Dartagnan
Veteran
Skriver på en kampanjidé men har fastnat i en ambivalenskonflikt så jag vill höra er åsikt i ämnet.
Kampanjidén så här långt.
Kampanjen kommer att utspela sig i de soliga delarna av The federation, typ florida.
Äventyr ett
Det första äventyret som är ett introäventyr äger rum 2055, fyra år före det officiella neotech. Rollpersonerna är fortfarande unga och befinner sig fast i en stad kokande av ilska, upplopp och anarki. De senaste månadernas missnöje med politikerna har blossat upp i stora upplopp i genom hela fedarationen. Bakgrunden är de öaknde sociala klyftorna, utbredd fattigdom och orättvisor. Det som slutligen fick bägaren att rinna över var när den federativa senaten klubbade igenom det fjärde replikantdirektivet - en förordning som innebär att replikanter har möjlighet att ta över den vanliga människans arbeten och detta utan att arbetsgivaren betalar någon lön för tjänsten. Arbetsgivaren köper sin replikant och betalar sedan endast för underhållet. Tidigare så har replikanter varit tillåtna i arbeten med tuff arbetsmiljö såsom gruvor, rymdfart och tung industri. Med det nya direktivet skulle den lokala kassörskan eller tidningsbudet mycket väl kunna vara en replikant. Detta är självklart en dödsdom mot den redan hårt ansträngda arbetsmarknaden.
Rollpersonerna skall i det första äventyret endast överleva tills dess att makthavarna fått kontroll över situationen. Militära förband, reservister och federationsgardet kommer att inom något dygn att sättas in mot upploppen. Men även med militär närvaro så är situationen för rollpersonerna allvarlig. Plundring, överfall och våldtäkter följer i upploppets spår. Lokala gäng ser sin chans att etablera kontroll över stadens olika områden. Strejk bland flertalet olika yrkesgrupper har resulterat i att eltillförseln stryps samt att dricksvattnet är begränsat.
Under äventyret så kommer rollpersonerna att rädda en yngling från ett överfall. Ynglingen är misshandlad och kraftigt desorienterad - till råga på allt så lider han även av minnesförlust och minns inget inte ens sitt eget namn. Ynglingen kommer att slå följe med rollpersonerna och visar sig ha ett flertal nyttiga färdigheter som väl kommer till användning. Mot sluet av äventyret lyckas slutligen militären att stävja upploppen, många av federationens invånare är dödade och förödelsen i städerna är stor. Presidenten tvingas till att dra tillbaka det fjärde direktivet.
Äventyr två
Nästa äventyr utspelar sig fyra år senare och då har rollpersonerna hunnit med en utecklingsperiod och betraktas som vuxna. Under de fyra år som förflutit så har de endast haft sporadisk kontakt med varandra. De har glidit ifrån varandra, någon har kanske studerat en annan råkade i knipa med polisen o.s.v.
Det som sammanför dem är deras vän med minnesförlust. Han kontaktar dem och ber dem att möta honom. När de kommer till platsen är han ännu inte där så de får några korta minuter på sig för att glädjas åt återföreningen. När "ynglingen" senare anländer så ser de genast att något är fel. Han är blek och smal - nästintill förtvinad. Hostandes meddelar han dem att han är döende och önskar deras hjälp ytterligare en gång. Han förklarar att han har en sjukdom som bryter ner hans kropp och att hans tid är begränsad. Han har nyligen flytt från det sjukhus där han vårdades. På sjukhuset hade han inte fått någon hjälp utan isolerats på en sluten avdelning och lagts under bevakning. Genom ett fönster till sjukrummet så hade han sett hur några kostymkläda herrar observerat honom och hur de sedan gett några order till läkaren. Efter detta så stängdes kontakten med yttervärlden. "Efter några dagar lyckades "ynglingen" dock att fly efter att han insett att han inte skulle få någon hjälp. Med sig från sjukhuset lyckades han få med sig delar av sina sjukjournaler från en utav sköterskornas mobilenheter.
Med dessa i sin ägo ber han nu rollpersonerna om hjälp att stoppa sjukdoms förloppet.
Äventyrets fortsättning för rollpersonerna blir att försöka få reda på vad sjukjournalerna innehåller och sedan förstå dem. Mer information kan finnas i sjukhusets databanker?
Min fråga är nu: Vad lider ynglingen av?
Faktum är att han är en replikant som var på flykt redan i det första äventyret. Ingen vet dock om detta ännu.
Jag har ett par alternativ.
1. Han håller på att stängas av. Efter ett visst antal år så deaktiveras replikanterna. Detta för att de inte ska kunna konstruera sig egna viljor och identiteter.
2. Han har blivit smittat med ett virus som är skräddarsytt för att utrota replikanter. Han är ett utav de första testen i studien. I och med att replikanterna mer och mer ses som ett hot av federationens invånare så finns det flera som är intresserade att få bort dem.
