Nekromanti [Anatman] Allmän textdumpning

Genesis

Ni dés ni maître
I den här tråden tänkte jag allteftersom jag skriver den dumpa lite texter till mitt kommande rollspel Anatman. Detta mest för att få mig själv att skriva saker, men jag är också jätteintresserad av kritik på texterna. Jag vill ha en genomtänkt och engagerande text till det här spelet, så kritisera gärna och säg hur jag kan skriva bättre. Och, såklart, kommentera vad ni gillar koncept, regler och annat jag presenterar.

Genesis

Ni dés ni maître
Här kommer den första texten, en liten introtext jag skrev för att presentera konceptet och tonen.

Anatman

En till synes oundviklig konsekvens av vetenskapens obevekliga frammarsch är insikten att vi alla är vandrande molekylära datorer, kemiska reaktioner paketerade i ett tunt skal av döda hudceller. Kärlek, genialitet, drömmar och äckel är inget annat än information kodad i kopplingsschemat till köttdatorn vi har bakom pannbenet. Men ett kopplingsschema kan kopplas om och en dator programmeras. Vilken del av informationen i mitt huvud är "jag"? Hur mycket kan skrivas om innan den "jag" som jag var dör och en ny "jag" tar hans plats? Och om vi kan programmera oss själva och varandra, borde vi göra det? Om vi kan programmera oss själva till att vara lyckliga? Är det fel att förslava en människa om hon är programmerad till att tycka om det?

Anatman utspelar sig i en nära framtid när neurovetenskap och teknisk utveckling har kommit något längre, när mobiltelefonen kopplats ihop med våra hjärnor och opererats in i skallen. De kallas neuralinterface, förkortat interface eller bara "face", och nästan alla har en. Ständigt uppkopplad till internet och sociala nätverk har den revolutionerat vårt sätt att kommunicera. Vi kan dela med oss av minnen, känslor och upplevelser. Människor världen över laddar upp semesterminnen, kulinariska upplevelser och vänskaplig kärlek på Brain+, det globala neurala nätverket. Företag arbetar hårt för att få fram nya plattformar för utbildning där kunskaper kan laddas in direkt i hjärnan, och nationer kämpar för att hinna med att lagstifta och standardisera.

Naturligtvis medför teknologin risker. När din hjärna är uppkopplad kan den också hackas. De första rapporterna orsakade ramaskri. Bloggbävning. Men nyhetsvärdet dog ut och de nya möjligheterna var för lockande för att teknologin skulle kunna stoppas. Välkommen till framtiden, där det osynliga krigets nya frontlinjer ligger i din hjärnbark.
Måns said:
Välskrivet, och fångade mig direkt!

Fick genast en cool ide om en PR-byrå som hackar in upplevelser och åsikter hos random folk, och gör den till levade och ofrivilliga reklampelare.

talgboll

Rollspelskollektivet
Skönt koncept då det tangerar en av mina favoritfilmer: Ghost in the Shell <3 Ser fram emot att läsa mer!

kloptok

Pensionerad astrolog
Otroligt häftigt och intressant koncept. Gillar speciellt tankarna kring moral/etik vs programmerad lycka. Påminner mig även om det tvärvetenskapliga begreppet integrated information theory (IIT) som handlar om vad det är i ett logiskt system (e.g. ett datorsystem eller en hjärna) som gör att det har ett medvetande och hur man kan räkna på det. Kan länka till något om intresse finns. Följer ditt spelmakande med spänning.
Genesis said:
Intresse finns absolut! Länka på! Det är min ambition att försöka hålla det här så trovärdigt som möjligt från ett vetenskapligt perspektiv. Det ska kännas nära och verklighetstroget.

