Nekromanti Android-app för spelledande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hatar att hålla reda på initiativ och NPC:ers hälsa när jag är SL. Jag är med andra ord lat. Och det är jag helt OK med.

När jag körde iPod Touch och iOS så hade jag en app som hette DM Tools. I den kunde jag skapa monster med HP och andra stats, och sedan sortera dem i "encounters". Utifrån detta kunde jag sedan enkelt och snabbt stoppa in spelarnas intiativ och låta programmet slumpa NPC:ernas.

Nu på lördag ska jag spelleda igen, men nu har jag ju typ helt gått över till Android. Jag har kvar ipoden och skulle kunna mata den med ström, men jag skulle mycket hellre nyttja min Galaxy S2 eller min Galaxy Tab.

Jag hittar dock ingen app som gör det jag vill. Idealiskt vill jag alltså ha:
- Möjligheten att ha ett bibliotek med monster. Det gör inget om de kan importeras från typ Compendium-grejen som Insider har, men det är inget måste.
- Möjligheten att kunna skapa encounters, där jag väljer vilka monster och hur många som ska vara med.
- Initiativhantering
- Hantering av monstrens HP (typ peta på ett monster, säga hur många hp det blev av med, klart).

Om appen dessutom kunde organisera encounters i "äventyr" så blev jag ännu gladare. Men det kunde inte DM tools heller.

Någon Androidare därute som vet om någon schysst app?

Max Raven

T12-kultist
Jag är också intresserad.

Om ingen bra finns så lär jag antagligen fixa en om ett par månader. :gremwink:

krank

Jag hittade RPG Buddy. Verkar ha iaf en del av det jag ville ha; encounters och monster och initiativ. Som default slumpar den HP åt monster, men man kan ställa in att den ska slumpa "0d6+14" till exempel.

Jag saknar fortfarande äventyrsihopklumpning, och idealiskt skulle jag velat ha nåtslags molntjänstkoppling också, men jag ska testa RPGBuddy på lördag och återkommer.

Duger den inte så lägger jag den bredvid "en bra hierarkisk antecknings-app med dropboxstöd" i min lista över androidappar jag ska utveckla så snart jag haft tid över till att lära mig androidutveckling =)

bladerunner_35

Warrior
krank said:
Jag hatar att hålla reda på initiativ och NPC:ers hälsa när jag är SL. Jag är med andra ord lat. Och det är jag helt OK med.

När jag körde iPod Touch och iOS så hade jag en app som hette DM Tools. I den kunde jag skapa monster med HP och andra stats, och sedan sortera dem i "encounters". Utifrån detta kunde jag sedan enkelt och snabbt stoppa in spelarnas intiativ och låta programmet slumpa NPC:ernas.

Nu på lördag ska jag spelleda igen, men nu har jag ju typ helt gått över till Android. Jag har kvar ipoden och skulle kunna mata den med ström, men jag skulle mycket hellre nyttja min Galaxy S2 eller min Galaxy Tab.

Jag hittar dock ingen app som gör det jag vill. Idealiskt vill jag alltså ha:
- Möjligheten att ha ett bibliotek med monster. Det gör inget om de kan importeras från typ Compendium-grejen som Insider har, men det är inget måste.
- Möjligheten att kunna skapa encounters, där jag väljer vilka monster och hur många som ska vara med.
- Initiativhantering
- Hantering av monstrens HP (typ peta på ett monster, säga hur många hp det blev av med, klart).

Om appen dessutom kunde organisera encounters i "äventyr" så blev jag ännu gladare. Men det kunde inte DM tools heller.

Någon Androidare därute som vet om någon schysst app?
Av ren nyfikenhet - har du möjlighet att berätta lite mer om Apple Appen. Jag hittade en DM Toolkit men jag drar mig för att lägga en hundring på något som verkar vara gjort för DnD. Är det samma app som du använde och hur lätt var det att lägga in egen info?

krank

bladerunner_35 said:
Av ren nyfikenhet - har du möjlighet att berätta lite mer om Apple Appen. Jag hittade en DM Toolkit men jag drar mig för att lägga en hundring på något som verkar vara gjort för DnD. Är det samma app som du använde och hur lätt var det att lägga in egen info?
Tja, jag postade ju det här i D&D-forumet just för att jag pratar D&D-appar, men... Nu ska vi se... Det kanske inte ens var den appen jag använde... Jag kan försöka mata min ipod med lite ström till imorgon så kan vi se om jag kan svara på saker då =)

krank

bladerunner_35 said:
Nu har jag kolla. DMTools var precis den jag körde. Jag använde den i D&D4e och upplevde att det funkade mycket bra. Jag använde den iofs enbart för initiativ och HP, inte statuseffekter och sådant.

Jag lade in alla monster själv, inkl olika stats (deras mall innehåller de vanliga D&D-attributen), samt rollpersonerna. Sedan skapade jag encounters med färdiga monster. Det var mycket smidigt att då sedan slänga in alla monster i encountern till initiativlistan och sen lägga in rollpersonerna, vars initiativ jag skrev in manuellt.

Man kunde också exportera och importera data; jag funderade länge på att bygga nåtslags webtjänst för att komplettera, så att man skulle kunna spara/ladda ner hela äventyr och så. Men sen bytte jag till Android.

Svar nog?

krank

RPG Buddy was a bust. Hann lägga in typ 75% av äventyret innan jag upptäckte problemet.

Man måste skriva in folks HP som XdY+Z. Om man inte ska ha nån slump skriver man då in 0dY+Z.

Z kan som mest vara 99.

I äventyret har jag en NPC som har 126 i HP.

Läste nånstans att de skapat appen för 4e. Måste vara ett annat 4e än det jag spelat.

Nu får jag ladda upp min ipod touch istället...

krank

Jag har börjat skissa på en egen app nu. Har inte börjat pilla med kod ännu; men jag har snickrat lite planer/kravspec.

Såhär ungefär tänkte jag mig den sparade datastrukturen (SQLite, med planer för import/export via XML):
Adventure
Name

Encounter
Name
(Adventure)

Encounter/Monsters
Encounter-id
Monster-id

Creature
Type [pc|monster]
Name
HP
Initiative
(Adventure) // for adventure-specific monsters

Och här är en mycket grov feature-skiss:

Adventures by name, "Unsorted" includes all encounters not part of an adventure
+Encounters by name
+Add all monsters of that encounter to the initiative track + roll their inits

Monsters
+Listing all monsters (by adventure)
+Add
+Edit
+Add monsters to init track directly

Characters
+Listing all characters
+Add
+Edit
+Add each character (manual/random init)

Init track
+List all participants in order of init
+Manual reorder
+Shows HP
+Bloodied
+Dead
+Click on creature to wound/heal
+Text box & buttons for wound/heal

Jag har inte skissat på ett vettigt interface ännu. Tänkte primärt rikta mig mot telefonstora plattformar snarare än tablets, och sedan bygga typ separat tablet-interface när grunden är på plats.

krank

Har varit i kontakt med de som gjort RPGBuddy; de har nyss (läs: igår) laddat upp en version som fixar 999 HP och nästa grej de jobbar på (typ) är att kunna importera/exportera encounters/äventyr...