Nekromanti Anarchs Rant

Anarchclown

Swashbuckler
(Inser för övrigt att namnet på tråden är ett in joke för folk som spelat Vampire, lev med det)

Funderade på en liten genomgång av system när jag satt och skrev en rant om EON och BRP i BRP-tråden.

Då funderade jag på hur lång tid det tar att göra saker i olika system jag spelat och hur man utför dem.

Om ni orkar läsa och kommentera får ni gärna göra det. Jag tänker inte värdera vilken spelstil jag gillar mest, men det är väl ganska uppenbart att jag stör mig på något i nästan varje system jag spelar.

OSR: Prata lite med spelledaren, slå eventuellt ett godtyckligt påhittat slag för att lyckas, kanske baserat på en grundegenskap eller någon av dina näst intill slumpmässigt utdelade förmågor. Även strid tar ofta under 10 minuter att spela, dock kan detta gå upp en aning beroende på hur många spellcasters som är inblandade och hur mycket Hit Points man lyckats skrapa ihop. Dog du i detta extremt dödliga system? Det tar fem minuter att göra karaktär. Vill du customiza din krigare… hahahaha… du kan ju välja vilket vapen du får.

BRP: Du har förmodligen en färdighet för det. Slå under färdighetsvärdet, med eventuella modifikationer från spelledaren. Har du 10% i färdigheten? Illa, hoppas du inte dör av att misslyckas. Strid tar lite längre tid än i OSR och tar ofta slut på väldigt blodigt vis men är inte nödvändigtvis lika blodigt som låglevels DND men fortfarande ett spel där du nog inte får behålla din karaktär om du inte spelar en plåtburk i historiska miljöer. Pingisen kan uppstå i vissa versioner av spelet men de flesta löser detta genom uppdelning av attacker, att man har svårigheter att komma över 50% i CL eller att man som i Pendragon bara slår ett slag och ser vem som blir skadad.

Pathfinder och andra 3.+-versioner: På låg level: Vill du lösa något? Ok, svårighetsgraden är 10, slå över det med grundegenskap plus några bonusar. Jasså, du vill göra något som faktiskt täcks in av färdigheter, som att få reda på vad kungen för 100 år sedan hette? Har du färdigheten? Nehe... då kan du inte lyckas, du får väl sätta ut dina poäng nästa level, det går fort att levla det är bara att döda en sissådär 50 pers tillsammans med dina kompisar. Att döda saker eller att dö går också rätt fort. Att göra karaktär... eh... det är inte sååå krångligt.

På hög level: Kolla det där gick ju fort att levla upp till... hoppas du inte dog på vägen för att göra en höglevelskaraktär är skitjobbigt, om inte annat för att man måste fundera på vem han massmördat på sin väg upp i level. Nu ska du slå ett färdighetsslag, du köpte history alltså, en rank? Kul... svårighetsgraden är 32 eftersom det här är ett höglevelsäventyr och det nu handlar om något som hände för 10.000 år sedan. Nehe, gick inte det att lyckas med? Ja, det är väl bara att ta och lägga poäng i det istället för att kunna simma nästa level och hoppas att du inte behöver lyckas med några simma svårighetsgrad 35.

Nu ska vi prova att slå ett färdighetsslag på något du faktiskt kan... få se nu... du blev leveldrainad två levlar i förra rummet, du har en heroism på dig för +2 och någon har sjungit en sång för dig som gav +2, du har en magisk pryl som ger +5... nej vänta den stackar inte med sången... då har du bara +5 och inte +2... det blir -2+2+5... ok du har +5 på färdighetsvärdet som är 23.. 28+1D20... Svårighetsgraden är 40... och du rullar 10. Det bli 38, synd, du misslyckades... nu går vi vidare i storyn. *fem minuter senare* Vänta, hade du +2 för att någon hade kastat en temporär besvärjelse för att höja din grundegenskap med fyra, vilket gav +2. Då skulle du ha lyckats alltså? Jaja, det är överspelat nu. Håll reda på dina bonusar för fan! Vad då tidskrävande och inte så lätt?

