Nekromanti Analys av utrikespolitiken i min kampanj

Starvid

Veteran
Jag håller på att skapa en ny kampanj och intresserad av internationella relationer som jag är vill jag att min kampanj skall fungera logiskt även på det internationella planet. Jag skulle uppskatta om ni pekade ut de eventuella hålen i min kampanj. Värt att nämna är att mina spelare inte kommer att bry sig det minsta om politiken är logisk eller inte utan jag gör det helt enkelt för att det blir roligare för mig själv som SL att skapa och driva kampanjen om den är logisk.

Innan jag börjar beskriva kampanjen tänkte jag redovisa de demografiska och militära förändringar som i min kampanj krävs på Asharinahalvön för att den inte ska vara en enda stor vildmark bebodd av en och annan alv eller dvärg.

Asharien: 380.000 invånare. Ungefär 30.000 man i stadsgarnisoner som inte kan något annat än att vakta sina städer, 400 "riddare", eller snarare halvtungt kavalleri som inte är samtränat. 25 krigsfartyg som "jagar" pirater.

Soldarn: 310.000 invånare + 50.000 dvärgar. Krigsmakt feodalt organiserad och karaktäriserad av bondehorder och supertungt kavalleri med stor slagkraft. Dvärgarna är mycket militäriserade och väl skyddade i sitt fäste söder om Talon. Flottan är någorlunda stor. Landet är splittrat och nära inbördeskrig.

Västmark: 76.000 hårdföra invånare. 1400 beridna yrkessoldater och en milis som är ungefär dubbelt så stor.

Damarien aka ((Nordkorea+Rumänien)/2): 296.000 invånare. Tre armébrigader à 5000 man, yrkessoldater. Två milisdivisoner för territorialförsvar à 15.000 man. En brigad extremt vältränade och välutrustade Nattgardister. Två bataljoner extremt vältränade och välutrustade marininfanterister. Mycket stark konkurrens mellan Nattgardet och Marininfanteriet, vilket sorterar under flottan. Begränsat kavalleri, och allt är klassat som lätt. Mycket (för Mundana) modern organisation och välutvecklad doktrin inom yrkesstyrkorna. Doktrinen karaktäriseras av uppdragstaktik och stor möjlighet till eget initiativ hos officerarna. Av uppenbara politiska skäl gäller inte detta milisdivisionerna som följer en mer sovjetisk model. Kust- och landstigningsflotta under kraftig upprustning. Obefintlig interkontinetal maktprojektions- eller transportkapacitet. Hela Krigsmakten, även territtoriallförsvarsdivisionerna, är utrustade med enhetliga uniformer.

Takalorr: Minst en halv miljon invånare, kanske många fler. De allra flesta är tiraker. På Takalorr finns tusentals pirater/legoknektar.

Drunok: 500.000 invånare. 550 beridna riddare. 17.500 soldater. 12.500 legosoldater från Caserion och Asharien. Kedja av gränsfort längs den jargiska gränsen.

Caserion: 200.000 cirefalier och 400.000 gästarbetare. Cirefaliska elitenheter och legoknektar.

Sådärja, nu är revisionen färdig. Grundkonflikten är följande: Den jargiska kyrkan är förbannad på den Samoriska och har på grund av de senaste årens händelser precis, som allmänt känt, deklarerat ett korståg mot Soldarn. Inget uppenbart har dock hänt. Hittils. Den jargiska kyrkan har ett massivt sponsringsprojekt riktat mot sin allierade Damarien vilket syftar till två effekter:

1. Krossa, eller åtminstone försvaga den Samoriska läran genom att ockupera Västmark och Soldarn.

2. Uppnå militär kontroll över Takalorrsundet genom vilket nästan all handel mellan Rhung-Alari och den västliga delen av världen går. Detta skulle stärka Jargien gentemot Samväldet. Ironiskt nog finns möjligheten till sponsringsprogrammet på grund av Cirefaliska lån på flera miljarder silver till Jargien.