/D
Kampanjidén så här långt.
Kampanjen kommer att utspela sig i de soliga delarna av The federation, typ florida.
Äventyr ett
Det första äventyret som är ett introäventyr äger rum 2055, fyra år före det officiella neotech. Rollpersonerna är fortfarande unga och befinner sig fast i en stad kokande av ilska, upplopp och anarki. De senaste månadernas missnöje med politikerna har blossat upp i stora upplopp i genom hela fedarationen. Bakgrunden är de öaknde sociala klyftorna, utbredd fattigdom och orättvisor. Det som slutligen fick bägaren att rinna över var när den federativa senaten klubbade igenom det fjärde replikantdirektivet - en förordning som innebär att replikanter har möjlighet att ta över den vanliga människans arbeten och detta utan att arbetsgivaren betalar någon lön för tjänsten. Arbetsgivaren köper sin replikant och betalar sedan endast för underhållet. Tidigare så har replikanter varit tillåtna i arbeten med tuff arbetsmiljö såsom gruvor, rymdfart och tung industri. Med det nya direktivet skulle den lokala kassörskan eller tidningsbudet mycket väl kunna vara en replikant. Detta är självklart en dödsdom mot den redan hårt ansträngda arbetsmarknaden.
Rollpersonerna skall i det första äventyret endast överleva tills dess att makthavarna fått kontroll över situationen. Militära förband, reservister och federationsgardet kommer att inom något dygn att sättas in mot upploppen. Men även med militär närvaro så är situationen för rollpersonerna allvarlig. Plundring, överfall och våldtäkter följer i upploppets spår. Lokala gäng ser sin chans att etablera kontroll över stadens olika områden. Strejk bland flertalet olika yrkesgrupper har resulterat i att eltillförseln stryps samt att dricksvattnet är begränsat.
Under äventyret så kommer rollpersonerna att rädda en yngling från ett överfall. Ynglingen är misshandlad och kraftigt desorienterad - till råga på allt så lider han även av minnesförlust och minns inget inte ens sitt eget namn. Ynglingen kommer att slå följe med rollpersonerna och visar sig ha ett flertal nyttiga färdigheter som väl kommer till användning. Mot sluet av äventyret lyckas slutligen militären att stävja upploppen, många av federationens invånare är dödade och förödelsen i städerna är stor. Presidenten tvingas till att dra tillbaka det fjärde direktivet.
Äventyr två
Nästa äventyr utspelar sig fyra år senare och då har rollpersonerna hunnit med en utecklingsperiod och betraktas som vuxna. Under de fyra år som förflutit så har de endast haft sporadisk kontakt med varandra. De har glidit ifrån varandra, någon har kanske studerat en annan råkade i knipa med polisen o.s.v.
Det som sammanför dem är deras vän med minnesförlust. Han kontaktar dem och ber dem att möta honom. När de kommer till platsen är han ännu inte där så de får några korta minuter på sig för att glädjas åt återföreningen. När "ynglingen" senare anländer så ser de genast att något är fel. Han är blek och smal - nästintill förtvinad. Hostandes meddelar han dem att han är döende och önskar deras hjälp ytterligare en gång. Han förklarar att han har en sjukdom som bryter ner hans kropp och att hans tid är begränsad. Han har nyligen flytt från det sjukhus där han vårdades. På sjukhuset hade han inte fått någon hjälp utan isolerats på en sluten avdelning och lagts under bevakning. Genom ett fönster till sjukrummet så hade han sett hur några kostymkläda herrar observerat honom och hur de sedan gett några order till läkaren. Efter detta så stängdes kontakten med yttervärlden. "Efter några dagar lyckades "ynglingen" dock att fly efter att han insett att han inte skulle få någon hjälp. Med sig från sjukhuset lyckades han få med sig delar av sina sjukjournaler från en utav sköterskornas mobilenheter.
Med dessa i sin ägo ber han nu rollpersonerna om hjälp att stoppa sjukdoms förloppet.
Äventyrets fortsättning för rollpersonerna blir att försöka få reda på vad sjukjournalerna innehåller och sedan förstå dem. Mer information kan finnas i sjukhusets databanker?
Min fråga är nu: Vad lider ynglingen av?
Faktum är att han är en replikant som var på flykt redan i det första äventyret. Ingen vet dock om detta ännu.
Jag har ett par alternativ.
1. Han håller på att stängas av. Efter ett visst antal år så deaktiveras replikanterna. Detta för att de inte ska kunna konstruera sig egna viljor och identiteter.
2. Han har blivit smittat med ett virus som är skräddarsytt för att utrota replikanter. Han är ett utav de första testen i studien. I och med att replikanterna mer och mer ses som ett hot av federationens invånare så finns det flera som är intresserade att få bort dem.
/D