Japp, nu ska vi slåss... Ni ska slåss mot magiker som har fått kasta 15 olika besvärjelser på sig själva för att ge dem olika effekter och som kontrollerar slagfältet med andra besvärjelser... Hoppas ni har en tre timmar på er?

Eon: Vill du göra något? Vad har du för färdighetsvärde? Äh, det spelar inte så stor roll i alla fall, tärningarna kommer ändå att göra att någonting oväntat händer... Slåss? Visst, slå OB-tärningar upp till 6 gånger per anfall/försvar. Det finns inget slumpmässigt med att någonting kommer att bli lite galet, räkna dock inte med att det du tror skulle hända är det som inträffar.

Göra karaktär. Javisst, det är bara att slå fram grundegenskaper, slå på tabeller typ 20 gånger. Nu när du har gjort det har du en svettig alvisk bard som misslyckats med allt denna företagit sig innan den började äventyra och därför är hälften så bra som alla andra. Du är dessutom fantastisk på att segla trotts att din alvsort kommer ifrån skogen i inlandet, du kan väl få in det i din bakgrund på något sätt. Vill ta bort svettigheten? Nej nej, det rullade du. Tyckte du att det här tog lite onödigt lång tid för att göra en karaktär som ändå kommer att dö av slumpen förr eller senare? Då har du ju inte ens satt ut alla färdighetspoäng, skaffat specialmanövrar och valt vad som ska ingå i din utrustning som du RULLADE fram, fast utan att faktiskt få fram vad den består av. Hade du tänkt vara lång? Vi har nog en tabell för det också här någonstans… Vad då värre än Rolemaster?

Burning Wheel: Kolla, ett pölsystem som är skitlätt med relativt snabb, customizable och cool karaktärsskaparmekanism. Nu till hur man spelar. Försök undvika att göra saker du kan misslyckas med eftersom du MÅSTE få en negativ effekt av ett misslyckande, det kan inte bara vara en avsaknad av att lyckas. Nu ska vi slåss... Eh... är du bra på rock, paper, spock, lizard, bazooka and giant hamster? Vad du än gör improvisera inte inom det här stridssystemet, jag har ingen aning om var Liggande stolen passar in i matrisen, kanske mellan spock och rock?... Jaja, ingen har en aning om vad som händer i alla fall, särskilt med fler inblandade i striden. Men det borde ta slut rätt fort.

Svavelvinter: Du kommer att få din chans att skina någonstans under sessionen, allt är väldigt lätt att fatta hur det funkar. Vad du gör när du har slut på ödestärningar? Ja du... du borde försöka låta bli att få slut på ödestärningar. Vad då kan inte använda dina balla specialförmågor utan att lägga ödestärningar och ju bättre du blir desto fler poäng använder du? Förresten, vad klagar du på? Du och dina kompisar har ju använt skuggspelet till att jag som spelledare knappt har några ödestärningar alls. Min magiker som är skurk i det här äventyret kan inte trolla, för det kostar alltid ödestärningar. Tycker du att magiker är ikoniska skurkar och att det är coolt när de faktiskt trollar ibland? Då får du väl låta bli att sno mina tärningar då.

Bubblare som jag inte gått igenom men spelat eller läst är
WHFRP 1-2nd ed: Som är tillräckligt nära en mer avancerad form av OSR för att passa in någotsånär där.
Rolemaster: Ta tabellerna ifrån Eon och systemet ifrån OSR. Sprinkla med ett system för karaktärsskapande och levlande som är så hissnande onödigt komplicerat att du kommer att slå dig för pannan konstant när du levlar (vilket inte händer så ofta) eller dör och måste göra ny gubbe (vilket händer betydligt oftare).

Jag har säkert glömt något.

Mogger

Hipsteranka
Det är därför jag skriver mina egna system. :gremsmile: Inte för att jag håller med om eller ens känner igen all din kritik, men jag tror ganska många av oss har tröttnat på system som vi upplever som för komplexa, ogenomträngliga, brutna etc att det finns få, eller inga spel som gör oss helt nöjda. Lite som skidåkare som bygger sina egna skidor, gör sin egen valla etc, för de vet exakt vad de vill ha.