Genesis

Ni dés ni maître
Anatman ska ha ett antal arketyper som man kan välja mellan för att hjälpa spelaren att se möjligheterna i världen. Jag har skrivit sju stycken. Vet inte om jag borde ha fler. I alla fall, man behöver inte välja en av dessa om man inte vill; man kan hitta på en rollperson fritt istället. Här är de olika arketyperna jag skrivit ihop. Vissa av etableringsfrågorna och specialförmågorna är ganska provisoriska. De känns inte klockrena, men får vara kvar tills jag hittar på något bättre.

Ansiktslös
Interfaceteknologin kan tyckas allestädes närvarande, men alla har inte anammat den ännu. Den ansiktslösa har avstått, på grund av misstänksamhet, bakåtsträvande eller som överlevnadsstrategi, och står därmed också utanför en stor del av samhället som integrerat sig med teknologin.

Etablera: Varför har du inte ett interface?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att få någon att sluta det de sysslar med och fokusera på dig.

Agent
Institutioner och företag har varit snabba att i det tysta ta till sig den nya teknologins möjligheter. Deras agenter manipulerar politiker, stjäl företagshemligheter och bevakar "nationens intresse".

Etablera: Vem betalar din lön?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att få hjälp av din organisation med understöd, material eller information.

Manipulatör
Spindeln i nätet, viskningen i natten, ulven i fårakläder och trollkarlen bakom skynket. Manipulatören förvandlar människorna omkring sig till ovetande tjänare, informationsbanker och experiment, driven av maktbegär, rädsla eller kanske visionen av en ny världsordning.

Etablera: Varför kan du inte sluta?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att i efterhand etablera en NID hos någon du tidigare hackat.

Ideolog
Om alla bara tänkte rätt och strävade åt samma håll skulle världens problem försvinna som damm i vinden. Religioner och ideologier, frihetskämpar och demagoger har börjat inse att den nya teknologin ger dem möjligheter till att både hålla lojaliteten uppe och konvertera oförstående.

Etablera: Vad driver dig?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att sätta allt tvivel ur spel och göra som du planerat.

Sökare
De stora riskerna och möjligheterna med den nya teknologin har till stor del hemlighållits för den stora massan, och inte ens de mest insatta har full förståelse för hur den fungerar och vilka gränser som finns. Sökare kan vara journalister, forskare, transhumanister eller andra som försöker ta reda på sanningen eller söker en möjlighet att göra något ingen tidigare lyckats göra.

Etablera: Vad är det du söker?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att få svaret på frågan "Vad är det den här personen döljer?".

Helare
Den nya teknologin innebär inte bara risker, utan även oanade möjligheter. För den troende som vill rena sitt sinne och andras eller den passionerade terapeuten som tar emot trasiga människor kan interfaceteknologin erbjuda en frestande genväg.

Etablera: Vad gör en människa hel?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att få svaret på frågan "Vad är den här personens största sorg?".

Modulär
Varje våg av ny teknologi leds av människor som drar den till sin yttersta spets och skrattar åt de som manar till försiktighet. Modulären är inte rädd för uppluckrandet av identiteten; tvärtom söker hen upp den. Modulären har delat upp sitt sinne i en mängd mindre delar och aktiverar och stänger av olika "moduler", som minnen, personlighetsdrag och drivkrafter, för att skapa nya identiteter efter vad stunden kräver, och hämtar kontinuerligt in bitar av andra människor för att komplettera sitt bibliotek.

Etablera: Vilken del av dig själv har du alltid behållit?
Specialförmåga: Betala ett liggande kort för att etablera en hittills okänd "modul", även om etableringsfasen är över.

kloptok

Pensionerad astrolog
Intresse finns absolut! Länka på! Det är min ambition att försöka hålla det här så trovärdigt som möjligt från ett vetenskapligt perspektiv. Det ska kännas nära och verklighetstroget.
Nu när jag läst all din text ska jag nog nämna att jag tror att det här med IIT inte riktigt är i linje med dina tankar i Anatman. Som bäst tangerar det dem, men det är inte omöjligt att du fastnar på något som du tycker är intressant. Ber om ursäkt om jag spammar ner din tråd med oväsentligheter. :)

I korthet gör IIT antagandet att mängden medvetande som en entitet besitter är lika med mängden integrerad information den kan processa. Det vill säga, det räcker inte med ett system som har en enorm informationskapacitet för att nå ett medvetande utan det behövs även en stark integrering mellan de olika delarna av det systemet. I IIT finns matematiska sätt att beräkna mängden integrerad information i ett system.