För att kriget skall bli framgångsrikt krävs att flera mål uppnås:

1. En blixtsnabb neutralisering av Västmarks väpnade styrkor.
Detta skall uppnås genom att omedelbart ta de starka befästningarna vid Västborg. Borgen renoverades för 35 år sedan och Damarien har genom spioneri kommit över ritningarna (jämför med Eben Emael). Borgen skall stormas i gryningen av stormtrupper från Nattgardet.
Av kritisk betydelse är också att Västmarks kommunikationer och befälskedja bryts. Ansvaret för detta vilar också på jägarförband ur Nattgardet vilka redan nu tränar på Västmarks territorium, okända av alla (utom kanske eventuellt av RP...). När jägarförbanden öppnat vägen kommer omedelbart två armébrigader att rycka fram för att säkra alla eventuella motståndsfästen medan den tredje brigaden hålls i reserv. Rampor skall tas genom anfall av marininfanteri, om möjligt innan nyheten att kriget börjat nått staden.

2. Asharien måste hållas utanför kriget. Det kommer att uppnås genom att hålla Asharien som gisslan genom att skära av Ashariens mattillförsel från Drunok och Sunari genom att hyra Vrimzikels upprorshär och självklart använda jägarförband från Nattgardet. Handeln via sjövägen kommer att skäras av med pirater från Kathar och Takalorr.

3. Hindra Samväldet från att lägga sig. Detta mål kommer att uppnås genom att den Damariska flottan understödd av pirater från Takalorr genom självuppoffrande strider sinkar och hindrar den Cirefaliska flottan Om cirefalierna ändå bryter igenom finns de två milisdivisionerna kvar i Damarien och de borde defintivt kunna slå tillbaka alla storskaliga cirefaliska landsättningsoperationer.
Samväldet kommer i norr att hindras och sinkas av Vrimziket och jägarförband ur Nattgardet.

4. Hindra dvärgarna från att lägga sig i. Borde inte vara särskilt svårt så länge man lovar att respektera deras självständighet. Dvärgarna bryr sig inte om vem som styr på ytan så länge de får sälja sina produkter. Dessutom har dvärgarna fått många lukrativa vapenhandelskontrakt under Damariens upprustning.

5. Hålla alverna neutrala. Borde inte vara så svårt om man lovar att erkänna Sunari osm en självständig stat och att acceptera att alviska legosoldater kommer att kämpa på Soldarns sida. Dessutom är många av Nattgardets instruktörer/ drill sergeants Thismalver från Svarta skogen.

6. Hålla Drunok ute ur kriget. Inte så svårt. Att samla några jargiska legioner "för övningar" borde få kung Gallahan att se om sitt eget hus och inte försöka sig på några utländska äventyr.

7. Snabbt ockupera södra Soldarn. Detta skall uppnås genom att snabbt rycka fram igenom Västmark och återställa vägen Rampor-Vazago-Talon till någorlunda gott skick så tunga förband kan korsa bergen in till Soldarn. Vinön, Solds utö, Örvik och Råghamra skall tas av marininfanteri. Talon skall tills vidare avskäras, belägras och kringgås eftersom staden är mycket tungt befäst. Många soldiska förband kommer att vara disorganiserade och oförberedda på damarisk aggresion eftersom styrkor från Jhamalo Tamatz kommer att inleda inbördeskriget samtidigt som damariska förband korsar bergen mellan Västmark och Soldarn. Som belöning kommer hertigen vadhannuheter kunna utropa sig till kung över hela Soldarn förutom sydkusten vilken kommer att vara ockupperad av Damarien. Kanske nöjer sig Damarien inte med bara den, men det få framtiden utvisa...

Alla Damariens allierade (Vrimszikel, Basur Två Lansar et cetera) kommer att vara utrustade med "miltära rådgivare" ur Nattgardet som ser till att de inte gör bort sig.

Slutsats: Den damariska krigsmakten måste upprätthålla en mycket hög operationshastighet och vidmakthålla momentum eftersom Cireflierna förr eller senare kommer att bryta igenom både på Sydfronten och på Nordfronten och kunna öppna Ashariens kommunikationer samtidigt som man kommer kunna störa den damariska krigsmaktens försörjningslinjer. Om den damariska krigsmakten lyckas uppnå sina mål innan dess måste samväldet acceptera fullbordat faktum eftersom de aldrig kommer att kunna kasta ut damarerna när de väl fått fotfäste i sydöstra Asharina.

Jag skulle kunna skriva om vad som kommer hända i Rhung-Alari också, men det orkar jag inte, och dessutom skulle ni somna om ni läser mer torr, tråkig text.