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså, jag har spelat och gillar i princip alla de spel som står omnämnda här. Jag bara rantar om saker jag inte gillar med dem.

Ok. Jag gillar kanske inte Eon alls. Men jag har ganska stora förhoppningar på att den nya versionen ska tilltala mig mer.

God45

#PrayersForBahakan
Ja... Jag håller inte med om mycket... Låt oss gå igenom det spel för spel:

OSR: Godtyckligt är fel ord. Det gäller att slå över en vettig nivå, bara för att det inte finns en lista i boken är det inte "godtyckligt". Det är snarare mer situationsanpassat.

Rörande dödligheten så dör du om du förtjänar det under en bra GM. Visst, man kan alltid börja rulla bara 1:or och därför dö men det kan hända i alla spel. Men för det mesta handlar ifall man överlever på om du är snabbtänkt, en bra taktiker, feg, modig och diabolisk nog att klara dig. Om man hamnar i en ärlig strid har man misslyckats någonstans.

Customiza din fighter gör man genom sitt vapen, jag förstår inte ironin? Där är en stor skillnad mellan fightern som har ett nät, fightern som har brinnande olja, fightern som har en båge och så vidare. Sedan får man ju rollspela sin fighter på ett coolt sätt, men det har inte med reglerna att göra.

Pathfinder och andra 3.+-versioner: Du vet att GM:en sätter svårighetsgraden på skillchecks va? Så vad är problemet? Ingen vettig GM planerar ändå en DC i förväg. Man säger rulla och rullar de högt klarar de det. Problem solved!

Varför i helvetet skulle man grinda i Pathfinder?! tanken på det gör mig förvirrad. Bara sätt dem på leveln där de bör starta och ge story xps eller levla dem vid vissa förutbestämda punkter i kampanjen.

Hög level Pathfinder tar för lång tid så där har du rätt.

Svavelvinter: What I don't even... Bara var ödets bitch, jobba mot dina mål och rollspela NPC:er så kommer du ha nog med ödestärningar för att trolla nästan konstant. Om du är utan magi i mellanåt är det för att världen är skitig, elak och hatar dig personligen! :gremlaugh: Vilket ju är vad man vill när man spelar Svavelvinter.

Skuggspelet ska gå ut på att sparka de andra spelarna i tänderna inte på att spela mot GM:en, det står ingenstans men jag trodde det var underförstått :gremwink:

WHFRP 1-2nd ed: Förutom att fatepoint mekaniken gör att man inte dör så ofta och att äventyren ofta är mer att jämföra med Call of Cthulhu. Shadows over Böghafen som är det mest kända äventyret skrevs tex med instruktionerna att det skulle vara som ett CoC scenario.

Anarchclown

Swashbuckler
OSR: Fast så är det ju inte riktigt. Det finns ju inga regler för hur du bygger nya regler för nya situationer. Det enda som finns är regler som är olika för varje given uppgift man kan hantera i spelet. De flesta har så klart en lite generell idé om hur man skapar regler för oförutsedda situationer, men det är inget som universellt finns med i spelet.

Eller så kan en ork ha ett kastspjut och slå över 10 när den kastar det på din nybakta karaktär med 1 HP. Jag kallar det att dö lätt, om du vill kalla det att förtjäna det så. :gremsmile:

Jo självklart. Men de flesta av dessa val är just storymässiga och inte speltekniska, även om just brinnande olja och nät är markant annorlunda.

PF: Jo absolut. Men när förslagen i regelböckerna och över 70 exempeläventyr säger att du ska öka CR allt eftersom RP blir högre level och konstant sätter DC på allt så att det är skitsvårt för dabblers så kan jag nog tycka att "Du kan ändra saker själv" är lite av ett nonsensargument.

Det var inget snack om att grinda. Jag sade bara att man gick up i level fort och att man i grundspelet i princip endast gör det genom att braina monster.

Svavelvinter: Absolut finns det även här ett skicklighetsmoment som kan minska effekterna av det jag omnämnde. Men faktum kvarstår att grundmekaniken "du betalar mer för att använda högra nivåer av din förmåga" är rätt jobbig för att det känns lite tröstlöst att köpa högre nivåer av ens förmåga om den inte också har en permanent effekt vilket vissa förmågor har.

