Anarchclown
Swashbuckler
(Inser för övrigt att namnet på tråden är ett in joke för folk som spelat Vampire, lev med det)
Funderade på en liten genomgång av system när jag satt och skrev en rant om EON och BRP i BRP-tråden.
Då funderade jag på hur lång tid det tar att göra saker i olika system jag spelat och hur man utför dem.
Om ni orkar läsa och kommentera får ni gärna göra det. Jag tänker inte värdera vilken spelstil jag gillar mest, men det är väl ganska uppenbart att jag stör mig på något i nästan varje system jag spelar.
OSR: Prata lite med spelledaren, slå eventuellt ett godtyckligt påhittat slag för att lyckas, kanske baserat på en grundegenskap eller någon av dina näst intill slumpmässigt utdelade förmågor. Även strid tar ofta under 10 minuter att spela, dock kan detta gå upp en aning beroende på hur många spellcasters som är inblandade och hur mycket Hit Points man lyckats skrapa ihop. Dog du i detta extremt dödliga system? Det tar fem minuter att göra karaktär. Vill du customiza din krigare… hahahaha… du kan ju välja vilket vapen du får.
BRP: Du har förmodligen en färdighet för det. Slå under färdighetsvärdet, med eventuella modifikationer från spelledaren. Har du 10% i färdigheten? Illa, hoppas du inte dör av att misslyckas. Strid tar lite längre tid än i OSR och tar ofta slut på väldigt blodigt vis men är inte nödvändigtvis lika blodigt som låglevels DND men fortfarande ett spel där du nog inte får behålla din karaktär om du inte spelar en plåtburk i historiska miljöer. Pingisen kan uppstå i vissa versioner av spelet men de flesta löser detta genom uppdelning av attacker, att man har svårigheter att komma över 50% i CL eller att man som i Pendragon bara slår ett slag och ser vem som blir skadad.
Pathfinder och andra 3.+-versioner: På låg level: Vill du lösa något? Ok, svårighetsgraden är 10, slå över det med grundegenskap plus några bonusar. Jasså, du vill göra något som faktiskt täcks in av färdigheter, som att få reda på vad kungen för 100 år sedan hette? Har du färdigheten? Nehe... då kan du inte lyckas, du får väl sätta ut dina poäng nästa level, det går fort att levla det är bara att döda en sissådär 50 pers tillsammans med dina kompisar. Att döda saker eller att dö går också rätt fort. Att göra karaktär... eh... det är inte sååå krångligt.
På hög level: Kolla det där gick ju fort att levla upp till... hoppas du inte dog på vägen för att göra en höglevelskaraktär är skitjobbigt, om inte annat för att man måste fundera på vem han massmördat på sin väg upp i level. Nu ska du slå ett färdighetsslag, du köpte history alltså, en rank? Kul... svårighetsgraden är 32 eftersom det här är ett höglevelsäventyr och det nu handlar om något som hände för 10.000 år sedan. Nehe, gick inte det att lyckas med? Ja, det är väl bara att ta och lägga poäng i det istället för att kunna simma nästa level och hoppas att du inte behöver lyckas med några simma svårighetsgrad 35.
Nu ska vi prova att slå ett färdighetsslag på något du faktiskt kan... få se nu... du blev leveldrainad två levlar i förra rummet, du har en heroism på dig för +2 och någon har sjungit en sång för dig som gav +2, du har en magisk pryl som ger +5... nej vänta den stackar inte med sången... då har du bara +5 och inte +2... det blir -2+2+5... ok du har +5 på färdighetsvärdet som är 23.. 28+1D20... Svårighetsgraden är 40... och du rullar 10. Det bli 38, synd, du misslyckades... nu går vi vidare i storyn. *fem minuter senare* Vänta, hade du +2 för att någon hade kastat en temporär besvärjelse för att höja din grundegenskap med fyra, vilket gav +2. Då skulle du ha lyckats alltså? Jaja, det är överspelat nu. Håll reda på dina bonusar för fan! Vad då tidskrävande och inte så lätt?
Japp, nu ska vi slåss... Ni ska slåss mot magiker som har fått kasta 15 olika besvärjelser på sig själva för att ge dem olika effekter och som kontrollerar slagfältet med andra besvärjelser... Hoppas ni har en tre timmar på er?
Eon: Vill du göra något? Vad har du för färdighetsvärde? Äh, det spelar inte så stor roll i alla fall, tärningarna kommer ändå att göra att någonting oväntat händer... Slåss? Visst, slå OB-tärningar upp till 6 gånger per anfall/försvar. Det finns inget slumpmässigt med att någonting kommer att bli lite galet, räkna dock inte med att det du tror skulle hända är det som inträffar.
