BattleCon-spelets attacker är upplagda så; det är inte en regel i spelet, det är bara så att strike är långsam och hård, burst ger dig en quick move men är klen osv.)

Men, även med den modden ser jag en annan nackdel med hans system. Det promotar att bara stå still och anfalla. Och den gör GWF ännu bättre än TWF :( Tror man är mindre benägen att gömma sig i vattnet, klättra upp på bokhyllan m fl roliga actions om skallen är full av ett obekant initiativsystem.

Nu är jag först och främst sugen på att speltesta Messy-initiativsystemet. Hoppas att det kan vara seamless och osynligt och att fight-handlingar kan vävas med talande och utforskande. Som i 70-talsfilmen "Stjärnornas Krig" där en smugglare ska rädda en politiker och han pratar i telefon och så lackar han ur och skjuter telefonen och säger "Boring conversation anyway". Det ska gå att bara göra saker, som i DW, men samtidigt behålla all action econ med reaction, bonus action etc.

På tal om bonus action skriver han i AMA:n att det känns hackigt (håller med) och att dom istället borde ha designat sina powers så bonus action inte behövdes (håller inte med). Visst är det ett hack men det är ett väldigt effektivt hack som hjälper alla som gör homebrew.

Däremot kunde det ha hetat något annat och varit förklarat på ett annat sätt. Som det är nu är det lätt att tro att bonus action är något man alltid får, som Move Minor Standard i 4e.

Slottar borde också ha hetat nåt annat, det systemet är urkrångligt förklarat, men det har vi ju redan haft en tråd om.

Matten och systemet i femman är så genialt men dom borde ha haft ett rename-pass. När jag programmerar har jag som princip att om jag har minsta tvekan om vad jag ska kalla en funktion så, istället för att kalla den HandleConnectionInvertManager så kallar jag den frobnicate. Då kan jag skriva klart den, refaktora ut den, köra extract method / inline method etc och till sist när jag ser hur den ska funka så är jag tvingad att byta namn på den ist för att den har ett "good enough"-namn. Om inte annat för att inte få namnrymdskrock med nästa frobnicate.

En annan ofta missad sak med femman, jag får suma på alla rollformulär där vi har skills-list, vapen-attacks-lista, savungthrow-lista, spell-attacks-lista osv. Det är ju alla samma sak, du har din grundegenskap tränad eller otränad. Sen att vissa conditions ger disadvantage på checks och andra på saves är en liten wrench och expertise / jack of all trades / remarkable athlete också. Men det får man göra separata rutor för. Oj vilket ofokuserat inlägg det här blev. Jaja?

Bolongo

Herr Doktor
Nu har vi väl inte fått se alla detaljerna i hans initiativ-system, men jag håller med om att det verkar krångligare och faktiskt ÖKAR tidsåtgången något fenomenalt. Som minst verkar det kräva att man lägger till en deklarera handlingar-fas och slår om sitt initiativ varje runda.

Bolongo

Herr Doktor
Ju mer jag studerar olika alternativa förslag, desto mer börjar jag tycka att RAW initiative i D&D är som demokrati: det sämsta möjliga systemet... förutom alla de andra.

2097

deleta mitt konto tack
Bolongo;n239338 said:
Ju mer jag studerar olika alternativa förslag, desto mer börjar jag tycka att RAW initiative i D&D är som demokrati: det sämsta möjliga systemet... förutom alla de andra.
För mig finns det en "reserv" som jag alltid kan falla tillbaka till om alla mina experiment blir sopiga. Och det är "initiative score"-varianten i DMG. Vi körde med den rakt av på DanCon.
Den funkar såhär: alla har en permanent slagen 10 ist för d20 på initiativ. Då vet man vilken turordning det alltid är och behöver aldrig orda om det eller ha någon "alla slår initiativ"-skarv.

CapnZapp

Myrmidon
Det viktigaste jag tar med mig är från Messylänken: glöm inte att tänka på jordgubbar när du ska säga Kranks namn :)

2097

deleta mitt konto tack
Har gjort ett Cayce Pollard–implantat i Broca-centret i min frontal-lob så alla varumärken och all reklam byts ut mot vitt brus, s.k. "myrornas krig". Så det specifika varumärket för just den nätverkseffekts/lock-in-nedgeggade mikrobloggstjänsten kan jag inte se. Men det är väl nån av dom stora skulle jag gissa.

2097

deleta mitt konto tack
Vill också tillägga att jag gillar Mike Mearls jättemycket

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo;n239338 said:
Jag gillar att dela ut kort till folk som i Savage Worlds. Folk med fler attacker får fler kort. Sedan går korten i fallande ordning.

2097

deleta mitt konto tack
Det som är ass m Savage World är att det blir en countdown-lösning. Och det vill jag slippa.

Det vanliga rådet att sortera kartotekskort är också dåligt.
När vi körde m vanligt initiativ så tog jag ett linjerat papper 30, 29, … 3, 2, 1 (+ en liten plats för negativa). Så när alla slog skrev jag in deras initial på den raden. Tretton på rad tretton osv. Då sorterades dom "automatiskt".

