Drakväktaren
Veteran
Hur ser det igentligen ut på andeplanet ser man allt som rör på sig i på det fysiska planet samtidigt som man ser andar och annat eller vad ser man ?
Njaej, egentligen inte... man "ser" egentligen ingenting på andeplanet, av det enkla skälet att andevärlden trots allt är andlig. Så de fem sinnena - syn, hörsel, smak, lukt och känsel - har ingen exakt motsvarighet i andevärlden, eftersom de fem sinnena utgör fysiska sinnesförnimmelser. Däremot finns det en form av andlig motsvarighet till de fem sinnena, det som vanligtvis kallas andesyn bland andebesvärjare (och som rent regeltekniskt representeras av färdigheten Andeförnimmelse ). Detta "sinne" är dock inte, i strikt mening, fysisk, men upplevs ändå delvis som det. För schamaner kan ju "höra andarnas rop", osv. Man skulle kunna säga att andesyn utgör en form av symbolisk, icke-fysisk (d.v.s. andlig) representation av de fem sinnena.Hur ser det igentligen ut på andeplanet ser man allt som rör på sig i på det fysiska planet samtidigt som man ser andar och annat eller vad ser man ?
Jao, kanske... det finns dock tre problem med detta, nämligern ett regeltekniskt, ett beskrivningsmässigt och slutligen ett "upplevelsemässigt". Av dessa skäl skippar jag helst drömjämförelsen i detta fall.Skulle inte det här kunna jämföras lite med när du drömmer? Ögonen ger ju inget utslag men man ser ju ändå saker om än inte på samma sätt som i den vakna världen. Man hör också saker även om man inte gör det genom öronen.
Det är förvisso möjligt att kontrollera sina drömmar i Eon! Detta faller under Drömkonst (som egentligen enbart är ett finare namn för "drömmagi"). Men det krävs mycket speciella kunskaper, något som de flesta människor inte har!Å andra sidan vet jag flera personer som någon gång har lyckats att kontrollera sina egna drömmar, däribland jag. Läste en artikel om hur man kontrollerar sina drömmar i Illustrerad Vetenskap för ett tag sen.
Problemet, som du säkert uppmärksammat, är att fysiska sinnesförnimmelser är... just det, fysiska! De är ett direkt resultat av den fysiska världen och registreras av vår kropp. Sålunda är de rakt igenom fysiska. Men det andliga är just andligt, d.v.s. icke-fysiskt. Värmesynexempelt du nämnde, eller exempelvis SONAR kan användas som en liknelse, men inte ens dom är helt relevanta, eftersom de oxå utgör exempel på fysiska sinnesupplevelser - inte andliga! Så ja, i den meningen krävs det en del abstrakt tänkande för att försöka förstå vad "andesyn" egentligen handlar om. Men rent rollspelsmässigt, samt oxå berättarmässigt, kan man helt enkelt förutsätta att "andesyn" påminner en hel del om de fysiska sinnesupplevelser, eftersom schamaner trots allt upplever det som de "ser" och "hör" saker på andeplanet, trots det faktum att det egentligen är en omöjlighet! Så, för att förenkla beskrivandet av andevärlden kan man mycket väl använda fysiska liknelser samt fysiska fenomen i anderiket - men man ska komma ihåg att de utgör endast liknelser ! Sålunda kan man inte förutsätta att det som gäller i den fysiska världen, gäller i den andliga (exempelvis behöver inte ett "område" i andevärlden uppträda på samma sätt som ett område i den fysiska världen, osv).Det här har jag undrat på förut och måste erkänna att jag inte förstår det. Det krävs kanske väldigt mycket abstrakt tänkande men jag kan inte förstå hur andesynen inte kan ha att göra med fysiska sinnesförnimelser.
Förvisso, men Skuggladet är, å andra sidan, betydligt mera likt det fysiska Mundana än vad andevärlden är. Skugglandet påminner trots allt mest om en fysisk värld; andevärlden gör det inte ! Sålunda är det enklare att jämföra Skugglandet med det fysiska planet, än att jämföra det andliga med det fysiska planet. Så Skugglandetexempelt är - i slutändan - inte helt relevant.Å andra sidan kan man lätt jämföra skugglandet med Mundana trots att de är två olika världar.
Kan man vänta sig något i stil med Kult?Det är förvisso möjligt att kontrollera sina drömmar i Eon! Detta faller under Drömkonst (som egentligen enbart är ett finare namn för "drömmagi"). Men det krävs mycket speciella kunskaper, något som de flesta människor inte har!
Ja och nej, med betoning på nej...Kan man vänta sig något i stil med Kult?
Alla drömmar är kopplade till Drömriket, men till varierande grad.Är en "vanlig" dröm i Mundana alltid förknippad med drömriket eller går det att drömma "vanligt" på samma sätt som vi gör?
Ja, go ahead, använd då din drömliknelse när du beskriver andevärlden för dina spelare. Men kom ihåg att drömmande (både mundanskt och jordiskt) är, i grund och botten, totalt annorlunda jämfört med andesyn, även om det upplevs ha vissa likheter. I grund och botten är faktiskt andesyn - för den som inte upplevt den - lika förståelig och möjlig att "visualisera'" som färgen rött för den som varit blind hela sitt liv... med andra ord, har man inte upplevt det, så kan man aldrig till fullo förstå hur det fungerar eller upplevs, även om man kan få en ytterst begränsad/förenklad beskrivning (och förstå den), som just kommer att likna den fysiska världens upplevelser (eftersom detta är det enda en varelse som aldrig "besökt" andeplanet har kännedom om).Jag tycker ändå att det här låter lite som då man drömmer. Man kan uppleva det som man "ser" och "hör" i drömmen trots att det är en omöjlighet att se och höra i drömmen. Man kan likna drömmen med fysikaliska saker trots att det är helt annorlunda. Dessutom kan man inte förutsätta att ett område i drömmen uppträder på samma sätt som ett i riktiga världen.
Klart man kan, men min poäng var snarast att när två världar är så pass olika som andevärlden och det fysiska planet, är måhända liknelsen irrelevant! Det faktum att denna liknelse antagligen är det enda möjliga sättet som en varelse som aldrig upplevt andeplanet ska ha någon som helst aning och hum om hur andevärlden fungerar/upplevs, är naturligtvis en annan sak...Jag menade bara att man kan jämföra två olika världar trots att de är... olika.