Applicerat på den mänskliga hjärnan är tanken med IIT att vi människor har ett medvetande för att vår hjärna, som har en väldigt hög informationskapacitet, har en väldigt hög integration mellan sina delar. Det här är ju något som är intressant när det gäller artificiell intelligens. Kan vi till exempel konstruera en dator/robot som är vid medvetande? IIT gör ingen skillnad mellan en mänsklig hjärna eller en hårddisk när den försöker räkna på graden av medvetande, så en dator kan utan problem vara vid medvetande så länge den är tillräckligt avancerad och integrerad i sin informationshantering.

Intressant nog verkar det som att de delar av hjärnan som inte påverkar om vi är vid medvetande eller inte har en väldigt låg grad av integrerad information. Det är dessa delar av hjärnan som är aktiva när vi är i djupsömn eller i vegetativt tillstånd.

Några länkar:
Jag har inte riktigt någon klockren idé för hur det här skulle kunna vara intressant i Anatman, jag tänker mig baserat på det jag läst att du främst vill att spelet ska utforska etiska och moraliska frågor. Det här handlar ju mer om vad som gör ett avancerat system medvetet eller ej.

Men några spontana idéer i alla fall:
Kanske kan det vara så att när man hackar någons hjärna så behöver man "stänga av" integrationen mellan hjärnans delar för att inte göra personen medveten om att hjärnan håller på att bli hackad. En annan idé är att kunskapen om IIT gjort det möjligt att bygga upp avancerade datorsystem med en hög grad av medvetande (enligt IIT-definitionen) som kan användas som icke-mänskliga "försökskaniner" att omprogrammera och hacka. På något sätt kan IIT kanske komma in om man beskriver det vegetativa tillstånd som är risken vid en misslyckad hackning eller omprogrammering. Nu gissar jag att du inte tänkt ha med robotar, men där känns ju IIT annars som att det passar in bättre.

Och var det här inte så intressant för hur du tänkt dig Anatman hoppas i alla fall att det gav upphov till lite intressant läsning. :)
Genesis said:
Det var intressant, och jag ska ta och läsa på lite när jag får tid. Men kanske ganska tangentiellt till Anatman.

Genesis

Ni dés ni maître
Förutom klasserna ska jag också ha med några färdiga platser att spela på. Varje plats ska ha en kort beskrivning, tre teman att riffa på och listor på namn och platser. Följande platser tänkte jag skriva: Hongkong, Washington DC, Stockholm, Pyongyang, Tokyo, Bogotá. De ska visa möjligheterna i spelet, från 1984-dystopi (Pyongyang) till close-to-home (Stockholm) och gonzo-transhumanism (Tokyo). Här är första utkastet till texten om Pyongyang. Koreanskan är Google Translate just nu. Ska be någon kontrollera den senare. Jag tror att jag kan slipa texten lite mer och få den lite mer litterär. Fler metaforer!

??
Pyongyang

Nordkorea är det lyckligaste landet i världen och Pyongyang är dess huvudstad. Diktaturen Nordkorea var bland de första och ivrigaste att anamma den nya tekniken och neuralinterface av tvivelaktig kvalitet har producerats i rasande fart efter att en grupp kinesiska forskare sålt teknologin till landets regering och hjälpt dem bygga upp en produktionsanläggning. Bland de första att få ett interface installerat var partimedlemmarna, och de många fångarna i arbetslägren stod på tur. Många i landet har nu installerat sina interface, speciellt i huvudstaden, och fånglägren gapar tomma.

