Nekromanti Android - komplicerat brädspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så igår lyckades jag och några kompisar slutligen spela Android. En av killarna har haft det liggandes i bortåt två ur nu så vi tyckte det var hög tid. Vi har försökt oss på det en gång tidigare, men setupen tog oss fyra timmar och vid det laget var jag tvungen att springa för att hinna med sista bussen.

I går tog vi oss dock i kragen och satte igång. Den här gången gick setupen på dryga två timmar istället, och det mesta av den tiden gick ut på att leta upp rätt sorts marker och lägga dem på rätt ställe (Det är rätt många markörer), ett steg som egentligen är helt onödig då man i allmänhet kan rota fram dessa allt eftersom man behöver dem under spelet. Har man dem bara sorterade i en låda med många fack så räcker det långt.

Själva spelandet tog oss fem timmar på tre personer (två timmar länge än vad lådan säger att det ska ta ens om man är fem spelare =).

Men var det roligt? Ja, det var skitkul! Spelet går ut på att alla spelare är detektiver i en smått bladerunnerinspirerad setting och vi ska luska reda på vem som begått ett mord. Man flyttar runt sin detektiv i staden New Angeles och följder upp ledtrådar som ger en "bevispoäng" som man får placera ut på de olika misstänkta (I början får man dra kort för att se vilken misstänkt man tror är skyldig, och ett av målen är att se till att den personen har mest bevispoäng i slutet av spelet). Under tiden kan man även dra pusselbitar och bygga upp ett "konspirationspussel" vid sidan av för att se vad som låg bakom mordet.

Vinnaren avgörs av vem som har flest segerpoäng. Poäng får man om den man trodde var skyldig blir dömd för brottet, och man får även olika poäng för olika markörer som man sammlat på sig beroende på hur man byggt ihop konspirationspusslet.

Regelboken verkade först vara väldigt tung och svårläst, men när man väl harvat sig igenom setupen (13 punkter, där varje punkt kan bestå av flera steg) och bläddrat lite i den på jakt efter förklaringar så börjar den kännas bra upplagd och pedagogisk med ett ganska bra index i slutet så man snabbt kan slå upp specifika grejer. Dock var de väldigt många frågetecken som dök upp under spelets gång som det inte fanns svar på i regelboken, dock fick man snart en känsla av att "det dyker nog upp något kort som behandlar det där".

Det här låter kanske inte som en så där jättepositiv recenesion av spelet än så länge, men i slutändan tyckte jag att det var ett sjukt kul spel med många roliga finesser. Det är dock ett spel som kräver väldigt mycket engagemang och man får lätt avsätta en hel kväll för ett enda parti. Setupen räknar jag med att man kan få ner till max en halvtimme nästa gång, och även själva spelandet går nog att snabba upp när man får bättre känsla för allting. Det viktigaste är nog dock att spela med folk som gillar inlevelsen och settingen om det ska blir riktigt kul.

En extra kul detalj är att varje karaktär har en egen liten sidohandling som tar olika vägar beroende på hur mycket känslomässigt bagage (både bra och dåligt) man samlat på sig längst vägen. Dessa gav en skön känsla för ens detektiv och lite roliga moment.

Det här är helt klart det mest komplicerade brädspelet jag någonsin prövat på, men också ett av de roligaste (dock inte _det_ roligaste!).

http://boardgamegeek.com/boardgame/39339/android

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vi har exakt samma upplevelse som du. För oss tog det också fyra timmar första gången med setupen. Trots att föregående ägare varit snäll nog att sortera allt.

Andra gången klarade vi det på nån timme. Och det var kul! Enda smolket i bägaren var att en av spelarna missuppfattat en av reglerna och fick helt sjukt stor fördel därför. Men jag är riktigt sugen på att spela igen.

Jag gillar fluffet. Det gör att det hamnar på liknande plats som Arkham Horror för mig, som ju annars är mitt favvospel. Twilight Imperium är nog det som kommer närmast i komplexitet av de jag spelat, men det är mer oöverskådligt än komplext och har dessutom alldeles för lite fluff.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har spelat android en gång
och fyra timmar in så upptäckte vi att jag läst fel på en av mina special förmågor och spelet var brutet .

Det lustiga var att trotts att jag ofriviligt fuskat grovt fortfarande inte var på väg att vinna...

//Lukas

9inlägg kvar

RasmusL

Champion
Jag tyckte att det var ruggigt svårt att få en bra uppfattning om vem som låg bra till och vem som låg dåligt till vid ett givet tillfälle. Alla olika bräden och minispel var svåra att prioritera mellan och jag kunde inte värdera huruvida den strategi jag gav mig in på var bra eller dålig ens efter spelets slut.