Nekromanti Andevärlden och schamanism

walium

Ganska töntig, faktiskt
En min tirakkampanj som jag ska starta upp nu på lördag, ingår en ung tirak som är son till byns förre schaman. Han har låga värden (7-8) i schamanism och andeförnimmelse men har börjat bli lite mer intresserad på sistone. Jag har dock väldigt lite erfarenhet av just dessa saker. Några förslag på vad detta kan komma att innebära? Hur har ni andra beskrivit och använt er av andevärlden och spöken? Jag tänker mig själv något väldigt subtilt i stil med viskningar, märkliga syner och en känsla av att ibland vara iakttagen.

Drakvrede

Swordsman
Jag tänker mig själv något väldigt subtilt i stil med viskningar, märkliga syner och en känsla av att ibland vara iakttagen.
Låter ioförsig mer som hur andevärlden påverkar den fysiska världen, men nog så relevant ändå, eftersom detta är en del av charmen med andevärlden! :gremsmile: Fast det kanske e det du e ute efter, inte specifikt hur man spelar "innuti" Andarnas Rike (d.v.s. hur man rollspelar besök på andeplanet)?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Fast det kanske e det du e ute efter, inte specifikt hur man spelar "innuti" Andarnas Rike (d.v.s. hur man rollspelar besök på andeplanet)? "

Inte i dagsläget. Jag är nog mer intresserad av hur det kan påverka hans dagliga liv och hans äventyrande. Vad innebär till exempel ett besök på en gravplats för honom? På vilket sätt påverkas han annorlunda om han skulle möta spöken eller vandöda? Fast alla uppslag som kan ge någon form av inspiration är förstås välkomna.

Drakvrede

Swordsman
Vad innebär till exempel ett besök på en gravplats för honom?
Tja, beroende på omständigheterna, så är svaret allt ifrån "ingenting" till "väldigt mycket". En gravplats kan mycket väl vara hemsökt av diverse obehagligheter, exempelvis spöken, gengångare och avlidna själar. I det här fallet kan spelledaren gör det hur intressant som helst - avlidna själar som ber om hjälp eller berättar om hemska levnadsöden, grymma eller sorgsna spöken som kan plåga/be schamanen om hjälp. Vålnader (varelser som drabbats allvarligt av Glömskan) är ju ett exempel som kan användas för att påminna schamanen om andevärldens obehagligare realiteter, osv. Men om gravplatsen inte är hemsökt, är ett besök där inte mera omskakande eller intressant än att gå på dass, liksom. :gremwink:

Notera att en schaman inte "hela tiden" ser in i andevärlden. Han eller hon kan förvisso göra så utan att befinna sig i trance, men det ger inte samma exakta "bild" (det kräver dock koncentration & schamanen kan inte påverka, bara se in i, andevärlden på detta sätt) som om schamanen befinner sig i trance.

På vilket sätt påverkas han annorlunda om han skulle möta spöken eller vandöda?
Tja, det beror ju delvis på vem han är. Är han empatisk och känslosam? Grips han av starka levnadsöden? I så fall kan ju ett möte med ett spöke bli ytterst effektfullt. Tänk dig själv att höra historien om hur det stackars spökets torterade själ berättar, om hur denne nesligt mördades inför sina barn, osv, osv. Sånt kan ju definitivt påverka schamanen, om han är rätt typ, liksom.

Och förresten - i andevärlden finns inga vandöda!
:gremwink: