Varför ska det vara så svårt, även för en ytterst erfaren stridsman, att hugga av ett huvud, en arm eller ett ben i ett enda slag enligt Eons stridssystem. Så som jag läser reglerna kan man hålla på att hugga på en enda kroppsdel i åtskilliga rundor tills slutligen motståndaren t ex får chock av smärtan och dör, eller till och med dör av blödning. Visserligen står det på något ställe “brytrisk” i spl-skärmens skadetabell, men någon vänlig själ får verkligen förklara för mig vad det innebär egentligen. Varför står det inte “omedelbar amputation” i stället. Det hade förenklat många saker.
Själv har jag faktiskt gjort en radikal förändring av skadesystemet för eget bruk. Till det reguljära rp-formuläret har jag helt enkelt lagt till ett ytterligare formulär, ett skadeformulär inspirerat av DoD-systemet, där man bland annat kryssar i Traumapoängen för varje kroppsdel. Detta innebär att striderna påskyndas och risken för att ett huvud ska flyga sin kos ökar ordentligt. En strid måste vara snabb, realistisk och inte innefatta för mycket tärningsexcersis. Tärningarna är bara ett hjälpmedel, inte ett självändamål, en status som de annars i många fall verka ha i Eon.
Själv har jag faktiskt gjort en radikal förändring av skadesystemet för eget bruk. Till det reguljära rp-formuläret har jag helt enkelt lagt till ett ytterligare formulär, ett skadeformulär inspirerat av DoD-systemet, där man bland annat kryssar i Traumapoängen för varje kroppsdel. Detta innebär att striderna påskyndas och risken för att ett huvud ska flyga sin kos ökar ordentligt. En strid måste vara snabb, realistisk och inte innefatta för mycket tärningsexcersis. Tärningarna är bara ett hjälpmedel, inte ett självändamål, en status som de annars i många fall verka ha i Eon.