Göra karaktär. Javisst, det är bara att slå fram grundegenskaper, slå på tabeller typ 20 gånger. Nu när du har gjort det har du en svettig alvisk bard som misslyckats med allt denna företagit sig innan den började äventyra och därför är hälften så bra som alla andra. Du är dessutom fantastisk på att segla trotts att din alvsort kommer ifrån skogen i inlandet, du kan väl få in det i din bakgrund på något sätt. Vill ta bort svettigheten? Nej nej, det rullade du. Tyckte du att det här tog lite onödigt lång tid för att göra en karaktär som ändå kommer att dö av slumpen förr eller senare? Då har du ju inte ens satt ut alla färdighetspoäng, skaffat specialmanövrar och valt vad som ska ingå i din utrustning som du RULLADE fram, fast utan att faktiskt få fram vad den består av. Hade du tänkt vara lång? Vi har nog en tabell för det också här någonstans… Vad då värre än Rolemaster?
Burning Wheel: Kolla, ett pölsystem som är skitlätt med relativt snabb, customizable och cool karaktärsskaparmekanism. Nu till hur man spelar. Försök undvika att göra saker du kan misslyckas med eftersom du MÅSTE få en negativ effekt av ett misslyckande, det kan inte bara vara en avsaknad av att lyckas. Nu ska vi slåss... Eh... är du bra på rock, paper, spock, lizard, bazooka and giant hamster? Vad du än gör improvisera inte inom det här stridssystemet, jag har ingen aning om var Liggande stolen passar in i matrisen, kanske mellan spock och rock?... Jaja, ingen har en aning om vad som händer i alla fall, särskilt med fler inblandade i striden. Men det borde ta slut rätt fort.
Svavelvinter: Du kommer att få din chans att skina någonstans under sessionen, allt är väldigt lätt att fatta hur det funkar. Vad du gör när du har slut på ödestärningar? Ja du... du borde försöka låta bli att få slut på ödestärningar. Vad då kan inte använda dina balla specialförmågor utan att lägga ödestärningar och ju bättre du blir desto fler poäng använder du? Förresten, vad klagar du på? Du och dina kompisar har ju använt skuggspelet till att jag som spelledare knappt har några ödestärningar alls. Min magiker som är skurk i det här äventyret kan inte trolla, för det kostar alltid ödestärningar. Tycker du att magiker är ikoniska skurkar och att det är coolt när de faktiskt trollar ibland? Då får du väl låta bli att sno mina tärningar då.
Bubblare som jag inte gått igenom men spelat eller läst är
WHFRP 1-2nd ed: Som är tillräckligt nära en mer avancerad form av OSR för att passa in någotsånär där.
Rolemaster: Ta tabellerna ifrån Eon och systemet ifrån OSR. Sprinkla med ett system för karaktärsskapande och levlande som är så hissnande onödigt komplicerat att du kommer att slå dig för pannan konstant när du levlar (vilket inte händer så ofta) eller dör och måste göra ny gubbe (vilket händer betydligt oftare).
Jag har säkert glömt något.
Funderade på en liten genomgång av system när jag satt och skrev en rant om EON och BRP i BRP-tråden.
Då funderade jag på hur lång tid det tar att göra saker i olika system jag spelat och hur man utför dem.
Om ni orkar läsa och kommentera får ni gärna göra det. Jag tänker inte värdera vilken spelstil jag gillar mest, men det är väl ganska uppenbart att jag stör mig på något i nästan varje system jag spelar.
OSR: Prata lite med spelledaren, slå eventuellt ett godtyckligt påhittat slag för att lyckas, kanske baserat på en grundegenskap eller någon av dina näst intill slumpmässigt utdelade förmågor. Även strid tar ofta under 10 minuter att spela, dock kan detta gå upp en aning beroende på hur många spellcasters som är inblandade och hur mycket Hit Points man lyckats skrapa ihop. Dog du i detta extremt dödliga system? Det tar fem minuter att göra karaktär. Vill du customiza din krigare… hahahaha… du kan ju välja vilket vapen du får.
BRP: Du har förmodligen en färdighet för det. Slå under färdighetsvärdet, med eventuella modifikationer från spelledaren. Har du 10% i färdigheten? Illa, hoppas du inte dör av att misslyckas. Strid tar lite längre tid än i OSR och tar ofta slut på väldigt blodigt vis men är inte nödvändigtvis lika blodigt som låglevels DND men fortfarande ett spel där du nog inte får behålla din karaktär om du inte spelar en plåtburk i historiska miljöer. Pingisen kan uppstå i vissa versioner av spelet men de flesta löser detta genom uppdelning av attacker, att man har svårigheter att komma över 50% i CL eller att man som i Pendragon bara slår ett slag och ser vem som blir skadad.
Pathfinder och andra 3.+-versioner: På låg level: Vill du lösa något? Ok, svårighetsgraden är 10, slå över det med grundegenskap plus några bonusar. Jasså, du vill göra något som faktiskt täcks in av färdigheter, som att få reda på vad kungen för 100 år sedan hette? Har du färdigheten? Nehe... då kan du inte lyckas, du får väl sätta ut dina poäng nästa level, det går fort att levla det är bara att döda en sissådär 50 pers tillsammans med dina kompisar. Att döda saker eller att dö går också rätt fort. Att göra karaktär... eh... det är inte sååå krångligt.
