Nekromanti Amputeringar samt dödsslag

Jokimmolator

Veteran
Den stackars hälaren stirrade sig förvirrat omkring. Vad var det som hänt? Nå, han hade ju alltid sin kund att ta hand om. Plötsligt viner en tirakkrok genom luften och skiljer den stackars intet ont anande hälaren från sin underarm i en kaskad av blod till följd av ett välriktat, amputerande hugg./images/icons/devil.gif
Nu frågar du dig säkert samma sak som hälaren oroligt tänker när han ser sin avhuggna arm: "Jag måste föra in trauma- och smärtakryss och öka blödtakten enligt tabellen för amputerande skador, men måste jag dessutom slå för extraskador på de vanliga tabellerna och få ännu fler skadepoäng?"

Kan någon svara på det, som vet säkert? Vi kör så att man slipper extraskador och får nöja sig med kryssen från tabellen, men det kanske är bättre med båda...
Och får man förresten kryss även från handen om man t ex får underarmen avhuggen? Eller ger det lika mycket skada att få överarmen avhuggen som underarmen?

Åsså nästa fråga, som börjar med ett exempel: Anta att en person blir träffad i underarmen, och får en skada. Tack vare ett halvläkt sår i benet får han nu precis nästa rad på traumasektionen och slår ett Ob1t6 svårt dödsslag mot sitt chockvärde på 14, men misslyckas på grund av ruttna tärningar.

Frågan är nu: Vad var det som hände när han dog, icke regeltekniskt? Hur kunde han av en liten träff i armen egentligen?

Själv kör jag så att ett missat dödsslag i armen innebär att omvärlden har en stund på sig att rädda vederbörande, i alla fall om det inte var en fetskada i armen.... Hur gör ni i dessa fall? Stendöd på fläcken, "Reglerna säger ju så"?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"men måste jag dessutom slå för extraskador på de vanliga tabellerna och få ännu fler skadepoäng?""

Vi brukar köra så att man får både extraskador och skador för amputationen. Detta kanske är fel.
Det skulle spara enormt mycket tid vid en amputation att först slå för om lemmen flyger åt helvete, och sedan bara föra in amputationsskadorna. Dessutom finns det då en anledning att amputera - exempelvis såga av armen - om man fått kallbrand (läs: blivit illa infekterad).

Som vi kör nu, dock, så får man både vanliga extraskador och sedan amputationsskador. Kanske ska ändra på detta.

"Ob1t6 svårt dödsslag mot sitt chockvärde på 14, men misslyckas på grund av ruttna tärningar."

Precis som i verkligheten, så är det extremt liten chans att det där händer. Men det kan hända. "Fysisk chock", vill jag minnas att jag har hört som förklaring. Hjärtat lägger av. Pang. Död.

Krille

Super Moderator
"Nu frågar du dig säkert samma sak som hälaren oroligt tänker när han ser sin avhuggna arm: "Jag måste föra in trauma- och smärtakryss och öka blödtakten enligt tabellen för amputerande skador, men måste jag dessutom slå för extraskador på de vanliga tabellerna och få ännu fler skadepoäng?""

Jajjemen!

"Frågan är nu: Vad var det som hände när han dog, icke regeltekniskt? Hur kunde han dö av en liten träff i armen egentligen?"

Chock och avsaknad av korrekt akuthjälp. Plötsligt tyckte det autonoma nervsystemet, "Äh, nu lägger jag av" och stängde av andning och hjärtslag. Blodtrycket föll plötsligt drastiskt och hjärnskador satte in efter ett par minuter. Och eftersom ingen jävel satte igång hjärt-lungräddning i tid, utan försökte med blodiglar och kokt hundvalp istället, så kom hjärtat inte igång och personen dog.

Observera att Eons läkekonst är... primitiv. I vår värld räknar man med att det kan ta upp till någon timme att dö även av snudd på groteska skador. Därefter minskar risken allvarligt att överleva. Och även av en riktigt grotesk skada kan det ta minuter att dö. Med rätt vård under den tiden så kan man överleva. Akutläkare har en hel arsenal med grunks som kan användas, från konventionella kirurgiska hjälpmedel till defibrilleringsapparater och en hel lastbil full med mediciner och droger.

I Mundana finns inte dessa möjligheter, och det är knappt så att man vet hur kroppen fungerar i första rummet. I Consaber är man rätt övertygad om att orsaken till att musklerna rör sig är vätsketryck i blodkärlen och att hjärtats jobb är att hålla uppe trycket. Stannar hjärtat så kan kroppen inte röra sig, och då lämnar anden kroppen och kroppen dör.

Men vill du kan du ju låta en död rollperson hosta fram några sista ord, lämna vitala ledtrådar, säga farväl till sina vänner, diktera sitt testamente eller nåt. Trots allt, det tog Rikard Lejonhjärta tre dagar att dö av en armborstskäkta i bröstet.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ha-ha! [OT]

[Off-Topic]

Jag hann några sekunder före dig!! /images/icons/laugh.gif

I och för sig kompenseras det bort av att du hade något vettigt att säga... /images/icons/frown.gif

Jokimmolator

Veteran
Jaså så ja. Jag kanske borde läsa Biologi B så jag också får veta sånt där... /images/icons/cool.gif

Men det jag menade med "har ett tag på sig att rädda vederbörande" var att en magiker skulle storma fram och använda magi, och inte att stuva hundvalp åt personen! /images/icons/grin.gif

Exempelvis hände det senare exemplet jag nämnde en rollspelsgång, och då stormade den ömsinta Biotropikern fram och använde sin magi och då var jag så snäll att den stackars vålderskan fick överleva.

Ratigan

Veteran
Re:Det är inte...

Det är aldrig fel att va snäll som spelledare. Ditt jobb är att berätta interaktiva sagor och se till att dina spelare har roligt. som spelare känns det lite bättre att gå hädan i slutfighten än av en simpel buse./images/icons/wink.gif

Baron Marak

Swordsman
Re:Det är inte...

Det är de simpla busarna som krävt flest liv i vår spelgrupp. Efter alla dessa uppblåst alver som dött på eget bevåg på grund av kass stubin då självklart.
Fast visst är det bättre att dö mot "slutbossen". Men roligare för övriga personer då man dör av den lilla bonden som ligger i buskarna med sin hemsnickrade båge och nytäljda pil. En fågel skrämmer up honom och pilen flyger av. Genomborrar hjärtat och personen är död. Har jag själv fått erfara med en av mina RP's. Ganska lustigt om man tänker efter. Fast det tyckte jag inte då.