Nekromanti Ammo och fordon i Mutant

L337

Warrior
När jag såg att man kan göra egna vapen i Mutant UA så kom jag och tänka på om man kan nykonstruera ammunition och nu menar jag inte bara runda metallkulor utan ammunition med riktig krutaddning i bakdelen på kulan (som nutida ammo).
Jag kom även att tänka på om det finns några fordon som fortfarande fungerar och svårigheten att hitta bensin.
Skulle det även gå att producera vapen med magasin, automatfunktion eller hagelfunktion som hemmabygge?
Autofunktion kan man säkert hitta på något trasigt automatvapen eller så kanske man borde kunna sätta på en vev som driver automatfunktionen?

Staffan

Myrmidon
Som jag har uppfattat det så är inte Pyris teknologiska nivå tillräckligt hög för att man ens ska kunna göra revolvrar, så automatvapen går nog bort helt. Moderna patroner verkar inte heller finnas tillgängliga (antagligen för dålig precision i verktygen), men vad man kan göra är att ta tillvara på tomhylsor och ladda om med svartkrut. Dessa gör dock mindre skada.

Regler för fordon och sånt finns i Pirit - Den Innersta Kretsen. I större delen av Mutantskandinavien är motorfordon oerhört sällsynta - de flesta har blivit utslitna under årens lopp. Däremot har motorkultisterna nere på Frihetens Slätter (Sydsmåland/Nordskåne) hittat någon gammal depå med en massa fordon i som de jazzar runt i. Soppa är dock ett problem, varför de flesta fordon är ombyggda för att använda antingen etanol eller metanol, samt har med sig en destilleringsapparat. Det innebär i o f s att man oftast får köra runt varannan dag, och framställa bränsle varannan.

Foggmock

Myrmidon
Som Staffan redan påpekat kan man ladda om tomhylsor och stoppa in i magasinet i diverse vapen från den gamla tiden, och fordonsregler finns i Pirit, samt ett tillägg på mutant.nu.

Däremot tycker jag såklart att folk med högt värde i Teknologi eller Fantasi ska kunna bygga egna automatvapen. Kanske inte gas/eldrivna automatkarbiner, men automatiserad avfyrningsmekanism. En revolver är ju trots allt inget avancerat tekniskt under och om man har ett orginal borde man kunna meka ihop en själv, särskilt om man har tillgång till trumma och avfyrningsmekaniken. Då behöver man bara custombygga sin pipa och sin kolv och meka ihop det.

Så - skit i teknologinivån och låt galna vetenskapsmän bygga egna gatlinggunvarianter, automatkarbiner eller iallafall repetergevär eller revolvrar. Det ideala vore ju om någon uppfann en revolver som tog emot .45S-ammunition. Dels för att det finns massa såna patroner, dels för att .45 är en helgrym kaliber att skjuta med.

Troberg

Sinister eater
Visst kan det finnas. Den teknologiska utvecklingen går inte grammåt i en jämn fart, den hoppar fram.

Plötsligt kommer någon på en ide som leder till en massa nya konstruktioner. Hade inte han kommit på den iden från början skulle ingen av de efterföljande konstruktionerna gjorts förrän någon annan kom på iden, vilket kan dröja länge.

Med andra ord, om du tycker att det passar så peta in en uppfinnare som pysslar ihop de prylar du vill ha, varefter andra ser dem och börjar pyssla ihop liknande grejor. Mer behövs inte.

Korpen

Hero
Saken är den dock att i Mutant så finns det en massa gamla vapen som kan fungera som förebilder. Det är mycket lättare att utveckla teknologi mot ett specifikt mål, har man en förbild så behöver man inte famla i mörkret. Saker som räffling och bakladdning är helt klart inom de teknikska och matriella ramarna för samfundet (om än kanske inte i stor skala), även partoner är till viss del är möjliga att tillverka.

Troberg

Sinister eater
Saken är den dock att i Mutant så finns det en massa gamla vapen som kan fungera som förebilder. Det är mycket lättare att utveckla teknologi mot ett specifikt mål, har man en förbild så behöver man inte famla i mörkret. Saker som räffling och bakladdning är helt klart inom de teknikska och matriella ramarna för samfundet (om än kanske inte i stor skala), även partoner är till viss del är möjliga att tillverka.
Japp, det är det jag menar. Om spelledaren finner det lämpligt så är det lätt att motivera, men det är lika lätt att motivera att det inte hänt om man som spelledare inte gilla det.

Det är upp till spelledaren. Precis som vanligt alltså.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det är upp till spelledaren. Precis som vanligt alltså.

"And such a flawlessly magnificent solution it is..."

Mogger

Hipsteranka
"om man kan nykonstruera ammunition och nu menar jag inte bara runda metallkulor utan ammunition med riktig krutaddning i bakdelen på kulan"
Skarprättarserien avlossar skarprättar patroner .45S. Så nog går det att tillverka sådana.

Vad gäller automatvapen med magasin så är den generella uppfattningen att sådant ligger bortanför den pyriske kunskaparens förmåga, men varför bry sig om det?

Hagelgevär tillverkas på den Müllerska vapenmaufakturen.

www.mutant.nu har detta diskuterats i det oändliga.

L337

Warrior
Fast för magasin behöver man bara sätta fast en ihålig trä/metallbit på ovansidan med en tyngd ner i hålet.
Kanske bör illustrera det där...

Storuggla

Champion
"Fast för magasin behöver man bara sätta fast en ihålig trä/metallbit på ovansidan med en tyngd ner i hålet."

Öh... näe. Du måste ha något som slänger ut tomhylsan, något som ser till att inte patronen hamnar snett och uh... något till... som jag glömde medan jag skrev :gremblush:

Storuggla, annars säger det klick

L337

Warrior
Ok, du har väl rätt, men man kan ju stoppa i en kula med lite krut bakom i en tygbit iallafall. Det borde väl funka som ammo.
Är den som använder automatvapnet riktigt sadistisk så laddar den personen i smått järnskrot istället för en kula

Storuggla

Champion
"Är den som använder automatvapnet riktigt sadistisk så laddar den personen i smått järnskrot istället för en kula"

Njaaa, realistiskt sett så... vänta nu, realism? Mutant? Så klart man kan nyttja AK:n som muskedunder :gremgrin:

Storuggla, hamnstadens sokkerklubbs fans

Bjorn

Hero
M:UA är väl ett ganska bra exempel på vad Rising skulle kalla ett "Sagospel" dvs att de fenomen (teknik, mutanter etc etc) snarare skall ses symbolisk än som en logiskt sammanhållen enhet.

Alltså kan man inte riktigt göra tankegångar á la "har de hittat på A borde de också kunna hitta på B" för så funkar det inte.

/Bjorn

Brutalt

Veteran
Det finns det redan i Pirit boken beskrivs Vapnet marodörs motiv (Jag tror det heter det). Problemet med ett sådant vapen är att det är väldigt svårt konstruerat. Att få kulan att gå av samtidigt som den nya pipan är på plats är inte lätt!
Att bygga en skarprättar "kulspruta" är inte så lätt. Pipan lär smälta eller slytas sönder jävligt snabbt. Pål på den maniken lär inte vara hög!