Nekromanti Andriod-telefon

Möller

Hubert Hortlax
Pappa vill ha flashigare telefon. Han vet inte riktigt om han vill ha en iPhone4 eller något Android-baserat, och eftersom jag ogillar det första alternativet vill jag rekommendera honom en riktigt bra Andriod-lur.

Men jag är inte så jätteinstatt. Istället vänder jag mig till er, braintrusten.

Vilken telefon med Android är den bästa just nu? Finns det någon kommande som är värd att vänta på?

Halvtand

Warrior
Jag har en sony ericsson x10 (xperia). Tyckte att den var rätt lätt att komma in i och ändå rätt bred i vad den kan göra. Men så har jag inte så stora krav på mina telefoner heller.

Patrick Bateman

Warrior
Om jag skulle köpa en Android-telefon, skulle jag köpa en Samsung Galaxy S. Mig veterligen är det den vassaste Android-telefonen som finns ute på marknaden just nu.

Här finns en nästan löjligt detaljerad svensk recension av Galaxy S. Jag tycker dock att de är lite onödigt negativa mot skärmen. Jag äger inte någon Galaxy S själv, men har blivit visad en kompis telefon. Jag tyckte inte att det var några uppenbara brister i skärpan, av det jag kunde se (menyer och någon app, dock ej löpande text). Men det kan du kolla själv, om du går till en butik för en visning av telefonen.

Dessutom tycker jag det är positivt att du väljer en Android-telefon och inte Apple. Visst, de gör bra mjukvara, men Iphone 4 genererar fler försäkringsärenden hos If än övriga märken tillsammans.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm.

Det är lite klurigt, det där. Största problemet med Andoirdmobbar är ju att många tillverkare lägger på egna krävande, sega och mer eller mindre buggiga "skal" ovanpå Android.

Det är heller inte alldeles enkelt att fixa uppdateringar, eftersom varje tillverkare själv måste bestämma när en ny Androidversion eventuellt ska komma till varje mobil. En del mobiler blir helt utan uppdatering. Lite kasst, tycker jag. Ibland kan man lösa båda problemen med att roota mobilen, såklart...

Jag vill ju egentligen rekommendera Nokia N900 varje gång någon frågar om en smartphone, eller rekommendera att man väntar på nokia N9, men skulle jag skaffa Android skulle det nog bli en XperiaX10 (jag gillar interfacet), en Galaxy eller så skulle jag leta rätt på en med riktigt tangentbord. Jag kommer inte överens med skärmtangentbord när jag ska skriva längre grejer, och ska jag ha en nästan-handdator ska jag kunna skriva längre grejer på den...

G

Guest

Guest
Den enda jag har testat, är nexus one, men den är underbar, tydligen ska den vara rejält svår att få tag på i sverige dock.

Jag brukar vilja ha så simplistiska mobiler som möjligt, men just nexus one vill jag ha endå.

/Zorbeltuss

Arfert

Facit
Så länge du inte slänger din Iphone i marken så har de ändå högst kvalitet, enligt flera underökningar, till exempel den man kan läsa om HÄR eller HÄR. Men vet man med sig att man är en slarver, och inte vill köpa ett skyddsfodral, ska man givetvis köpa en enklare telefon. Tror inte att en Samsung Galaxy S bör tappas heller.

Patrick Bateman

Warrior
Intressanta siffror, trodde nog inte att Iphone skulle få så bra resultat. Men, som påpekas i slutet av den första artikeln får Iphone dåligt resultat när det gäller olycksfall (13,8 procent av Iphone 4-ägare). Dessutom jämförs endast Apple, Motorola och HTC. Varken Samsung eller Sony Ericsson nämns i artikeln.

Jag kan inte uttala mig om hållbarheten hos Samsung Galaxy S, men en mobil bör tåla att tappas i golvet. En mobil-tillverkare bör ha det som en del av sitt produkt-test när de utvecklar nya modeller.

Den andra artikeln refererar till ett test från november 2008. Den första Android-mobilen (HTC Dream enligt wikipedia) lanserades oktober 2008. Jag tycker inte det andra testet är intressant för en jämförelse mellan Iphone- och Android-mobiler, eftersom det vid den tiden inte fanns några Android-mobiler att jämföra med.