Nekromanti Andeplanet

Virocon

Swordsman
Hur mycket vet man om andeplanet? Vilka varelser finns det där? Hur farliga är dem, och hur farligt är det generellt att vistas där? Kan man som Schaman bli attackerad av demoner på andeplanet? Hur är attributen och slagsvårigheterna då? Vilka färdigheter kan användas där?

Jake Steele

Warrior
Röra sig i det kollektiva undermedvetna? Vad menar du O resande lärde? Andeplanet?...Åhh, du menar Det är en plats där förfaders andarna strövar bland naturens alla totem. Jag förstår inte vad era medier pratar om, min kunskap om den platsen kommer från de före mig och mina resor där. De är av intet värde för dig, lika som den kunskap du erhållit från mediet är för mig. Det är värdelöst, det blir inget byte...

"Hur mycket vet man om andeplanet?"
Läs Kathrine Kerrs Deverry serie och hämta inspiration samt se ovan

"Vilka varelser finns det där?"
gudar, avatarer, totems, tirakernas hjälpandar, spöken, starka andar, borttynande själar, schamaner, ulvar, medier.

"Hur farliga är dem, och hur farligt är det generellt att vistas där?"
Beror på, demoner finns i en mängd ranger, schamaner är direkt livsfarliga om de kan något... de är precis som med mänskliga fiender, en demon kan vara lika farlig som en bonde, rövare eller riddare.

"Kan man som Schaman bli attackerad av demoner på andeplanet?"
Ja

"Hur är attributen och slagsvårigheterna då?"
Står i kapitlet schamanism, ungefärligt sagt så slår man Ob3t6 mot PSY och den med bäst differnas har fördrivit den andre ett avstånd (Från kroppen till nära på andeplanet, från nära på andeplanet till långt bort o.s.v.) När själen är ur kroppen kan man ta över den.

"Vilka färdigheter kan användas där? "
De schamanistiska färdigheterna samt Övertala och Besvärjelse i samband med Alstra Psykotropi.

Om du vill kan jag dra till med mer mumbo jumbo om andeplanet, för att brodera ut det mer.

_öRn

Jake Steele

Warrior
Vet? Jag vet inget mer än det som står i reglerna men har väl broderat ut det andeplan jag använder. Så följande åsikter är högst personliga men grundar sig på beskrivningar i reglerna. Text inom citationstecken är mer eller mindre rippat från reglerna.

"Andeplanet kan sägas ligga parallellt med den fysiska världen. trots att de är helt åtskilda finns det alltid en punkt på andeplanet som motsvaras av en unik punkt på det fysiska planet."

När man lösgör sig och stiger in på andeplanet är det som allt liv i världen rusade in i kroppen. Runtom dig sträcker sig en vibrerande känsla av livskraft. Man kan inte se eller höra eller känna med fysiska sinnen men eftersom själen är så låst med de sinnesintrycken får man en "känsla" av färg, känsel och känslomässiga intryck. Men att försöka beskriva dessa är omöjligt för alla utom poeter och galningar.

Allt levande lämnar ett avtryck på andeplanet. En människas själ ser suddig ut på andeplanet eftersom den är bunden till det fysiska och det endast är dess skugga som syns. Trots det kan man avgöra mycket genom att betrakta en ande. Dess känslor kan upptäckas, liksom mental ålder och kroppsligt välbefinnande.

Känslorna spelar på auran såsom färger på olja men bara de starkaste kan kännas såsom kärlek.

Barn och alver visar sina känslor starkare men det försvinner när man blir äldre.

Schamaner kan upptäcka vad som är fel på en person genom att se på hans aura (en sund själ i en sund kropp). Sjuka själar verkar skrumpnade medan de som är nära döden fladdrar och vill lösgöra sig. Kvinnors själar är ofta större och när de blir gravida växer de och lyser. Schamaner lär sig att tyda det här som andra symtom och vet t.ex. vilka örter som kan hjälpa.

"Djur och natur går inte att upptäcka på andeplanet eftersom de inte har någon aura. De kan däremot ha en skyddsande. Naturandar kan sägas bebo växterna och träden, de sover ofta under vintern för att vakna till våren. Djurens skyddsandar, deras totem färdas på andeplanet och kan hjälpa schamaner särskilt om schamanens stam tillber totemet.

Att resa genom ett område som saknar liv är ofta skrämmande då det så radikalt skiljer sig från det som är vanligt. men resor genom områden där en demon smugit sig in som skyddsande är än mer skrämmande.

När man skall hitta en själ på andeplanet, eller dess skugga så försöker man förnimma den. Detta kräver mycket träning och det går lättare ju närmare avståndet är. Det går inte att hitta en person man aldrig har träffat och förnimmmat eller inte minns såvida man inte tar sig till en plats nära hans vistelseplats om de är få där och mycket nära om det är på t.ex. en markand eller ett fältslag.

Alla andar och besjälade varleser som kommer i närheten av en schaman kommer att förnimmas av honom vare sig han är på det fysiska eller ande planet. Detta gör det nästintill omöjligt att överraska och lyckas med ett bakhåll på en schaman.

Sedan kan man ju säga att schamanen bygger upp en bild av sina förnimelser och låter han röra sig i en värld som den fysiska med skuggor av besjälade varelser och klart lysande andar. Där färger är klarare och känslomässiga objekt lyser med känsla, kärleksbrevet glöder svagt rött och varmt. Yxan som bonden dräpte sinäldre bror med utstrålar en mörk och kall känsla. Vargschamanen har något varglikt i dragen och gula ögon och demonen du förhandlar med ser ut som en kropulent skallig köpman i blodröda kläder med sylvassa tänder i sin breda mun. Samt att man låter magi, flödeslinjer och sådant märkas tydligt.

_öRn, andeplanet är underskattat