I mångt och mycket likt det scenario som nyligen utspelade sig i vår kampanj. (även om Rp inte är inblande i vad som är målen o vem som är allierad med vem...de bryr sig knappast särskilt mycket heller)

Målen går jag med på.

"1. En blixtsnabb neutralisering av Västmarks väpnade styrkor."

Detta löstes med hjälp av förräderi och avtal. Det blev i stort sett inga strider alls i Västmark, men en del städer, som Rampor, fick tills vidare behålla sin självständighet.

"2. Asharien måste hållas utanför kriget"

Här gick Jargien längre än så, de vandrade in i landet o skövlade en smula innan de gick hem igen.

"3. Hindra Samväldet från att lägga sig i "

Tror du verkligen att de skulle bry sig så mycket om att hålla Västmark fritt? Och kan inte de muta piraterna med ännu mer pengar än vad daakianerna kan? Jag bara inte tror att den cirefaliska flottan kan hindras från att åka nånstans om den nu vill det. Vattenvägarna tror jag att de kan hålla fria, men inte att de är villiga att sätta folk i land mitt i kriget. Kanske när det ser ut som ett bra läge. (eller om vi får tonvis med guld!)

"4. Hindra dvärgarna från att lägga sig i."

Löstes med mutor och kontrakt.

"5. Hålla alverna neutrala"

De har i stort sett ignorerat alverna, och fått samma repons. Enstaka möten sa väl mest: -vi struntar i er så gör ni också det.

"6. Hålla Drunok ute ur kriget"

Jargierna hade som sagt flyttat en stark militär makt till området.

"7. Snabbt ockupera södra Soldarn"

Sydvästra soldarn intogs i stort sett innan någon insåg vad som hände. Ett sorts avtal med Silversparre höll många trupper borta, eliten av soldarn hadde dessutom blivit förgiftade tidigare vid svärdspelen, (väldigt få dödsfall, men man kräks länge), som pågick strax innan damarierna kom in i landet. Talon undveks, man gick däremot direkt upp mot Borons Ängar, Samoriska lärans huvudort.

Så..., hos oss: ta bort vrimzikiel (fast när jargierna kom in i asharien lyckades en union av jarlaköpmän få loss legoknektar som höll honom i schack, varvid han plundrade en del i caserion, vilket gjorde dem arga på asharierna...:), soldarn något mer sammanhållet, fast med en riktig förrädare som höll på att förlora kriget för dem, ett ganska passivt melorion.

Jag skulle kunna prata lite om hur världen kommer förändras, men vi har inte kommit så långt så jag vill inte avslöja saker för mina spelare (mer än jag just gjorde).

Tänkte avsluta med en sång, med stort tack till Alvdräpe. Melodin är "we all went down to new orleans" eller vad fan den nu heter.

Vi marscherade över Soldarns land, för Daak, för Daak
Vi marscherade över Soldarns land, för Daak, Hurra!
Vi marscherade över Soldarns land och dräpte varje man vi fann
Hugga, slå, slakta, gå på, damariskt infanteri

Vi kom till Soldarn skulle slåss, för Daak, för Daak
Vi kom till Soldarn skulle slåss, för Daak, Hurra!
Vi kom till Soldarn skulle slåss, men bönderna dom sprang förstås

Borons Ängar brände vi, för Daak, för Daak
Borons Ängar brände vi, för Daak, Hurra!
Borons Ängar brände vi med massa hedniska människor i

Men riddar plus och munken tjock, mot Daak, mot Daak
Men riddar plus och munken tjock, mot Daak, Hurra!
Men riddar plus och munken tjock dom sa Kabang, Kabang Kasmock!

Nu har vi egentligen fått nog, av Daak, av Daak
Nu har vi egentligen fått nog, av Daak, Hurra!
Nu har vi äntligen fått nog, när sista prästen gick och dog
De sista fem vill nu gå hem av damariskt infanteri

walium

Ganska töntig, faktiskt
Intressant [mild spoiler]

Men hur förhåller du dig till det faktum att Ariandra den behagfulla, hustrun till Damariens härskare, är en Xinu-inkarnat?

