Nekromanti Andra ord för "rollperson" och "spelledarperson".

CGH

Warrior
Efter att inte fått något vettigt svar efter min sökning skriver jag ett inlägg som med viss chans kanske är onödigt. Jag hoppas att så inte är fallet. :gremfrown:

Olika rollspel använder olika ord för att beskriva de personer som spelarna och spelledaren använder. Jag har funderat på att ändra dessa när jag skriver mina rollspelstexter.

Ordet spelledarperson som används i bland annat DoD tycker jag är allt för långt. Förkortningar är inget alternativ heller.

"Biroll" är bra, men egentligen vore ju ett ord av typen "spelledarperson", som beskriver att det är en roll spelad av spelledaren, bättre.

"Rollperson" är tillräckligt kort men jag tycker det känns dumt. Roll och person är nästan samma ord, det blir ju som "bilautomobil" nästan. Vore inte "spelarroll" bättre? Eller ligger det fel i munnen?

Jag skulle vilja höra alla tänkbara varianter på såna här lösningar, samt lite idéer kring det här i allmänhet. Finns det kanske mer dumma ord som borde ändras? "Spelare" och "spelledare" ser jag inger fel i.

De ord jag just nu tänker använda är:
Spelarroll: Spelarens roll i spelvärlden.
Biroll: Person eller varelse i världen spelad utav spelledaren.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Roll

"Rollperson" är tillräckligt kort men jag tycker det känns dumt. Roll och person är nästan samma ord, det blir ju som "bilautomobil" nästan. Vore inte "spelarroll" bättre? Eller ligger det fel i munnen?
Vad sägs om bara "roll"? Det förklarar vad det rör sig om med ett ord som vanliga människor begriper. En spelare i ett rollspel spelar en roll; självklart!

Vad gäller spelledarperson kan jag inte komma på något kort och klatchigt. Man måste nästan ha med ordet spelledare i det för att verkligen förklara vad det rör sig om, och då blir ordet långt.

/tobias

Krille

Super Moderator
Rollperson: figur, gubbe, protagonist
Spelledarperson, viktig: biroll, antagonist (om fientligt inställda till rollpersoner)
Spelledarperson, oviktig: statist
Spelledarperson, fientligt inställd: antagonist, skurk, slempropp

Jag håller helt klart med om förkortningar. SLP, SL och RP förekommer inte i de rollspel jag skriver, och jag vill helst inte läsa dem i de jag köper heller. Det om något är blindtarm från rollspelens barndom: Gygax och Arnesson förkortade "dungeon master" till DM i sina spel, vilket gav upphov till "game master" i BRP som förkortades "GM", vilket översattes till "SL", och på den vägen är det. Så onödiga förkortningar ska inte behövas i god svenska, enligt min ringa åsikt.

Rising

Vila i frid
Jag skulle vilja ha ett rollspel där spelledaren kallades för "Gud". Alla spelledarpersoner skulle kallas "gunstlingar", så att spelarna förstår att Gud tycker om sina gunstlingar och att han skall hämnas på alla som vågar skada dem!

Spelarna skall kallas för "zeloter", så de förstår att de skall dyrka Gud, och rollpersonerna skall kallas "kryp" så de inte vågar larva sig.

:^)

Heh, ämen, "Roll", "Figur" och "Karaktär" är rätt bra namn på rollpersonerna.

"Biroll" och "Statist" har jag däremot aldrig gillat, då tycker jag faktiskt att det är bättre att inte prata om SLP överhuvudtaget. Människor får vara "människor", monster får vara "monster" och så vidare.

Vad ska man egentligen ha SLP till? I äventyr? Så att man kan ha ett kapitel som heter "Spelledarpersoner:"? Det kan man ju lika gärna kalla något annat beroende på situationen. "Dramats huvudpersoner:", "Personerna som allt kretsar kring:", "Viktiga djur och monster i Dunkelskogen:" osv. Man behöver väl egentligen aldrig termen "SLP"? Det som gäller för en människa gäller ju alla människor, oavsett om de är "roller" eller ej. Så den termen kan man dumpa helt och hållet.

/Rising

Duddmannen

Hero
Nya ord.