??? ?? / Ett lyckligt folk
De innevånare som fått interface installerade tillhör de lyckligaste människorna i världen. De arbetar flitigt, beter sig anständigt och älskar Den store ledaren för hans kärlek till landet och dess folk. Nordkorea håller på att förvandlas till en äkta kommunistisk utopi där alla samarbetar, ingen behöver gå hungrig och utvecklingen går i rasande fart. Folk är medvetna om att deras lycka är konstruerad av regeringen, men det ser de inte som problematiskt, då tvivel och ånger beslutsamt rensas bort av regeringens trogna censorer.

???? ?? / En ofullbordad revolution
Utbyggnaden av det nationella neurala nätverket är dock inte klar och ännu finns det gott om människor som saknar interface. I teorin är det olagligt att inte ha ett interface installerat, men på grund av begränsad produktion tvingas myndigheterna prioritera de som mest "behöver" det. Samtidigt som kontrollen över människors hjärnor hårdnar luckras dock mycket av den övriga kontrollapparaten upp då de nyligen "utbildade" medborgarna inte kräver samma övervakning som tidigare.

?? / Ett delat land
Söder om den demilitariserade zonen ser Sydkorea skräckslaget på när Nordkoreas regim förvandlar sin befolkning till lydiga arbetare och fanatiska soldater. Sydkorea har i sin tur några av de skarpaste forskarna och mest slipade hackerna och sitter knappast overksamma. Spioner infiltrerar den mer och mer idylliska nationen och söker störa ut nätverket och programmera om befolkningen. Då de ursprungliga datafilerna kontinuerligt raderas av censorerna finns det dock inte mycket hopp om att återställa människorna; det enda som kan göras är att ersätta en programmering med en annan …

Områden:
Chung-guyok
Pyongchon-guyok
Tongdaewon-guyok
Yanggakdo
Turu-som
Songyo-guyok
Potongmun-dong
Taebo-dong
Kangdong-gun

Gator:
Sosong-gatan
Hyoksin-gatan
Othan-Kangan-gatan
Yonggwang-gatan
Ponghwa-gatan
Kyonghung-gatan

Namn:

Män:
Kwang An-Kor
Lim Chang-Sun
Si Dae-Jun
Suh Dong-Hong
Ryoo Een-Ah
Park Gil-Hyung
Ryu Hong-Chul
Hwang Hien-Jin
Chong Duk-Bae
Chol Eui-Tae
Sook Il-Sung
I Byeoung-Keun
Tsai Chong-Il
Youj Chul
Seo Sang-Cheon
Kim Wok-Soon

Kvinnor:
Pae Jung-A
Hyun Kun-Hee
Ngai Ok-Rim
You Mi-Hyun
Woo Se-Ri
Sung Soo-Kyung
Shin Yung-Li
Kim Soo-Jung
Ku Zung-Bok
Li Seong-Shin
Jeon Mi-Ja
Yoon Seon-Hwa
Ra Tae-Son
Rheem Yong-Sook
Nam Sun-Hy
Bang Jung-Park

kloptok

Pensionerad astrolog
Fasen vad coolt med Nordkorea! Det politiska perspektivet är en av de grejer jag tycker är intressantast med Anatman, det här med att hjärntvätt blir så mycket lättare och att den individ du är delvis upplöses och försvinner när din hjärna kan programmera dig att vara vem som helst.

En sak jag funderade lite över är hur Nordkorea haft råd med att installera interface på hela sin befolkning - borde inte det kostat en rejäl slant? Med tanke på hur isolerat landet är och återkommande svältkatastrofer känns det inte självklart för mig att de pengarna finns där. Och vem har de köpt interfacen av? Eller tillverkar de egna? Och i så fall, är de bristfälliga i sin konstruktion på något sätt? Kanske finns det större risker med de nordkoreanska interfacen för befolkningen, men det gör inte så mycket för staten om några stryker med.

En annan rätt oviktig grej jag undrade är det här med delvis blåa bokstäver i rubrikerna - är det något du valt medvetet? Själv tycker jag det ser lite underligt ut, men det är klart att det kan bli annorlunda när det är i tryckt format och inte i en forumspost.

