Nekromanti Andar, vad gör dom egentligen???

Bjorn

Hero
Ja, ja... Jag vet att nån kommer säga "Se demoner och Vandöda". Jag har tyvär inte tid att vänta så länge, måste använda schamanism NU! (Därför är all input värdefull, officiel, halvofficiell eller ren spekulation.)

Hursom helst nu till frågan.
Schamanismkapitlet i grundboken beskriver rätt så tydligt (IMO) hur man kommer ut på andeplanet, kontaktar andar och övertalar dem att hjälpa en. Vad det däremot inte sägs någonting om är VAD andarna egentligen kan göra. Själv har jag vissa ideer, t.ex. gissar jag att djurtotemandar kan temporärt ge schamanen ifråga viss bonus på det som är typiskt för djuret i fråga. (En Björntotem gör då kanske att ens sty höjs 1d6 en stund, en uggletotem kan kanske ge schamanen förmåga att se på natten etc.) Är det någon annan som har tänkt i dessa banor??? Verkar det rimligt??? Har ni andra ideer??? Hursomhelst, har ni ideer om "andeförmågor" så kan ni väl dela med er dessa på listan...

/Bjorn

kragghack

Warrior
Tja, ett djurtotem borde kunna göra så att djur hjälper schamanen (ex björnar om det är en björntotem). När då fiendestammen attackerar får de en otrevlig överaskning...

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains

ripperdoc

Myrmidon
Jag tror inte på att de förbättrar ens värden. Anden är trots allt inte _i_ schamanen, utan bara dess kompanjon. Allt den kan göra är väl att den är fri på andeplanet, och kan hämta polare, etc.´Allt som kan tänkas göra via andeplanet.

/RD - som har tänkt ut det mesta när det gäller schamanism

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

hatten

Swashbuckler
/images/icons/cool.gifFörslags viss att ha en björn ande som kompis kan vara bra om man möter en Arg hungrig björn för anden kan få den att äta något annat än äventyrare.
Lika så kan Shamanen kontakta andar och be dom om hjälp att hitta en väg genom skogen eller hitta ett gömställe eller rent av BE Björnens ande döda de elaka Dvärgarna som följer efter han i skogen..
Sen genom att be Vargens ande om hjälp kanske man kan få hjälp med jakt av en Vargflock eller få del av bytet.
Och vidare kan en Shaman alltid byta kropp men det anser jag vara något de försöker göra så sällan som möjligt på grund av att de andar som de gör bostadslösa kan planera hämd och fånga shamanen om de blir för många.

Men ytterligare en rolig grej jag låter shamaner göra är att Rida på en annans själ De låter sin ande/själ delvis kryppa in i en redan besjälad varelse djur/Alv/Dvärg och se genom dess ögon höra genom dess öron och även påverka varelsens beslut.
På så sätt blir en Shaman en otroligt bra spion men Shamanen kan även använda den tekniken för att flygspana. Om en Shaman skulle vara dumnog att ta över en Fågel så skulle han inte kunna flyga utan skulle måsta lära sig flyga från början..
MEN om han låter sin själ rida med fågelns kropp så kan han låta fågelns själ göra jobbet allt han gör är att följa med och kan använda sin Övertala mot djurets VILJ för att få det att göra sånt som Shamanen vill.

Sen kan man genom olika andar få vissa förmågor det kan jag tänka mig exempel som Mod från från en Varg, List från en Räv.
Det är mer att genom sin nära kontakt så hjälper anden en med att hålla modet uppe eller hitta ett rävigt sätt ur fällan.
/images/icons/cool.gif

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-08-16 00:01.</EM></FONT></P>

Karlsson

Veteran
Det här gäller ju inte egentligen vad en ande kan göra utan vad en shaman kan göra. Jag hade i alla fall en spelare som har lite kobold i sig. Han hade nyss gjort en ny RP, i min frånvaro märk väl. Det var en kragg som hade heroiska attribut och en heder på 5, samt tur 18. Jag blev lite trött på honom så när han gav sig på en tirak shaman hade jag min chans att ge honom en läxa. Jag lät shamanen ge sig ut på andeplanet, kidnappa hans själ och trycka ner den i en klen gûrd kropp. Saken var den att vi var inne på ett längre äventyr just då så han var fast med sin numera gûrd resten av spelmötet. Han gnällde rätt mycket för det så när en RP bestämde sig för att slå ihjäl honom la jag mig inte i./images/icons/laugh.gif
Jag vet inte om en shaman faktiskt kan göra det han gjorde men det var inte så viktigt just då.

"When God created light,
the first shadow was born"

ripperdoc

Myrmidon
Det stora "koboldproblemet" med schamaner, som jag ser det, är att de busenkelt dödar hur mycket folk som helst, genom att jaga bort deras ande i en andestrid. Det innebär till exempel att en här som är hjälpt av en eller flera schamaner får en oerhörd fördel, då motstånadarna dör som flugor, utan att någon ens rört dem.
Schamaner är även utmärkta lönnmördare, som kan döda kungar och liknande hur enkelt som helst. Jag har själv ännu ingen lösning på problemet, men en sak kan vara att "väsen" på andeplanet av någon anledning inte tycker om att schamaner är massmördare, och därför tar hand om dem.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

radrat

Veteran
Eller att shamaner är riktiga moralnissar som bieefekt av "utbildningen". T. ex. så kanske de menar att liv skall vara just vid liv eller att andar som är bundna till någon är helgade.

"Det där går inte fort gamla russin!"

Karlsson

Veteran
Håller inte, shamaner deltog i tirakkriget, vet ej vilket men det kanske var alla tre. Jag är ganska säker på att om du förolämpar en haman så är du utan kropp lite senare.

"When God created light,
the first shadow was born"

Oceanliner

Warrior
"men en sak kan vara att "väsen" på andeplanet av någon anledning inte tycker om att schamaner är massmördare, och därför tar hand om dem."

"väsen" (he he he) fick just en idé till ett litet uppdrag så att säga...

//Jonas - Muahhahahaha (rått skratt)