Nekromanti Amber???

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,401
Location
Göteborg
Hur funkar spelsystemet i Amber? Efter vad jag förstått används inga tärningar. Någon som har spelat det?

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag har inte spelat det själv, men jag har fått för mig att det använder någon slags budgivningssystem. Har ingen aning om hur det funkar mer än så.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Så här funkar det. Budgivning har man i rollpersonsskapandet. Därefter går allt ut på att jämföra värden. Om inga andra faktorer finns med så vinner alltid den som är bäst av de involverade. Men faktorer är ofta inblandade.

Warduke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Budgivning? Hur funkar det igentligen?"

Kalle och Pelle ska spela Amber, med Olle som spelledare. De samlas för att bygga rollpersoner. Kalle och Olle får vardera 100 poäng att bygga sin rollperson för.

(varning: jag minns inte vad egenskaperna hette)

Kalle: Tja, jag tänker mig en listig person.
Pelle: Åkej för min del - jag hade tänkt mig en krigartyp.
Olle: Jahopp, då börjar vi med Intelligence.
Kalle: Jag bjuder 10.
Pelle: Så lätt ska du inte komma undan. 15.
Kalle: 35 så du håller käft!
Pelle: Du får den.

Kalle skriver ner 35 på Intelligence, Pelle skriver ner sitt sista bud, 25. Kalle har nu 65 poäng kvar, medan Pelle har 75.

Olle: Endurance är nästa.
Pelle: 8.
Kalle: 10.
Pelle: 20.
Kalle: Du får den.
Olle: Jahopp, då tar vi Warfare som nästa.
Kalle: Umm, vänta nu, jag läste någonstans att Warfare täcker allt mellan schack, karate och strategi.
Olle: Korrekt.
Kalle: Men hur kan det komma sig?
Olle: Mycket enkelt: Warfare täcker krigföring helt och hållet, från det teoretiska till det praktiska.
Kalle: Ojfan. I så fall måste jag ju ha den.
Olle: Japp.
Kalle: Åkej, då får jag öppna på 15.
Pelle: Så lätt slipper du inte undan. 40
Kalle: Jag ger mig.

Olle: Då är det Strength kvar.
Kalle: Jag tänker inte bjuda.
Pelle: Då bjuder jag mina återstående 25.
Kalle: Du får den.
Olle: Då ska du, Kalle, ha kvar nånting i stil med 40 poäng kvar.
Kalle: Japp.
Olle: Satsar du på en magikerkarriär, eller? Då behöver du 10 poäng till. Tar du 10 poäng bad stuff eller tänker du göra något annat?
Kalle: Kan jag få krönikera kampanjen för 10 poäng och sedan ta Thaumaturgy för 50?
Olle: Går bra.
Pelle: Kan jag rita Trumpkort för 10 poäng och höja Warfare till 50?
Olle: Tja, du är ju bäst så det spelar ingen roll. Visst.

Sammanfattning:

Kalles rollperson har Intelligence 35, Strength 0, Endurance 10, Warfare 15 samt färdigheten Thaumaturgy, värd 50 poäng. Dessutom måste Kalle krönikera kampanjen.

Pelles rollperson har Intelligence 15, Strength 25, Endurance 20 och Warfare 50. Dessutom måste Pelle rita trumpkort till sina medspelare och även viktigare spelledarpersoner.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sarel

Veteran
Joined
4 Sep 2000
Messages
7
Location
Mumeå =)
nja.... inte riktigt då... man rankar attributen i placeringar... så Kalle har

Intelligence: första plats
Strength: andra
Endurance: andra
Warfare: andra

medan Pelle har:

Intelligence: andra plats
Strength: första
Endurance: första
Warfare: första

sen behöver man inte bjuda på nånting, och sen köpa upp sig, men ifall man köper för lika många poäng som den som ligger två hamnar man ändå på plats 2,5... så man kan aldrig bli bäst så... gör man inte det har man vanlig Amber-rank (dvs, man är lika bra som en standard Amber-peck, vilket iofs inte är så lite det...). man kan också köpa ner sig till Chaos rank, som är lite sämre, eller Human, som är cp-dålig.. ^_^

sen går spelandet inte bara ut på att jämföra stats, utan det som det mest går ut på är hur man spelar, samt hur mycket good/bad stuff man har (dvs hur många plus/minus poäng som blev kvar/saknades när man var klar med skapandet)

jag tycker det verkar som ett jättetrevligt spel... tyvärr har jag inte hittat nån som vill spelleda mig... för jag är urusel spelledare själv, och det vet jag... *suck*

slut för den här gången...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,401
Location
Göteborg
Wow!

Astufft system! Undrar om nån skulle bli sur om man snodde det till ett eget rpg...

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 
Top