Nekromanti Amerikanska inbördeskriget

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hej hopp
Kan ni ge mig tips på populärvetenskapliga filmer och böcker som behandlar Amerikanska inbördeskriget, jag har noll koll på kriget och allt annat för den delen så jag måste börja väldigt enkelt :) och det bör absolut helst vara på svenska i alla fall om det gäller böcker.
/Tack

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Då tycker jag du ska börja med Thomas Sörensens bok "Amerikanska inbördeskriget", som kom ut för bara några månader sedan (http://www.historiskamedia.se/bok/amerikanska-inbordeskriget/). Den recenserades av ingen mindre än Anders Fager i tidskriften Militär Historia för ett eller två nummer sedan. Han gillade den, men sa att den kanske förutsatte vissa förkunskaper. Och det bör du i så fall kunna få i Göran Rystads "Den bittra fejden. Nordamerikanska inbördeskriget 1861-1865", utgiven i flera upplagor som du lär kunna hitta på ett hyfsat folkbibliotek utan problem.

Alf Åbergs "Svenskarna under stjärnbanéret" är lättläst och levande berättad om du vill veta lite om svenska öden och äventyr under kriget; folk stryker med i GRRM-takt, men INGEN har plott-pansar!

Sapient

Swashbuckler
Jag är glad att du frågar... :)

Håller med Skarpskytten om att rekommendera Sörensens bok. Har börjat läsa den och tycker iofs inte att den förutsätter mer än allmänna förkunskaper - men jag har nördat ned mig i detta under ganska många år, så det är möjligt att jag tappat perspektivet lite. Han nämner i alla fall en del saker som känns lite mer än "standardmallen 1A" för att redovisa kriget och det är lite kul att läsa.

Många böcker om kriget följer det ganska nära, särskilt de mer militärhistoriskt inriktade - och de ger då sällan särskilt mycket perspektiv på skeendena i övrigt (politiskt, ekonomiskt och socialt). De kan dock vara underhållande och upplysande på sitt sätt - och i den genren rekommenderar jag "Fields of Honor" av Edwin C Bearss.

Han är en underhållare, legendarisk "battlefield historian" anställd i National Park Services - hans sätt att berätta är personligt, som att lyssna på någon som "var där", men inte så mycket sammanhang och stora linjer som sagt.

För den saken, rekommenderar jag James McPhersons "Battlecry of Freedom". Han fick Pulitzerpriset för den och den tror jag är den enskilt bästa boken för att förstå kriget, dess orsaker, dess förlopp mm.

McPherson är en av de kanske bäst kända forskarna kring inbördeskriget och en flitig populärvetenskaplig författare. Han skrev en kort biografi om Abraham Lincoln 2008, "Tried by War: Abraham Lincoln as Commander in Chief" som också är läsvärd (tex ihop med Bearss bok) för att ge ett kompletterande politiskt perspektiv.

Det är några tips. Jag har en Billybokhylla full med böcker om inbördeskriget, så jag kan ge fler... ;-)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Sapient;n209023 said:
Jag är glad att du frågar... :)

Håller med Skarpskytten om att rekommendera Sörensens bok. Har börjat läsa den och tycker iofs inte att den förutsätter mer än allmänna förkunskaper - men jag har nördat ned mig i detta under ganska många år, så det är möjligt att jag tappat perspektivet lite. Han nämner i alla fall en del saker som känns lite mer än "standardmallen 1A" för att redovisa kriget och det är lite kul att läsa.

Många böcker om kriget följer det ganska nära, särskilt de mer militärhistoriskt inriktade - och de ger då sällan särskilt mycket perspektiv på skeendena i övrigt (politiskt, ekonomiskt och socialt). De kan dock vara underhållande och upplysande på sitt sätt - och i den genren rekommenderar jag "Fields of Honor" av Edwin C Bearss.

Han är en underhållare, legendarisk "battlefield historian" anställd i National Park Services - hans sätt att berätta är personligt, som att lyssna på någon som "var där", men inte så mycket sammanhang och stora linjer som sagt.

För den saken, rekommenderar jag James McPhersons "Battlecry of Freedom". Han fick Pulitzerpriset för den och den tror jag är den enskilt bästa boken för att förstå kriget, dess orsaker, dess förlopp mm.

McPherson är en av de kanske bäst kända forskarna kring inbördeskriget och en flitig populärvetenskaplig författare. Han skrev en kort biografi om Abraham Lincoln 2008, "Tried by War: Abraham Lincoln as Commander in Chief" som också är läsvärd (tex ihop med Bearss bok) för att ge ett kompletterande politiskt perspektiv.

Det är några tips. Jag har en Billybokhylla full med böcker om inbördeskriget, så jag kan ge fler... ;-)
Tack för många bra tips

Zoth-Ya;n209013 said:
bör absolut helst vara på svenska i alla fall om det gäller böcker.
/Tack
:)

Sapient

Swashbuckler
Zoth-Ya;n209013 said:
:) och det bör absolut helst vara på svenska i alla fall om det gäller böcker.
/Tack
Ah, missade den delen... Min entusiasm tog överhanden innan jag läste så långt. :)