På hög level: Kolla det där gick ju fort att levla upp till... hoppas du inte dog på vägen för att göra en höglevelskaraktär är skitjobbigt, om inte annat för att man måste fundera på vem han massmördat på sin väg upp i level. Nu ska du slå ett färdighetsslag, du köpte history alltså, en rank? Kul... svårighetsgraden är 32 eftersom det här är ett höglevelsäventyr och det nu handlar om något som hände för 10.000 år sedan. Nehe, gick inte det att lyckas med? Ja, det är väl bara att ta och lägga poäng i det istället för att kunna simma nästa level och hoppas att du inte behöver lyckas med några simma svårighetsgrad 35.
Nu ska vi prova att slå ett färdighetsslag på något du faktiskt kan... få se nu... du blev leveldrainad två levlar i förra rummet, du har en heroism på dig för +2 och någon har sjungit en sång för dig som gav +2, du har en magisk pryl som ger +5... nej vänta den stackar inte med sången... då har du bara +5 och inte +2... det blir -2+2+5... ok du har +5 på färdighetsvärdet som är 23.. 28+1D20... Svårighetsgraden är 40... och du rullar 10. Det bli 38, synd, du misslyckades... nu går vi vidare i storyn. *fem minuter senare* Vänta, hade du +2 för att någon hade kastat en temporär besvärjelse för att höja din grundegenskap med fyra, vilket gav +2. Då skulle du ha lyckats alltså? Jaja, det är överspelat nu. Håll reda på dina bonusar för fan! Vad då tidskrävande och inte så lätt?
Japp, nu ska vi slåss... Ni ska slåss mot magiker som har fått kasta 15 olika besvärjelser på sig själva för att ge dem olika effekter och som kontrollerar slagfältet med andra besvärjelser... Hoppas ni har en tre timmar på er?
Eon: Vill du göra något? Vad har du för färdighetsvärde? Äh, det spelar inte så stor roll i alla fall, tärningarna kommer ändå att göra att någonting oväntat händer... Slåss? Visst, slå OB-tärningar upp till 6 gånger per anfall/försvar. Det finns inget slumpmässigt med att någonting kommer att bli lite galet, räkna dock inte med att det du tror skulle hända är det som inträffar.
Göra karaktär. Javisst, det är bara att slå fram grundegenskaper, slå på tabeller typ 20 gånger. Nu när du har gjort det har du en svettig alvisk bard som misslyckats med allt denna företagit sig innan den började äventyra och därför är hälften så bra som alla andra. Du är dessutom fantastisk på att segla trotts att din alvsort kommer ifrån skogen i inlandet, du kan väl få in det i din bakgrund på något sätt. Vill ta bort svettigheten? Nej nej, det rullade du. Tyckte du att det här tog lite onödigt lång tid för att göra en karaktär som ändå kommer att dö av slumpen förr eller senare? Då har du ju inte ens satt ut alla färdighetspoäng, skaffat specialmanövrar och valt vad som ska ingå i din utrustning som du RULLADE fram, fast utan att faktiskt få fram vad den består av. Hade du tänkt vara lång? Vi har nog en tabell för det också här någonstans… Vad då värre än Rolemaster?
Burning Wheel: Kolla, ett pölsystem som är skitlätt med relativt snabb, customizable och cool karaktärsskaparmekanism. Nu till hur man spelar. Försök undvika att göra saker du kan misslyckas med eftersom du MÅSTE få en negativ effekt av ett misslyckande, det kan inte bara vara en avsaknad av att lyckas. Nu ska vi slåss... Eh... är du bra på rock, paper, spock, lizard, bazooka and giant hamster? Vad du än gör improvisera inte inom det här stridssystemet, jag har ingen aning om var Liggande stolen passar in i matrisen, kanske mellan spock och rock?... Jaja, ingen har en aning om vad som händer i alla fall, särskilt med fler inblandade i striden. Men det borde ta slut rätt fort.
Svavelvinter: Du kommer att få din chans att skina någonstans under sessionen, allt är väldigt lätt att fatta hur det funkar. Vad du gör när du har slut på ödestärningar? Ja du... du borde försöka låta bli att få slut på ödestärningar. Vad då kan inte använda dina balla specialförmågor utan att lägga ödestärningar och ju bättre du blir desto fler poäng använder du? Förresten, vad klagar du på? Du och dina kompisar har ju använt skuggspelet till att jag som spelledare knappt har några ödestärningar alls. Min magiker som är skurk i det här äventyret kan inte trolla, för det kostar alltid ödestärningar. Tycker du att magiker är ikoniska skurkar och att det är coolt när de faktiskt trollar ibland? Då får du väl låta bli att sno mina tärningar då.
Bubblare som jag inte gått igenom men spelat eller läst är
WHFRP 1-2nd ed: Som är tillräckligt nära en mer avancerad form av OSR för att passa in någotsånär där.
Rolemaster: Ta tabellerna ifrån Eon och systemet ifrån OSR. Sprinkla med ett system för karaktärsskapande och levlande som är så hissnande onödigt komplicerat att du kommer att slå dig för pannan konstant när du levlar (vilket inte händer så ofta) eller dör och måste göra ny gubbe (vilket händer betydligt oftare).
Jag har säkert glömt något.