Jag fortsätter offentliggöra mina funderingar kring färdigheterna i mitt rollspelsprojekt. Skulle någon kunna ge mig lite förslag och input gällande följande problematik. Färdighetslistan i mitt rollspelsprojekt innefattar, som det ser ut nu, tre olika medicinska färdighet: Anatomi, kirurgi och läkekonst. Observera att rollspelet utspelar sig i 1700-talsmiljö. Respektive färdighetet definieras ungefär så här
- Anatomi: Kunskap om människokroppen och dess uppbyggnad. Ger förmåga att diagnostisera sjukdomar och utföra post-mortem-undersökningar. Färdigheten förutsätts om man ska tjäna som praktiserande läkare.
- Kirurgi: Förmåga att utföra mer eller mindre komplicerade operationer utan bedövning. Färdigheten omfattar alltså förmågan att i fredstid t ex operera sten i urinblåsan och i krigstid kapa demolerade lemmar.
- Läkekonst: Bota sjukdomar och skador med örter och läkemedel. Stoppa blödningar och lägga förband. (Motsvarar i stort sett Första hjälpen. Vardagsmedicin i fält, med andra ord).
Den sista färdigheten, Läkemedel, har jag egentligen inga problem med. Problemet gäller snarare de två första: Anatomi och Kirurgi. Generellt försöker jag undvika alltför smala och "högupplösta" färdigheter och i stället hålla dem öppna och "allmänna". Därför sliter jag mitt hår i mina funderingar om hur meningsfullt det egentligen är att låta Anatomi och Kirurgi vara två från varandra fristående färdigheter? Kan man i stället lösa det med att behålla Anatomi som en övergripande färdighet och Kirurgi som en specialisering? Problemet är att någon som kan mycket Anatomi knappast av nödvändighet bör ha ens de grundläggande färdigheter i Kirurgi. Att veta var levern sitter behöver inte betyda att man kan utföra en kompetent kapning av en fot. Man kan därtill i stället fråga varför överhuvudtaget Anatomi ska finnas med som en färdighet. Det naturliga svaret, åtminstone utifrån hur mitt rollspel ser ut, är att en sådan färdighet bör förutsättas när det handlar om arketypen Läkare. Men likväl undrar jag om färdigheten Anatomi verkligen innehåller så många möjligheter att dess ställning som färdighet är berättigad. Ett alternativ hade varit att i stället baka in den som specialisering i färdigheten Naturvetenskap.
Någon kanske till och med har viss inblick i tidigmodern medicin och kan lägga några historiska perspektiv på problemet? I övrigt är alla synpunkter välkomna. Finns det bra lösningar i andra spel?
- Anatomi: Kunskap om människokroppen och dess uppbyggnad. Ger förmåga att diagnostisera sjukdomar och utföra post-mortem-undersökningar. Färdigheten förutsätts om man ska tjäna som praktiserande läkare.
- Kirurgi: Förmåga att utföra mer eller mindre komplicerade operationer utan bedövning. Färdigheten omfattar alltså förmågan att i fredstid t ex operera sten i urinblåsan och i krigstid kapa demolerade lemmar.
- Läkekonst: Bota sjukdomar och skador med örter och läkemedel. Stoppa blödningar och lägga förband. (Motsvarar i stort sett Första hjälpen. Vardagsmedicin i fält, med andra ord).
Den sista färdigheten, Läkemedel, har jag egentligen inga problem med. Problemet gäller snarare de två första: Anatomi och Kirurgi. Generellt försöker jag undvika alltför smala och "högupplösta" färdigheter och i stället hålla dem öppna och "allmänna". Därför sliter jag mitt hår i mina funderingar om hur meningsfullt det egentligen är att låta Anatomi och Kirurgi vara två från varandra fristående färdigheter? Kan man i stället lösa det med att behålla Anatomi som en övergripande färdighet och Kirurgi som en specialisering? Problemet är att någon som kan mycket Anatomi knappast av nödvändighet bör ha ens de grundläggande färdigheter i Kirurgi. Att veta var levern sitter behöver inte betyda att man kan utföra en kompetent kapning av en fot. Man kan därtill i stället fråga varför överhuvudtaget Anatomi ska finnas med som en färdighet. Det naturliga svaret, åtminstone utifrån hur mitt rollspel ser ut, är att en sådan färdighet bör förutsättas när det handlar om arketypen Läkare. Men likväl undrar jag om färdigheten Anatomi verkligen innehåller så många möjligheter att dess ställning som färdighet är berättigad. Ett alternativ hade varit att i stället baka in den som specialisering i färdigheten Naturvetenskap.
Någon kanske till och med har viss inblick i tidigmodern medicin och kan lägga några historiska perspektiv på problemet? I övrigt är alla synpunkter välkomna. Finns det bra lösningar i andra spel?