Nekromanti Anfallshandling och upprepade försvarshandlingar

Selif-Rani

Veteran
Det är becksvart natt. En stor eld flammar i eldstaden, och dess knastrande ackompanjerade av Zeds vänners tunga andhämtningar är det enda som hörs. Äventyrarna Zed, Jio och Edgar har slagit läger på vandring genom södra Ashaslätten. Det har gått flera dagar sedan de lämnade Tuzan Rim på sin vandring mot Boron. Hittills har resan gått utan större missöden, och de har nu redan passerat Fala och har bara någon dagsmarch kvar till Trollhem och gränsen till Soldarn.

De har vandrat tillräckligt många gånger genom Ashaslätten för att vara noga med att altid låta någon ha vakten, och nu är det Zed som sitter och förstrött petar i brasan. När han ser sig om upp tycker han sig se några svagt lysande gröna punkter en bit bort, men de försvann snabbt när han tittade upp. Zed känner genast kallsvetten brya fram. Borta är med ens den långa vaktens tristess. Förhoppningsvis var den en inbillning. Men nej, där är ljusen igen, och nu hör Zed något prassla också från samma ställe bara ett trettiotal aln bort. Dags att väcka Jio och Edgar! Zed reser sig försiktigt och drar sitt svärd, men han behöver inte väcka sina vänner för ett isande skrik skingrar alla misstankar - en jordbest!

Edgar och Jio fick med ens brått. All sömn är helt bortblåst när skräcken griper tag i dem och Zed skriker ut den onödiga varningen "Jordbest!". Edgars impuls att fly bort från skriket och konturen av jordbesten hejdas av Jio som ropar - "Håll ihop! Delar vi oss är vi förlorade. De försöker skrämma in oss i ett bakhåll." Zed och Jio sliter åt sig sina hjälmar och svärd. De tre vännerna ställer sig rygg mot rygg vid elden. Jio tar också upp en fackla i handen i ett försök att skrämma bort jordbestarna. Ett dussin jordbestar dyker upp och börjar cirkulera runt vännerna en bit utanför räckhåll. Efter några inledande enstaka anfall som relativt lätt slås undan av vännerna anfaller till slut flera jordbestar vännerna i en samordnad atack...

Här använder vi stridsreglerna i EON III, Spelledarens Guide. Efter gruppering av den stundande närstriden visar det sig att Zed får kämpa mot två jordbestar. Mot den ena (JB1) vinner Zed initiativet och blir anfallare, medan den andra jordbesten (JB2) vinner initiativet mot Zed. Zed vill göra ett snabbt anfall (s 27) mot JB1 och mot JB2:s anfall vill Zed undvika med variationen "Upprepade försvarshandlingar" (s 26). Det visar sig att Zed behöver undvika två gånger eftersom JB2 försöker greppa två gånger (bägge lyckades). I den grå rutan på sid 26 förklaras det hur svårigheten ökar med antalet försvarshandlingar. Totalt genomför alltså Zed tre handlingar i denna runda: En anfallshandling och två försvarshandlingar.

Nu till min fråga: Vilken svårighet ska respektive handling då ha? JAg tycker inte att jag får ut det ur texten i reglerna, men det kanske är jag som läser dåligt?

Anfallet: Ob3T6, Undvika 1: Ob4T6, Undvika 2: Ob5T6?
Anfallet: Ob4T6, Undvika 1: Ob4T6, Undvika 2: Ob5T6?
Anfallet: Ob5T6, Undvika 1: Ob3T6, Undvika 2: Ob4T6?
Anfallet: Ob5T6, Undvika 1: Ob4T6, Undvika 2: Ob5T6?

/Rani

Jaggernaut

Hero
Okej jag medger att det inte framgår så tydligt då man läser om det (tycker jag iaf och tydligen Selif-Rani) men jag kan åtminstone sluta mig till att det är något av de två första alternativen som är korrekt.

Anfallet: Ob3T6, Undvika 1: Ob4T6, Undvika 2: Ob5T6 eller Anfallet: Ob4T6, Undvika 1: Ob4T6, Undvika 2: Ob5T6?

Då vi spelar strider så följer vi hursomhelst inte de officiella reglerna (vi har lite egna husregler) så jag kanske inte är rätt person att svara då jag inte har så stor koll hur reglerna förhåller sig egentligen. Däremot så kan jag berätta om hur det skulle se ut ifall vi skulle ha spelat det där scenariot. Okej först kanske jag ska berätta lite allmänt.

Första handlingen ligger nästan alltid (om man gör ett normalt anfall och inte använder sig av måttning, finter och dylikt eller att man är skadad) på Ob3T6 oavsett vad som händer senare under rundan. Vi kör med succesiv svårighetsökning även vid anfall.

Så just den här striden då rollpersonen slåss mot två stycken motståndare samtidigt så kommer det dock inte att se ut på det där sättet (ja, egentligen behöver det bara vara två stridande ingripna i en strid för att det ska se ut som det gör i följande exempel). Jag ser det som att Zed och JB2 gör sina anfall ungefär samtidigt så att då ligger både anfallsmanövern och undvikningen på en svårighet av Ob4T6 och sedan (ifall nu inte Zed fått för mycket skada) nästa försvarshandling en nivå svårare, nämligen Ob5T6.