Genesis

Ni dés ni maître
kloptok;n26828 said:
En sak jag funderade lite över är hur Nordkorea haft råd med att installera interface på hela sin befolkning - borde inte det kostat en rejäl slant? Med tanke på hur isolerat landet är och återkommande svältkatastrofer känns det inte självklart för mig att de pengarna finns där. Och vem har de köpt interfacen av? Eller tillverkar de egna? Och i så fall, är de bristfälliga i sin konstruktion på något sätt? Kanske finns det större risker med de nordkoreanska interfacen för befolkningen, men det gör inte så mycket för staten om några stryker med.
Jag tar jättegärna emot förslag på det. Jag tycker själv att det känns lite orealistiskt, men jag vill ju absolut ha det så för att konceptet ska funka.Jag skrev någon liten bit om kinesiska forskare, men det ger ju inte svar på det ekonomiska. Ett alternativ är att fega ur och säga "Alla undrar hur de har haft råd" och ha det som något som kan avslöjas i spel. Kanske ligger en annan stormakt bakom och Nordkorea är bara en testanläggning?

En annan rätt oviktig grej jag undrade är det här med delvis blåa bokstäver i rubrikerna - är det något du valt medvetet? Själv tycker jag det ser lite underligt ut, men det är klart att det kan bli annorlunda när det är i tryckt format och inte i en forumspost.
Äh, det är bara något jag provar lite. Vet inte vad jag tycker.

Recca

Femme Fatale
Det här spelet låter tufft men jag gillar inte namnet alls. Det får mig att tänka på Antman, den där astöntiga marvel-snubben som har en hjälm som gör att han kan kontrollera myror.

Genesis

Ni dés ni maître
Haha, han låter ju helfestlig! Namnet kommer från ett buddhistiskt koncept, se Wikipedia.Jag skulle kunna använda palitermen "Anatta" istället, men den låter inte alls lika bra, tycker jag. Jag skulle också kunna använda termen på mandarin (Wu-wo) eller kantonesiska (Mou-ngo) eller japanska (vet inte hur det uttalas då), men jag tycker att sanskrittermen låter finast, så jag tänker nog behålla den, om jag inte får något bättre förslag.
Konrad Konvalj said:
Välj inte Mou-ngo bara. Det ger i alla fall mig värre vibbar än den där myrkontrollanten.

Genesis

Ni dés ni maître
Har ingen lista på platser eller namnlista ännu, men nu har jag skrivit texten om Washington DC, också.

Washington D.C.

Från Capitol Hill fattas beslut som påverkar miljarder människor världen över. USA ser oroligt hur Kina tar i försprånget, men ännu anses landets president generellt vara världens mäktigaste person. Den politiska makten är låst i ett dödläge, men mäktiga röster viskar i Vita husets korridorer om hur den nya teknologin kan användas för att säkra nationens plats i världen, och politikernas makt på tronen.

National Security / Nationens säkerhet
Inte bara USA:s IT-industri har öppnat ögonen och skådat ut över en skön ny värld av möjligheter — även dess många säkerhetstjänster har vidgade pupiller och vattnande mun när de ser på interfaceteknologin. FBI, CIA, NSA och militären ser helt nya sätt att utföra sitt arbete, träna agenter och skydda sin information. Samtidigt börjar det gå upp för motståndarsidan att det numera finns ett vapen som kan radikalisera en troende, eller till och med en otrogen, genom ett enkelt knapptryck.

Government / Regeringen
Den amerikanska regeringen är låst i ett blockkrig där ena sidan ser den andra som idioter och den andra den ena som förrädare. Nyhetsbubblan är närmast hermetiskt tillsluten så att ingen information kan nå mottagaren utan att först passera genom ett partipolitiskt filter. I kampen om nationens framtid är alla vapen tillåtna, och grossisthandel med röster har just blivit en möjlighet för den som har teknologin.

