Nekromanti Amazon, TIN, IRS ???

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag planerar att publicera mig via Kindle och när jag granskar alla villkor kring detta visar det sig att jag behöver skaffa mig ett amerikanskt TIN-nummer för att inte bli beskttad av IRS. Jag undrar om det finns någon här som har gjort detta?

Ja - det är en rätt meckig process som i mitt fall innebar en icke oansenlig tid i telefonkö med amerikanska skattetjänstemän... Jag minns inte i detalj hur det gick till, men det finns rätt bra guider på nätet - bland annat hos aggregatorn Smashwords, som distribuerar e-böcker till 10+ återförsäljare, däribland Amazon (som ju är klart störst) men även Apple och Barnes & Noble. Kanske nåt för dig?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
TomasFriaLigan;n37918 said:
Ja - det är en rätt meckig process som i mitt fall innebar en icke oansenlig tid i telefonkö med amerikanska skattetjänstemän... Jag minns inte i detalj hur det gick till, men det finns rätt bra guider på nätet - bland annat hos aggregatorn Smashwords, som distribuerar e-böcker till 10+ återförsäljare, däribland Amazon (som ju är klart störst) men även Apple och Barnes & Noble. Kanske nåt för dig?
Tack för tipset. Smashword verkar vara rätt ställe att börja på.