Nekromanti Andra olyckor vid fummel ?

Fahnen

Swordsman
Bara för ni ska förstå vad jag menar ger jag ett exempel:

Borok och hans vän Monke blir osams med en vandrare vid namn Karun. Karun och Borok drar vapen och springer fram mot varnadra, efter vinitslagen blir Borok anfallare, monke ställer sig en meter bakom Borok. Borok som har en Hjälmkrossare fummlar sitt vapenslag och faller bakåt....

Nu är frågan, blir Monke träffat eller ska man slå mot <något> och om han blir träffad ska man då halvera skadeverkan??
Det är ju inte särskilt smart att ställa sig bakom två komatanter men en då, vapnet kan ju glida ur handen på en av de stridande och träffa.

Midar minns när hans Rp sköt med pilbåge och missade Ghoulen och träffade en annan rp under Funkus äventyr.

Magnus L

Hero
Nu är frågan, blir Monke träffat eller ska man slå mot och om han blir träffad ska man då halvera skadeverkan??

SL-power...SL-rulez..SL bestämmer alltså

Det är ju inte särskilt smart att ställa sig bakom två komatanter men en då, vapnet kan ju glida ur handen på en av de stridande och träffa.

Yepp, yepp, yepp...

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Varför

Kan inte låta bli att fråga men vad fick Monke att ställa sig precis metern bakom sin vän? Hög stridsvana och a cunning plan eller utan stridsvana men med a cunning plan.

Men till själva frågan. Det blir naturligtvis en SL-bedömning rakt igenom, men en tumregel så god som någon är att ge den närstående (i exemplet Monke) möjligheten att instinktivundvika den genom luften vinande hjälmkrossaren. Misslyckas slaget så BONK. Tar vi en stridssituation där de inblandade befinner sig på en liten yta och en av de stridande gör ett "förlupet" hugg (eller där någon skjuter in i närstrid och missar) så kan det vara lämpligt med TUR-slag från de närstående. Där den olyckliges belöning (efter ett misslyckat slag mot instinktivundvika om offret har möjlighet att se vad som håller på att hända) är BONK. Vad det gäller skadan så är en annan tumregel så god som någon att låta genomförda hugg/stick som av någon anledning inte träffar sitt avsedda mål göra full skada medan hugg/stick som sker i samband med snubblanden, kastanden av vapen o.s.v. får göra halv skada eller endast vapnets grundskada.

Fahnen

Swordsman
Re: Därför...

... Att han hade Psy 3 :gremwink:. Bara för någon skulle bli skadad under Boroks fummel.... utom han sjäv då.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag (som för övrigt är spelledare i vår spelgrupp) skulle nog säga att Monke får slå ett slag mot TUR och/eller undvika/RÖR för att undvika att bli träffad. Om han nu skulle bli träffad så tar han vapnets skada i kross.

Det skulle iaf jag ha gjort om en sådan händelse uppkom. :gremgrin: (Skickligt för övrigt att stå bakom nån som fummlar)

Hartland

Warrior
Jag sägger att det är upp till på vilket humör ens SL är på och hur farlig vandraren är.
Jag skulle nog trycka ihop humor av det och låta vandraren gå gapskrattande där ifrån medan Borok och Monke liger på marken och tar sig för skallen. (Sen har dom väll druckit lite så dom kan skylla på det eller hur? :gremwink:)
Eller om man vill vara seriös så missar han och liger ned medan Monke dår klara sig så gott han kan ensam.
Eller så träffas dom och vandraren har ihjäl dom båda kvickt.

Men som alla säger SL bestämmer. Jag som är SL slår typ aldrig på fummel tabell... Det käns bara som exstra tids krävande. Man hittar på nått, för mig ofta nått humoristiskt.
Att tappa brallorna är altid lika kul mitt i en strid :gremsmile: