Nekromanti Andra termer för lyckad/misslyckad och perfekt/fummel

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag sitter och arbetar på ett regelsystem som använder icke-binära utfall på handlingsslag. Inget jätteavancerat: 1T20, handlingsvärdet eller över innebär lyckad handling, under handlingsvärdet innebär en mindre lyckad/misslyckad handling, en 1:a eller 5+ i positiv differens innebär särskilt lyckad handling, en 20:a eller 5+ i negativ differens innebär en särskilt misslyckad handling.

I nuläget brister dock min inspiration gällande vad jag ska kalla de olika resultaten. Eftersom "misslyckade" slag inte alltid är misslyckade – de kan vara lyckade men med konsekvenser, eller direkt misslyckade – vill jag kalla dem något annat.

Därtill känns "särskilt lyckad"/"särskilt misslyckad" lite omständiga och tråkiga. Perfekt/fummel gillar jag dock inte riktigt heller, eftersom särskilt lyckade handlingar inte nödvändigtvis är helt perfekta, medan särskilt misslyckade handlingar inte alltid beror på klantiga rollpersoner.

Så, jag tänkte försöka låna era hjärnor. Har ni några bra termer? Finns det något lämpligt i andra system?

ceruleanfive

Bläckfisk
Måns;n274521 said:
Med- och motgång tycker jag funkar.
Så enkelt, men inte dumt alls! Tackar!

Rymdhamster;n274528 said:
Bakslag, nackdel, komplikation, missöde.

Medvind, tur, framgång, flyt.
Inte heller dumt!

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag kanske kör medgång-lyckad-motgång-katastrof, eller något.

zonk

muterad
Triumph/despair från EotE är inte helt dumma för perfekt/fummel. Fast att översätta... triumf och förtvivlan? Mja, mjo..

ceruleanfive

Bläckfisk
zonk;n274561 said:
Triumph/despair från EotE är inte helt dumma för perfekt/fummel. Fast att översätta... triumf och förtvivlan? Mja, mjo..
Lite väl dramatiskt för det här sammanhanget. :) Men de termerna går ju sjukt bra ihop med Star Wars-tematiken.

cogitare

Swashbuckler
Framgång, nederlag, succé, katastrof. Kanske förveckling för konsekvens men jag gillar nog komplikation bättre...

Cog.