Bolongo

Herr Doktor
Jag har Paizos initiativ-tracker med små magnetiska dry-erase lappar. Efter att alla rullat och jag spikat ordningen lutar jag den mot utsidan av DM-skärmen så att spelarna kan se den - och så får DE hålla reda på vems tur det är.

Med det sagt gillar jag förslaget om popcorn-initiativ som någon annan föreslog i din länkade tråd, 2097.

2097

deleta mitt konto tack
Ja den initiativtrackern gör också att man slipper sortera, tillskillnad från "vikta lappar på toppen av skärmen"-metoden.

Popcorn gillar jag inte för i det tar initativet mycket plats, jag vill att initiativet ska försvinna, bli osynligt.

anth

Vetefan
2097;n239203 said:
Även En World hade en längre artikel om Mikes initiativsystem
Here's Mike Mearls New D&D 5E Initiative System
som har flera hundra kommentarer.

Mottagandet är blandat: vissa tycker bu, andra tycker bä.
Det folk klagar på: att slå initativ varje runda gör strider långsammare, samt att DEX inte längre har någon inverkan på initiativet.

Intressant är att i kommentarerna går man igenom ungefär alla initiativsystem som existerar.

Av de som gås igenom är det ett par till tar ingen som helst hänsyn till DEX:
- popcorn: en person börjar, när denne är färdig säger hen vem (vän eller fiende) som är näst på tur. Sist i rundan är först nästa runda.
- kort: alla har kort med sitt namn på. DM blandar och drar, den vars kort dras agerar. En finess är att de med featen alertness får två kort och agerar när deras första kort dras.

Min favorit liknar OSR-varianten gruppinitiativ:
- Monster slår inget initiativ, utan har ett fast värde på initiativ + 10 (ungefär som passive perception). Vid lika agerar monstret först.
- Spelar-gruppen slår en gemensam initiativ-tärning varje runda.
- Varje spelare räknar ut sitt individuella initiativ genom att lägga till sitt initiativvärde till det gemensamma tärningsslaget.
- Alla rollpersoner som har högre initiativ än högsta monsterinitiativet agerar först. De får agera i valfri inbördes ordning. Sedan agerar monstret. Sedan alla som har högre än näst högsta monstret o.s.v.

2097

deleta mitt konto tack
Ja hjälp. Hoppas "messy" visar sig fungera bra. Då är detta avgjort för all framtid?

anth

Vetefan
2097;n239684 said:
Ja hjälp. Hoppas "messy" visar sig fungera bra. Då är detta avgjort för all framtid?
I grund och botten är det ju bara en husregel bland alla andra.
Jag finner det snarare komiskt att folk kan bli upprörda över andras husregler - men sånt är internet och sådana är rollspelsnördarna. :)

2097

deleta mitt konto tack
Anth, dom tre du tar upp tycker jag alla tre är för bökiga och gruppinitiativ OSR-style är också det, och det system som The Black Hack börjar få äran för (jag hade redan kommit på det själv & testat det) är också det. Jämfört med min baseline, att köra med "initiative score". Men, jag siktar på ännu mindre bök, a la krank. Men måste testa först.

2097

deleta mitt konto tack
anth;n239689 said:
I grund och botten är det ju bara en husregel bland alla andra.
Jag finner det snarare komiskt att folk kan bli upprörda över andras husregler - men sånt är internet och sådana är rollspelsnördarna. :)
Vi är ju rädda för att det ska bli nya standarden. Men, jag tycker faktiskt Mearls' system har fördelar mot nuvarande default. Om man kör det "Robo Rally style" ist för nedräkning.

anth

Vetefan
2097;n239690 said:
Anth, dom tre du tar upp tycker jag alla tre är för bökiga och gruppinitiativ OSR-style är också det, och det system som The Black Hack börjar få äran för (jag hade redan kommit på det själv & testat det) är också det. Jämfört med min baseline, att köra med "initiative score". Men, jag siktar på ännu mindre bök, a la krank. Men måste testa först.
Grundregeln när man ska bedöma om en husregel är bra eller dålig:
Blir spelet så pass mycket roligare att det är värt det extra böket som husregeln orsakar?
Jag personligen anser att de roligaste strider jag haft har varit med gruppinitiativ, alltså tycker jag personligen att det är värt böket.

2097;n239693 said:
Vi är ju rädda för att det ska bli nya standarden. Men, jag tycker faktiskt Mearls' system har fördelar mot nuvarande default. Om man kör det "Robo Rally style" ist för nedräkning.
Det kommer aldrig att bli en ny standard.
Det finns en anledning till att vi aldrig hört talas om detta system tidigare i någon UA eller liknande:
- Detta är Mike privata system som han använder i sin egen spelgrupp.
- Han har inte gehör för systemet bland de andra konstruktörerna på WotC.
- Systemet använder inte en d20.
- I systemet är det bra att slå lågt istället för högt.
Inte ens i ett framtida DnD6 kommer det att bli standard.

2097

deleta mitt konto tack
Jo, jag vet ju det, det är fåren på EN world som inte vet detta. Men, han sade ju han skulle skriva ihop en UA med det.
Han pratade om det på en podcast strax innan AMA:n också