Rollperson
Karaktär (ok, det är kanske lite VÄL mycket Drakar och Demoner)
Hjälte (indikerar kanske att de kan lite mer än vanligt folk)
Alter ego (Blä, låter för pretantiöst)

Spelledarperson
Biroll (låter viktig)
Statist (låter oviktig)

Själv föredrar jag faktiskt förkortningar som RP och SLP även om jag för det mesta försöker skriva ut hela orden.

/Duddmannen - rådvill

Sodivra

Champion
Då kan man ju säga så här..

RP = Roll.
SLP = Person.

Rollpersongoodness fördelad över bägge. :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Re: SLP/GMC gör att man hajar att SL spelar rollen[NT]

"annars tänker man vad då? vem är det som spelar dom människorna? gör dom inget eller?"

Nä, jag tror faktiskt inte att någon tänker så. Om det står i ett äventyr att "monstret Arne kommer attackera rollpersonerna så fort de kommer in i kryptan, och då kommer Louise och Caspar att försöka fly genom den bortre dörren och därefter försegla den med en besvärjelse", då fattar SL att allt det där är saker som han skall göra.

Rollpersonerna är "rollpersoner" (eller vad man nu skall kalla dem), men att ha något speciellt namn på övriga varelser, det är i min mening faktiskt inte meningsfullt.

/Rising

TomasHVM

Swordsman
Følgende navn fungerer bra for meg:

Rolle - den personen/skapningen/entiteten spilleren spiller.

Birolle - de humanoide skapninger spillederen spiller

Statister - folk spillederen bare forteller om

Monstre - alle ville skapninger spillederen styrer

Ackerfors

Alas, your rapids!
Amen!

och rollpersonerna skall kallas "kryp" så de inte vågar larva sig.

Men om de kallas "kryp" så är väl larva sig precis vad de ska göra...? :gremwink:

CGH

Warrior
Hur jag gör

Så har blir det nog... efter de bra förslag jag fått.

Spelarroll
"Rollperson" byts ut till spelarroll.

Spelledarroll
Mitt ord för "spelledarperson". Ordet används inte så ofta, utan endast när det behövs, när det finns risk för missförstånd. I de flesta fall är det enkelt att förstå när man pratar om varelser styrda utav spelledaren (som Rising sa).

Roll
Det här ordet används mest i regelbeskrivningar (lite som "juridisk person" för dem som läst rättskunskap) och när man pratar om rollspel. Främst är ordet "roll" något som man kan haka fast varelser i reglerna med. Ordet täcker alla varelser i världen, både spelarroller och spelledarroller.

Exempel på hur ordet "roll" kan användas: "Svårighetsgraden bestäms utav vilka yttre förutsättningar som omger en roll."

Tankar om det här?

Ändring: Gjorde en ny tråd utav mina nya tankar

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag kan ju bidra med mina översättningar av D&D:s speltermer (från D&D basregler 1986):

Character - Rollfigur
Player Character (PC) - Spelarfigur (SF)
Non Player Character (NPC) - Spelledarfigur (SLF)

/Mikael - tycker som så

Johan K

Gammal & dryg
En undran.

En liten fråga, varför byta byta namn egentligen ?
De som finns funkar ju bra... Eller ?
Känns ju som de beskrivningar som finns funkar alldles bra som beskrivningar. Men det skadar väll aldrig att få in lite nya beskrivningar

Mothie

Veteran
Re: Andra ord för "rollperson" och "spelledarperso

Efter att ha läst igenom allt tycker jag att det helt klart borde räcka med ett ord för att beskriva alla i världen.
Roll... vem som spelar rollerna är egentligen oväsentligt.
Det kommer jag nog köra på i min värld i alla fall.

CGH

Warrior
Re: En undran.

En liten fråga, varför byta byta namn egentligen ?
De som finns funkar ju bra... Eller ?
Om du läser mitt inlägg så står det att jag tycker att spelledarperson är ett för långt ord, samt att rollperson känns dumt i och med att det är "dubbelt". Sen är ju det bara mina åsikter.