Jo. Det står ingenstans och systemet är extremt lätt att manipulera till en stor ödespoängsmaskin. Även om Skuggmakterna kämpar mot varandra så är spelplanen så pass stor att de garanterat kan sprida sig och ta så mycket ÖP var att SL nästan inte har några kvar. Det kan iofs ha ändrats sedan vi speltestade och hade sönder skuggspelet så hårt att vi slutade använda det.

WHFRP: Fate points hjälper förvisso. Men bara tills de tar slut och det finns gott om skräckelement i Call of Cthulhustil i OSR-spel utan att dessa ändrar genre.

Som sagt. Återigen, jag ogillar inte dessa spel. De flesta av dem har jag spelat rätt mycket för att hitta de här problemen som jag ser.

God45

#PrayersForBahakan
OSR: Fast så är det ju inte riktigt. Det finns ju inga regler för hur du bygger nya regler för nya situationer. Det enda som finns är regler som är olika för varje given uppgift man kan hantera i spelet. De flesta har så klart en lite generell idé om hur man skapar regler för oförutsedda situationer, men det är inget som universellt finns med i spelet.
Klart det inte finns regler för att skapa nya regler! Det hade ju varit helt onödigt! GM:en klarar sådant själv. Bara skriv nya regler och ändra de som finns där.

Eller så kan en ork ha ett kastspjut och slå över 10 när den kastar det på din nybakta karaktär med 1 HP. Jag kallar det att dö lätt, om du vill kalla det att förtjäna det så.
Men du ska inte hamna i en strid på det sättet, har du gjort det har du redan misslyckats :gremwink:

Jo självklart. Men de flesta av dessa val är just storymässiga och inte speltekniska, även om just brinnande olja och nät är markant annorlunda.
Grejen med OSR är att det inte finns en spelteknisk/fluff uppdelning som det finns i andra spel. Fyll vagnar med olja och skicka mot orkerna, spika igen dörrarna och svält ut dem, förhandla avtal med dem. Kasta bolas och flaskor med syra och ha alltid 5 mot en ods. Var listig! Och när din plan inte överlever kontakt med fienden improvisera och spring! :gremlaugh:

Jo absolut. Men när förslagen i regelböckerna och över 70 exempeläventyr säger att du ska öka CR allt eftersom RP blir högre level och konstant sätter DC på allt så att det är skitsvårt för dabblers så kan jag nog tycka att "Du kan ändra saker själv" är lite av ett nonsensargument.
Är det inte jobbigare att kolla upp sådant och komma ihåg det än att bara följa reglerna och hitta på något :gremwink: Make some shit up! Rullar de hög går det bra, rullar de lågt går det dåligt.

Även om Skuggmakterna kämpar mot varandra så är spelplanen så pass stor att de garanterat kan sprida sig och ta så mycket ÖP var att SL nästan inte har några kvar.
Gör spelplanen mindre! Eller skippa skuggspelet som ni gjorde, jag var aldrig super förtjust i det till att börja med.

Måns Bredelius

Veteran
Anarchclown du är fan bäst. Det var rätt kul att läsa. Men du skrev inget om Western.

Nä skämt åsido. Jag håller i stort sett med dig om allt. Men som en notis på komplicerade spel.

När vi spelade Western och jag var SL, sa jag rakt ut till spelarna. Låt mig ändra detta system eller något för jag PALLAR inte detta.

Men till vår undsättning hade vi en riktig regel bög och power gamer (riktig regeltolpare) i gruppen då som fixade allt; han var bra. Jag gav honom alla tabeller & siffror på löpande band. Han fick för sig ibland veta vad vissa skurkar hade då men det gick jävligt fort.

Tills vi använde komplikationer som att kullar stannade kvar inne i kroppen samt man kunde dö av blodförlust.

Nä nu är det bara hemmagjorda som gäller! fy fan.

You GO Anarchclown!

anth

Vetefan
Anarchclown said:
OSR: Prata lite med spelledaren, slå eventuellt ett godtyckligt påhittat slag för att lyckas, kanske baserat på en grundegenskap eller någon av dina näst intill slumpmässigt utdelade förmågor. Även strid tar ofta under 10 minuter att spela, dock kan detta gå upp en aning beroende på hur många spellcasters som är inblandade och hur mycket Hit Points man lyckats skrapa ihop. Dog du i detta extremt dödliga system? Det tar fem minuter att göra karaktär. Vill du customiza din krigare… hahahaha… du kan ju välja vilket vapen du får.
OSR är ju för det mesta ett "upptäckarspel" med dungeoncrawl och hexcrawl - givetvis kan man kalla det för "prata lite med spelledaren". Om motsatsen är skit som "sätta scener", "klippa scener" och leka Norén-ångest är jag nöjd med att prata lite...

I senare versioner av DnD har jag flera gånger varit med om att spelet stannar upp för att spelare ska leta igenom sin character sheet efter vilken förmåga de ska använda (och i många fall har de inte hittat vad de letat efter så de kan inte ens göra det de vill). Det finns få saker som förstör stämningen så mycket som när spelare eller spelledare måste avbryta för att leta regler. Hellre ett slumpmässigt slag som spelledaren improviserar än att stämningen vid bordet förstörs.

Om strider tar mer än 10 minuter spelar man fel. Strider brukar gud ske lov gå betydligt snabbare än så.
Vem vill spela pingpong i en timme mot en grupp orcher? OSR är faktisk ett rollspel, inte ett krigsspel.
Och i spel där man väljer ett par moves åt sin rollperson från en lista med 100 häftiga saker - betyder det att man INTE kan göra de andra 98 häftiga sakerna för de står inte på ens character sheet. I OSR använder man något som heter fantasi och ger tusan i att kolla på ens character sheet. Vill man svinga sig i takkronor så gör man det. Vill man plocka upp en spade och drämma i ett orchhuvud så gör man det...
Det finns helt enkelt inga regler som hindrar att man improviserar eftersom det inte finns några regler alls.

Strider ska vara dödliga - annars är det ju ingen strid.
I andra rollspel som inte har dödliga strider föreslår jag ett förenklat stridssystem: spelledaren tar 3d6 och säger: "Striden tar *rull* 13 minuter innan in dödat orcherna. Ni hittar 1000 guldmynt och går upp en level. Då var dagens spelmöte slut..."

Och är det inte härligt att man är med igen efter 5 minuter om man dör? Jag menar: vem vill sitta i två timmar och göra gubbe när resten av kompisarna fortsätter att spela?

Jag förstår inte "customiza krigare". Man HAR ju customizat genom att välja krigare istället för magiker, präst eller tjuv. Och i mer avancerade versioner av OSR kan man välja mellan upp till ett dussin klasser - är inte det valfrihet så säg.

P.S.
Glöm inte att jag är ett troll. Här är :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: att sprida ut i texten ovan.
D.S.

ThemVSyou

Veteran
Nice rant håller med om EON rätt segt ibland även om man kan systemet vet vilken sida tabellerna är på osv så tar det ändå lång tid att göra en karaktär i jämförelsevis med säg WHFRP 2:a ed

BRP som också är det jag iaf har testat lite av tyckte jag det gick snabbt och göra karaktär och funkade relativt bra i spelningen

Svavelvinter går fort och göra en karaktär vilket är ett stort plus för mig när det gäller rollspels system
Vill man att saker ska ha en större säkerhet att funka fläska på med fler ÖT dock ska man vara rätt sparsam och använda dem i utvalda lägen vad jag fattar iaf

Om du tycker att det finns för lite ÖT även om du kör en 4+ grupp så är det bara o lägga till extra tror det står i regelboken kommer inte ihåg vilken sida dock

Mogger

Hipsteranka
Anarchclown said:
Alltså, jag har spelat och gillar i princip alla de spel som står omnämnda här. Jag bara rantar om saker jag inte gillar med dem.