Fundamentalism
USA är ett motsättningarnas land. Världens främsta universitet samsas med kreationistmuseum, nobelpristagare bor granne med scientologer. Den konservativa kristna högern har ett starkt grepp om en stor del av befolkningen, men de känner hur deras radikala åsikter tappar mark och ser med fasa hur ateism och sekulär humanism växer snabbt i landet. Samtidigt finns många desperata människor som vill bli av med sitt tvivel, sin homosexualitet eller sin dotters syndiga beteende.

Genesis

Ni dés ni maître
Tokyos text saknar japanskan, men jag är rätt nöjd med de teman som presenteras. Tokyo kommer att ha mindre fokus på de politiska aspekterna och mer fokus på de filosofiska, på uppluckrandet av identiteten.

??
Tokyo

Om du vill veta vad resten av världen kommer att göra med sin teknologi om fem år, titta på vad japanska tonårsflickor gör med den idag. Japan är det mest tenikfetishistiska landet i världen, och Tokyo den mest teknikfetishistiska staden i Japan. Här har interfaceteknologin tagit längre kliv framåt än någon annanstans, och det håller på att förändra vad det innebär att vara människa.

Transhumanism
Tokyos ungdomar har tagit till sig interfaceteknologin på en helt annan nivå än resten av världen, och de mest underliga fenomen har börjat dyka upp. Det som började med en applikation riktad till förälskade ungdomar så att de kan "synka" sina hjärnor och komma närmare varandra börjar utvecklas till vad vissa kallar ett kollektivt medvetande; en enskild individ bestående av hundratals mänskliga hjärnor. Andra har börjat experimentera med att koppla ihop hjärnan med datorspel, och nu har dessutom de första interfacevirusen dykt upp och verkar driva de drabbade från vettet.

Upplysning
Japan är en mötesplats för det nya och det gamla, och här frodas fortfarande zenbuddhism och shintoism mitt i neondjungeln. De gamla mästarna tar avstånd från interfacen, men en ny generation zenbuddhister säger att upplysning och frihet från begär är lättare än någonsin att uppnå. Nya skolor och tempel ploppar upp som svampar ur marken och en våg av cyberspiritualism sveper över landet.

Kapitalism
Idealet för många tokyobor är en välbetald livstidsanställning hos ett stort företag, och en ny trend har gjort det lättare att uppnå även utan höga betyg från en prestigefylld skola. Företaget står för kunskapen och erfarenheten, som laddas in i din hjärna; det enda du behöver är en hjärna och en villighet att skriva under kontraktet. Haken är att kunskapen fortsätter att tillhöra företaget, och du kan inte behålla den om du skulle sluta. Faktum är att för många känsliga jobb får du inte behålla den när du lämnar byggnaden vid arbetsdagens slut. Du kanske inte ens får behålla minnet av vad du sysslat med hela dagen. Men du får en trygg anställning och lön varje månad, och i ett land som kämpar med ekonomisk stagnation sedan decennier tillbaka är det något mycket eftersträvansvärt.

Genesis

Ni dés ni maître
??
Hongkong

Den gamla brittiska kolonin, numera ett av världens största finanscentrum, har under hela sin existens varit en mötesplats. Öst och väst, modernitet och tradition, öppenhet och censur har kämpat idékrig i den tätbefolkade staden. Invånarna i Hongkong talar kantonesiska, men många av dem kan också mandarin (Kinas officiella språk) och engelska. Stadens innevånare inkluderar förutom hongkongkineser även västerlänningar, indier och fillipinier, och folk från världens alla hörn kommer till Hongkong, lockade av stadens starka kapitalism och löften om rikedomar.

???? / Ett land, två system
Hongkong har lovats självstyre utan inblandning från Kina fram till 2047, men Peking har sett med oro och vrede på den bångstyriga staden. Eget språk, egen regering, egen immigrationspolicy, egen pressfrihet och egna idéer. Hongkong vägrar inrätta sig i ledet och det talas till och med om demokrati på gator och torg. Med interfaceteknologin i händerna på båda sidor har kampen om idéerna blivit mångdubbelt mer intensiv.

?? / Finanser
Samtidigt som Hongkong är ett slagfält mellan kinesisk nationalism och demokratiivrande separatism är det också en viktig nod i Asiens handelsnätverk. Containrar med varor för miljarder hongkongdollar lastas på och av i hamnen varje dag, och internationella finansinstitut tävlar om att trolla med siffrorna för att radera sina skattekostnader och mångdubbla sina vinster från stadens glödheta fastighetsmarknad. Hongkong är inkörsporten till Kina där miljonärer skapas och går under varje dag, och i den stenhårda konkurrensen kommer ett medel som neuralhacking inte att stå oanvänt.

??? / Triaderna
Hongkong är också hem för den organiserade brottslighet känd kollektivt som "triaderna": urgamla hemliga sällskap med månghundraåriga traditioner, tuffa initieringsriter och ett utbrett förakt för polisen. Triaderna har sin bakgrund i rebellrörelser för att kullkasta den gamla Qingdynastin i Kina och återställa Mingdynastin, men sysslar numera mestadels med prostitution, spel och droghandel. Triaderna är kända för sina våldsamma gängkrig och polisen och Hongkongs specialstyrka De flygande tigrarna (??? "fej fu döj") sliter hårt för att bekämpa dem. Båda sidor har infiltratörer på den andra sidan och ett korrupt spel om herravälde ligger ständigt under ytan. Nyligen har triaderna skaffat sig en ny lukrativ inkomstkälla i interfacebaserade digitala droger kallade ?? ("din jyn", elektriska piller).

Områden:
Tsim Sha Tsui
Kowloon
Tuen Mun
Central
Wan Chai
Stanley
Sha Tin
Causeway Bay
Yuen Long
Mong Kok
Belair Gardens
Lamma Island
Victoria Park

Gator:
Nathan Road
Edinburgh Place
Temple Street
De Voeux Road
Caroline Hill Road
Wong Nai Chung Tree Walk
Hung Hom Road
Tung Wo Street
Kwai Shing Circuit
Fuk Hang Tsuen Road
Soy Street

Namnlista

Män (familjenamn i VERSALER):
Johnnie MAK
Donald NG
William LEE
Teddy KWONG
Eddie SHEK
Cass WONG
Winston YEN
Bruce IP
Dickson POON
Edgar CHOW
Simon TAM
YUEN Ka Shing
LEUNG Pak Kwan
HUNG Kam Pou
PHANG Tsu Kok
Dou Zai
Kau-Gor*
Lung-Gor*
Fei-Gor*
Ah Ming
Ah Wan
YUAN Xiping**
ZHUANG Celiao**
OUYANG Fei**
James LIU**
Frog XUAN**
Carl Patten
Frederick Donahue
Jean Tsamère
Abdul Jones
Tukaram Devar

* Personer inom triaderna kallas ofta "Gor" (stumt 'r'), "storebror", som en respektfull term
** Dessa namn är på mandarin, inte kantonesiska

Kvinnor (familjenamn i VERSALER):
Maggie TO
Jean WING
Angela WU
Tammy HUNG
Cynthia YIU
Olivia TSE
Myolie CHOI
Hunter NING
Prudence CHUNG
Tanya FAN
NG Shao-Ling
WONG Siu Ming
LUK Pei Miu
MAK Ka Kui
PANG Lei Lei
LAM Si Man
Sung-Je*
Pui-Je*
Tai-Je*
Ah Wai
Ah Mei
SU Wei**
CAI Liaorong**
ZHOU Feicui**
LÜ Zhucai**
Lily MAI**
Kimmie HU**

* Personer inom triaderna kallas ofta "Je" (dje), "storasyster", som en respektfull term
** Dessa namn är på mandarin, inte kantonesiska