Nekromanti Anatomi och Kirurgi

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag fortsätter offentliggöra mina funderingar kring färdigheterna i mitt rollspelsprojekt. Skulle någon kunna ge mig lite förslag och input gällande följande problematik. Färdighetslistan i mitt rollspelsprojekt innefattar, som det ser ut nu, tre olika medicinska färdighet: Anatomi, kirurgi och läkekonst. Observera att rollspelet utspelar sig i 1700-talsmiljö. Respektive färdighetet definieras ungefär så här

- Anatomi: Kunskap om människokroppen och dess uppbyggnad. Ger förmåga att diagnostisera sjukdomar och utföra post-mortem-undersökningar. Färdigheten förutsätts om man ska tjäna som praktiserande läkare.

- Kirurgi: Förmåga att utföra mer eller mindre komplicerade operationer utan bedövning. Färdigheten omfattar alltså förmågan att i fredstid t ex operera sten i urinblåsan och i krigstid kapa demolerade lemmar.

- Läkekonst: Bota sjukdomar och skador med örter och läkemedel. Stoppa blödningar och lägga förband. (Motsvarar i stort sett Första hjälpen. Vardagsmedicin i fält, med andra ord).

Den sista färdigheten, Läkemedel, har jag egentligen inga problem med. Problemet gäller snarare de två första: Anatomi och Kirurgi. Generellt försöker jag undvika alltför smala och "högupplösta" färdigheter och i stället hålla dem öppna och "allmänna". Därför sliter jag mitt hår i mina funderingar om hur meningsfullt det egentligen är att låta Anatomi och Kirurgi vara två från varandra fristående färdigheter? Kan man i stället lösa det med att behålla Anatomi som en övergripande färdighet och Kirurgi som en specialisering? Problemet är att någon som kan mycket Anatomi knappast av nödvändighet bör ha ens de grundläggande färdigheter i Kirurgi. Att veta var levern sitter behöver inte betyda att man kan utföra en kompetent kapning av en fot. Man kan därtill i stället fråga varför överhuvudtaget Anatomi ska finnas med som en färdighet. Det naturliga svaret, åtminstone utifrån hur mitt rollspel ser ut, är att en sådan färdighet bör förutsättas när det handlar om arketypen Läkare. Men likväl undrar jag om färdigheten Anatomi verkligen innehåller så många möjligheter att dess ställning som färdighet är berättigad. Ett alternativ hade varit att i stället baka in den som specialisering i färdigheten Naturvetenskap.

Någon kanske till och med har viss inblick i tidigmodern medicin och kan lägga några historiska perspektiv på problemet? I övrigt är alla synpunkter välkomna. Finns det bra lösningar i andra spel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det synes mig som att Anatomi är en teoretisk applikation och Kirurgi är en praktisk applikation.

Du kanske skulle bygga ett kravsystem, så att det krävs att rollpersonen har Anatomi för att denne ska kunna ta Kirurgi? Annars så hör nog Anatomi hemma i Naturvetenskap.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
<disclaimer>Eftersom jag saknar några direkta kunskaper om medicin och den tidsåldern så är allt jag säger nedan enbart mitt eget tyckande. </disclaimer>

Jag tycker personligen att du svarar på den frågan själv i din fråga. Som du säger är de väldigt smala och jag tror inte så mycket kan vinnas på att hålla dem särskilda, utan jag skulle föreslå att du slår ihop dem till en färdighet och gör Kirurgi till en specialisering - det låter på något sätt rimligt att ha grundläggande kunskaper om anatomi innan man beger sig in för att operera.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Du kanske skulle bygga ett kravsystem, så att det krävs att rollpersonen har Anatomi för att denne ska kunna ta Kirurgi?
Faktiskt ingen dum idé. Tack för tipset!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle använda en och samma färdighet, utan någon specialisering (eftersom du med specialiseringar behåller problemet (=två färdigheter istället för en) och dessutom stoppar in ett nytt dumt problem (=regler för specialiseringar (som du kanske bör ifrågasätta i första taget))).

Är man dålig på Kirurgi så kan man alltså bara grunderna i anatomi med allt vad det innebär.

Man måste ha många specialiseringar för en och samma grundfärdighet för att det ska vara vettigt med specialiseringar i reglerna öht. Det är min fasta övertygelse.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
..tanke utan produkt..

I Agone har man klassiska uppdelningen av grundegenskaper och färdigheter, men beroende på omständigheter lägger man ihop olika grundegenskaper med olika färdigheter. Så enligt vad du säger bör Agone lösa det genom att anatomisk kunskap ["Öhm, vart sitter gallblåsan?"] skulle vara Intellect+Surgery, medan att operera någon skulle vara exempelvis Agility+Surgery [fingerfärdighetsfippel med skalpeller och jox]..

På samma sätt blir det där Perception+Ride för att se vilken häst som kommer springa fortast på kapplöpningsbanan, Agility+Ride för att hoppa med hästen, eller Intellect+Ride för att veta hur man sköter om den..

Vet egentligen inte om jag tillförde något, men jag tycker själv om möjligheten att nyansera färdigheter på det här sättet..
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: ..tanke utan produkt..

I Agone har man klassiska uppdelningen av grundegenskaper och färdigheter, men beroende på omständigheter lägger man ihop olika grundegenskaper med olika färdigheter. Så enligt vad du säger bör Agone lösa det genom att anatomisk kunskap ["Öhm, vart sitter gallblåsan?"] skulle vara Intellect+Surgery, medan att operera någon skulle vara exempelvis Agility+Surgery [fingerfärdighetsfippel med skalpeller och jox]..

På samma sätt blir det där Perception+Ride för att se vilken häst som kommer springa fortast på kapplöpningsbanan, Agility+Ride för att hoppa med hästen, eller Intellect+Ride för att veta hur man sköter om den..
Det är samma grundkoncept som Storytelling-systemet har byggt på från början (även om de har gjort små avsteg i och med Aberrant, Trinity mfl). Även T10-systemet (Västmark, Skymningshem: Andra Imperiet, T10 Fantasy, Stormvarning mfl.) använder samma mekanism. Eller ger åtminstone möjlighet att göra det.
 
Top