Jag gillar att du har ökat antalet invånare på Asharinahalvön, men jag hade antagligen ökat dem ännu mer. Det känns inte riktigt trovärdig att lilla Damarien har en så väldig armé. Dessutom borde de övriga länderna ha märkt att de har rustat upp en längre tid kan man tycka.

Jag tror inte att Västmark hade varit särskilt svårt att erövra, åtminstone inte om man nöjer sig med att kontrollera de viktiga städerna. Att ge sig in i det inre av landet är nog dömt att misslyckas.

Om man ska kontrollera Takalorr-sundet så borde man rimligen göra något åt tirakerna också, vilket borde bli lättare sagt än gjort.

En annan invändning jag har är att Damarien måste verkligen vara snabba och tursamma för att inte köra fast någonstans i ett kritiskt skede av kriget. Sedan undrar jag också över vilken roll spelarna kommer att spela i kampanjen. Ska de vara på damariernas sida eller tvärtom?

Men det verkar annars vara en intressant och genomtänkt kampanj och sånt uppskattas alltid. Lycka till!

Starvid

Veteran
Re: Intressant [mild spoiler]

Om Ariadna är en Xinu-inkarnat eller inte i min kampanj är irrelevant av två anledningar:

1. RP kommer aldrig att få reda på det.

2. Varesig det är Thamas Vitfjäder, en maktgalen diktator, eller hans fru, Xinu-inkarnat, som styr kommer det att få ungefär likadana resultat, det vill säga krig mot Västmark och Soldarn. Om det är inledningen till det stora M:et har jag inte bestäm än, men visst, M:et skall ju vara en gradvis process som sträcker sig över många år så...

Anledningen till att jag inte ökade befolkningen i Asharinahalvön ännu mer är att jag vill att den ska en vild känsla, "The final frontier" typ, med öknar och regnskogar och naturesurser och alver och dvärgar men inte så mycket människor.

Mitt Damarien är en hermetiskt sluten polisstat, ungefär som Nordkorea. Ingen vet vad som händer i Damarien. Nordkorea har för övrigt 20 miljoner invånare varav flera miljoner under vapen, och eftersom Damarien och Nordkorea är på ungefär samma teknologiska nivå och med samma samhällssyetm är det nog inte helt osannolikt att Damarien har en stor armé. Min damariska milis håller för övrigt en inte så förfärligt hög kvalitet heller, utan de är bönder och stadsbor med vapenträning, ungefär som Ashariens stadsgarnisoner.

Över till Västmark. I mina anteckningar har jag skrivet Västmark=Träskmark vilket summerar min uppfattning om det landet. Det finns bara två viktiga saker i hela det moskitoinfesterade träsket, och det är vägen till Soldarn och hamnen i Rampor. Att ge sig in i jungeln bara för att erövra byar fulla med banditer känns väldigt kontraproduktivt.

Takalorrsundet, eller i alla fall den östliga delen borde kunna domineras med hjälp av baser på ön där Ralkom ligger. Där sundet är som smalast är det bara ett halvdussin mil brett och stationerar man snabba kustfartyg där borde man kunna stoppa alla handelsfartyg som inte har kraftig militär eskort, vilket av ekonmiska skäl borde vara omöjligt att ha i längden. Det vore också möjligt att upprätta små tungt befästa baser på Takalorrs nordkust där sundet är som smalast. Man skulle sedan kunna placera kustartilleri på båda sidor (jämför Helsingör och Helsingborg). Även om båda sidor skulle befästas skulle artilleriet behöva en räckvidd på tre mil, lika bra som hos modernt artilleri, för att kunna stänga sundet. Det är förstås omöjligt. Vad man skulle kunna göra vore att få all sjötrafik att åka mitt i sundet, och då blir det lättare att angripa dem med fartyg.

Ja, damarerna måste vara snabba och effektiva för att lyckas med sin kampanj. Därför håller de på med ett massivt arbete för att utrusta och upprusta Krigsmakten, skaffa nya kartor och nästan viktigast, att se till att alla jägarförband har tränat i den miljö där de kommer att operara. Grupper, och i vissa fall, plutoner, från Nattgardet och marininfanteriet finns i detta nu redan på Ashaslätten, i Västmarks regnskogar, i bergspassen kring Vazago, i den Soldiska skärgården och på andra platser där de samlar information, tränar, tränar, tränar och tränar.