CGH

Warrior
Re: Andra ord för "rollperson" och "spelledarperso

Efter att ha läst igenom allt tycker jag att det helt klart borde räcka med ett ord för att beskriva alla i världen.
Roll... vem som spelar rollerna är egentligen oväsentligt.
Nja, jag tror det behövs skiljas på vilka roller som spelas av spelarna. Tänk dig ett äventyr där du ska skriva: "när rollpersonerna kommer in ramlar taket ned på dem och de blir uppätna av en drake " Ska du då bara skriva "spelarnas roller"? Fast det är ju ett bra alternativ till "spelarrollerna" om man vill variera språket.

Lord Renisis

Warrior
  • Spelledar person=SLS=Spelledarsnubbe.
  • Sen har vi kommit till rollperson. Rollperson=SS=Spelarsnubbe.
  • Sedan till favoriten SL=Ûberfarcist.hiihi

Boll

Veteran
Personligen tycker jag att namnen på dessa figurer skall passa med världen/känslan som spelet skall förmedla.

Jag håller till exempel på med ett spel som har en hel del fornnordisk klang (jaja, det finns redan en massa spel inom detta område, men fornnordisk mytologi ju såå mysig). Jag har därför tänkt mig något sånt här:

Spelledare: Mästare
Spelare: Tja, Spelare
Rollperson: Figur
Spelledarperson: Mästarfigur
Monster: Varelse/Väsen

Är inte riktigt säker på Mästarfigur dock - det låter som om den figuren skulle vara riktigt mäktig, och skulle ju inte passa så bra på pigan Lina, och så... Om någon har ett bättre förslag skulle det vara upskattat :gremsmile:

Danohrq

Veteran
Varför inte förkortningar

"SLP, SL och RP förekommer inte i de rollspel jag skriver, och jag vill helst inte läsa dem i de jag köper heller. "

Vad är det för fel på förkort.? SLP, SL och RP är väl inarbet. förkort. som alla är vana vid och vet vad de betyder. Jag förstår inte probl. Okej mitt i spelet skall man givetvis inte börja svamla om "Öh Berra - Vajööörin ärrpee nuråå?" men det handlar ju förstås om en helt annan sak.

Ang. god svenska så kan man alltid förnöjja sin språk-fetish med att skriva förkortn. i korrekt form. Den regelvidriga och nästan anarkistiska formen SLP blir t.e.x s.l.p. och SL blir s.l. o.s.v.. M.a.o. kan man vara en god repres. av den svenska språktrad. utan att skriva ut varenda j. ord i dess fulla längd. Fakt. är att endast förk. av namn på org. eller ting skall skrivas med stora bokstäver. Allt annat är hån mot vår germanska språktrad.

Annars har jag några bra förslag.
r.p.: Aknedomolerad nörds fantasifoster, =a.n.f
s.l.: Aknedemolerad nörd med storhetsvansinne och för mycket tid = a.n.m.s.o.f.m.t.
s.l.p.: Aknedemolerad nörds med storhetsvansinne och för mycket tid fördomsfullt utformade klichefigur = månstR

M.v.h. Danohrq (kort för Daniel Öhrqvist)

Danohrq

Veteran
Vad är det för fel på förkortningar?

Skrev ett inlägg som kanske uppfattas som lite oseriöst längre ner i tråden, så jag skriver väl ett ordentligt inlägg då.

Vad är det för fel på förkortningar? Har sett att flera inte gillar det, men ingen förklarar varför. Vore intressant att höra.

SLP, SL och RP är väl inarbetade och fungerande beteckningar som alla känner igen.

Jag tycker att det är smidigt och skönt att slippa förvirring. Det uppskattas särskilt när man läser igenom ett spel för första gången. Det är tillräckligt jobbigt att försöka förstå nya regler, då är det skönt att slippa introduceras till en massa ny ord som man inte känner igen. Dessutom sparar de plats.

Nej, bevara SL; SLP OCH RP! Helt meningslöst att byta ut något som fungerar.

Krille

Super Moderator
Re: Vad är det för fel på förkortningar?

"Vad är det för fel på förkortningar?"

De stör textflödet och höjer inlärningströskeln för nybörjare.