Ok. Jag gillar kanske inte Eon alls. Men jag har ganska stora förhoppningar på att den nya versionen ska tilltala mig mer.
Jag ser också fram emot Eon IV, och tycker inte heller att spelen i fråga är tråkiga eller ens dåliga. Det är bara det att jag själv kan göra bättre :gremsmile:

Mundo

Myrmidon
Anarchclown said:
Jo. Det står ingenstans och systemet är extremt lätt att manipulera till en stor ödespoängsmaskin. Även om Skuggmakterna kämpar mot varandra så är spelplanen så pass stor att de garanterat kan sprida sig och ta så mycket ÖP var att SL nästan inte har några kvar. Det kan iofs ha ändrats sedan vi speltestade och hade sönder skuggspelet så hårt att vi slutade använda det.
Du får ju inga ödestärningar i skuggspelet? Du kan bara spela med dem du har och det är dem du spenderat som du vinner tillbaka (om du lyckas).
Är du för framgångsrik så förlorar du faktiskt ödestärningar i skuggspelet, för att när du tagit upp en zon till nivå 3 så kan du skapa en ny resurs, men bara om du pröjsar en ÖT.

Anarchclown

Swashbuckler
Bara för att det är meningen att man ska bete sig taktiskt och inte som en filmhjälte så innebär inte det att spelet inte är mer dödligt ändå. Om man beter sig taktiskt i ett spel med lägre dödlighet så lever man ännu längre.

Jag behöver fortfarande inte förslag om hur jag "fixar" saker. Sådant kan jag göra själv. Jag rantade om vad som inte funkar i spelen som de är skrivna.

Anarchclown

Swashbuckler
Detta svar är i viss mån även till God 45.

Jo visst, det är så klart en del av OSR att man inte ska fokusera på och definiera saker så mycket. Det är en del av charmen men också en källa till frustration. Men varför skulle jag ta upp det när jag fokuserade på det som är dåligt?

Jag tycker som sagt om i princip alla de här spelen och har en ganska bra aning om hur man ska spela dem.
OSR: Som spelare: Var feg och ogin. Försök att skratta när det går åt helvete.
Som SL: spela snabbt och fokusera på vad spelarna göra.

BRP: Som spelare: Var feg, försök undvika farliga situationer som du inte har färdigheter för
Som SL: Försök snabba upp spelet så mycket det går, modda saker om du inte är nöjd, det är lätt.

Pathfinder: Som spelare: Försök låta bli att bygga en substandard build. På högre level inkluderar det alla krigarkoncept som inte antingen kan flyga eller fokuserar på avståndsstrid.
Som spelledare: Modda skiten ur det här spelet och försök tänka på dramat i det istället för att tänka taktiskt hela tiden. Även om ditt monster har stinking cloud at will så att du kan få alla spelare att springa runt och kräkas hela tiden kanske du ändå ska fokusera på något annat.

EON: Som Spelare: Försök att göra något som involverar tärningsslag.
Som Spelledare: Fokusera på culture gaming.

Burning Wheel: Som spelare: Gör vad du vill. Systemet är nära OSR på det sättet men inte lika dödligt. Notera att misslyckanden får konsekvenser.
Som spelledare: Tänk efter innan du använder något av de subsystem som finns utan att modifiera det först. Försök att inte straffa spelarna för mycket för att de testar saker de är dåliga på.

WHFRP: Se OSR förutom att du inte behöver vara riktigt lika feg som spelare och att det eventuellt finns regler för saker och ting när du spelleder.

Rolemaster: Spela inte rolemaster utan att modda spelet och ha ett excellark som sköter levling åt dig. I övrigt kan det vara riktigt kul med en spelledare som har lärt sig alla tabeller utantill.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag gick mest igenom fantasyssystem. Men jag kan defintivt fortsätta med Storyteller någon gång snart. :gremlaugh: Det finns i alla fall gott om saker att klaga på.

Anarchclown

Swashbuckler
Måns: Jag har bara spelat första versionen av Western. Den är episkt krånglig men inte helt hemsk att spela. Det kan dock ha att göra med att jag var 12 år gammal när jag spelade den senast.

Necross

Swashbuckler
Mycket underhållande läsning, och jag håller med om det mesta. Särskilt intressant för mig som nu står inför spelbyte snart. Fåsenu, var lade jag nu min utskrift av Myths?.. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kul läsning. Men jag haden nog räknat in WHRFP under BRPspelen snarare än under OSR.