RP kommer med stor sannolikhet att slåss mot damarierna (good luck Hozek!) eftersom den ena är en Samoriman och den andra är en soldisk adelsman som just lämnat Zórianorden :gremwink:. För övrigt har de just sprungit på ett förband Nattgardister i bergen kring Dunvik. Nattgardisterna hade slarvat och blivit överfallna av en björn, och när RP försökte hjälpa dem svarade de med pilar från sina hornbågar (efter att de likviderat björnen förstås) medan de gjorde allt för att likna ett rövarband, lite svårt när alla har identiska sandstensfärgade kamoflageuniformer, men jag tror att RP gick på det.

Silvervarg

Warrior
Re: Intressant [spoiler]

Damarien (läs Thamas Vitfjäder) har ju någon form av avtal med några lamior i damarien, de får en fristad och fånagar av damarien i uytbyta mot att de ger vandöda soldater till damarien....
Nu är jag inte säker på om detta stämmer eller vart jag fått tag på infon men i damarien är väl det ända ingen omöjligthet... eller?

Ceram

Hero
Re: Intressant [mycket spoiler]

Det står i vandöda & nekromanti sidan 73 kapitel hemligheter. I tornen Sin-Megada skapar Lamiorna vandöda. 2/3 delar av dessa går till Damariens armé. Tänk vad alla dessa vandöda kan göra för skillnad eftersom de kan marschera genom träsken utan att bry sig om utmattning, proviant, insekter och att de blir blöta. De kan tillochmed gå under vattenytan om det krävs. Eftersom det är många som avrättas i Damarien blir det massvis med vandöda.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Tänk vad alla dessa vandöda kan göra för skillnad eftersom de kan marschera genom träsken utan att bry sig om utmattning, proviant, insekter och att de blir blöta. "

Nja, jag skulle inte låta min armé av vandöda marchera igenom ett träsk av rent praktiska skäl. Zombies och andra liknande vandöda hade antagligen börjar ruttna och upplösas, skelett hade fastnat lite varstans och tappat bort både armar och ben. Det är tyvärr inte helt underhållsfritt att ha en här av vandöda. :gremwink:

Ceram

Hero
Vandöda som går sönder. [lite OT]

Nja, jag skulle inte låta min armé av vandöda marchera igenom ett träsk av rent praktiska skäl. Zombies och andra liknande vandöda hade antagligen börjar ruttna och upplösas, skelett hade fastnat lite varstans och tappat bort både armar och ben. Det är tyvärr inte helt underhållsfritt att ha en här av vandöda.
*Tänker igenom nekromanti & vandöda* Jag kan inte komma på någon regel om att vandöda skulle gå sönder under marsch ens genom svårt terräng. Det skulle väl vara en elak spelledare som hittade på extra regler då. Själv skulle jag garanterat hitta på massa jobbiga händelser åt nekromanikern att fixa om det var en rollperson. Om nekromantikern är på rollpersonernas sida skulle jag nog hitta på något slag för att se hur stor förseningen blir. Om nekromantikern är en fiende skulle hans arme dyka upp precis när jag vill efter som han givetvis vet precis hur man leder vandöda genom träsk.

Hartland

Warrior

Ett enkelt sätt att lösa det på är om nekeromantikern är lite klurig och är medveten om att dom kan gå sönder. Han ger dom då en extra order(som förhopningsvis deras rang stödjer).

"... och försök att komma fram i ett stycke!"

Skulle inte det funka?

/Hartland - vill komma fram i ett stycke...

Pendragon

Swashbuckler

"... och försök att komma fram i ett stycke!"
*ser framför sig hur den vandöda hären med våld försöker trycka ihop sig till en enda entitet*

Heh, man ska nog vara försiktig hur man formulerar sig... :gremwink:

/Joel - under vars D&D-spelledardagar hade spelare som betraktade "Wish" som som det farligaste i världen... :gremwink:

Hartland

Warrior

*ser framför sig hur den vandöda hären med våld försöker trycka ihop sig till en enda entitet*
Skulle inte det funka då? Som typ bin i tecknade flimer?

*Stort måln av bin formar en hammare och drämmer kalle i huvet*

*Stor arme av odöda formar en hammare och drämmer Pendragon i huvet*

Hum?

/Hartland - har sett förmycket tecknat i mina dar...