Caesar

Veteran
Re: Anfallshandling och upprepade försvarshandling

Jag har suttit och bläddrat en stund i stridskapitlet nu och det jag kan få fram är att om man vill vara noggrann så bör man använda sig av Flera Motståndare i de grundläggande stridsreglerna och låta JB2 anfalla före Zed.
Däremot verkar det som om en försvars- och en anfallshandling är tilllåtet var runda om det är mot olika motsåndare (dvs. man är försvarare mot den ena och anfallare mot den andra.) UTAN extra svårighetsökning. Något vi i vår spelgrupp dock inte spelat med tidigare.
Enligt detta argument borde Zed först Undvika med Ob3t6 sedan Undvika igen, nu med Ob4t6.
Zed har nu +Ob1t6 på alla handlingar senare i rundan (1 anfall valt -> ingen ökning, 2 försvarshandlingar utförda -> +Ob1t6).
Därefter får han utföra sitt anfall med en tärning extra, Ob4t6 om inga andra svårigheter som skador eller utmattning eller liknande ska tillföras.

Jag har iofs för mej att vår spelgrupp inte alls spelar såhär, men det är såhär jag får ut det hela ur reglerna.

Honken

Hero

Av vad jag förstår så är alla 3 handlingar "planerade" handlingar. Det är 2 handlar mer än det första. Enligt vad jag förstått så ökar ALLA handlingar med +Ob2T6 i svårighet. Det skulle innebära att ingen av alternativen är rätt. Skulle däremot försvaren vara instiktiva skulle version 1 vara rätt.

/Honken

Selif-Rani

Veteran

...men regeln "Upprepade försvarshandlingar" i EON III innebär ju att att antalet försvarshandlingar inte behöver vara känt från början, utan att svårigheten ökar med +Ob1T6 för varje försvarshandling som visar sig behövas. Eller hur?

Phelan

Hero

Hmmm. Jordbesten 2s båda attacker kommer inträffa först då den har initiativet på Zed. Där blir svårigheten för Zeds Undvika Ob4T6 resp Ob5T6, och slutligen kommer Zeds anfall på Ob5T6.

Hade Zed däremot haft initiativet hade han haft Anfall Ob4T6, Undvika Ob4T6 och Undvika Ob5T6.

Mvh / Phelan

Honken

Hero

...men regeln "Upprepade försvarshandlingar" i EON III innebär ju att att antalet försvarshandlingar inte behöver vara känt från början, utan att svårigheten ökar med +Ob1T6 för varje försvarshandling som visar sig behövas. Eller hur?

Sant... Hmmm... Den första försvarshandlingen borde då ha +Ob1T6 och andra borde då ha +Ob2T6 i svårighet.

Däremot vet jag inte om jag egentligen skulle tillåta en anfallshandling och en försvarshandling, om inte det är instiktiva försvarshandlingar. Om inte annat skulle karaktären få välja att bli försvarare mot båda fallen och göra försvarshandlingen mot båda. Fast det kanske bara är jag.

/Honken

Caesar

Veteran

Sant... Hmmm... Den första försvarshandlingen borde då ha +Ob1T6 och andra borde då ha +Ob2T6 i svårighet.

Jo, det är så vi brukar spela i vår grupp, fast jag tycker att det verkar som om det inte är så när man läser i boken... Det står ju ganska tydligt:
1 anfallshandling = ingen svårighet,
1 försvarshandling = ingen svårighet.

Däremot vet jag inte om jag egentligen skulle tillåta en anfallshandling och en försvarshandling, om inte det är instiktiva försvarshandlingar. Om inte annat skulle karaktären få välja att bli försvarare mot båda fallen och göra försvarshandlingen mot båda. Fast det kanske bara är jag.

Jag citerar ur tredje stycket under Flera motståndare, SLG s.17:
"/.../ Däremot kan man vara anfallare mot en motståndare och försvarare mot en annan motståndare. /.../"
Slå upp det själva om ni vill ha sammanhanget... :gremwink:

Honken

Hero

"/.../ Däremot kan man vara anfallare mot en motståndare och försvarare mot en annan motståndare. /.../"

Jo, jag är fullt medveten om detta, men tycker att det nog är tillräckligt stor naktdel att strida mot 2 att han blivit lite mer pressad. Men nåja.

Annars har Pheland rätt i att han nog skulle få göra sitt anfall efter sina försvar, vilket iofs är en stor naktdel i sig.

/Honken

Big Marco

Läskig

Du är närmast. ,-)

Som nämns så i situationen en-mot-fler så sker alla anfall från de som är fler före den ensammes eventuella anfall. Så efter deklarationen av initiativ och vem som är anfallare/försvarare så ser man att JB2s anfall sker först. Zed har då bestämt sig för att Undvika dessa anfall (antalet undvikanden är ointressanta), samt att han också skall utföra just ett anfall senare. Två olika handlingar är definierade - grundsvårighet blir Ob3T6 + Ob1T6. Första Undvikandet får då Ob4T6, nästa Ob5T6. När anfallet sker är grundsvårigheten Ob3T6 + Ob1T6 (utför en annan handlingstyp i rundan) + Ob2T6 (det är totalt den tredje handlingen i rundan), summa Ob6T6.

Eller har jag skrivit annorlunda? *förvirrar mig själv*

Hjalle

Swashbuckler

Jag var närmast. Men jag hann inte skriva. ;-)

-Hjalle, alltid.

Phelan

Hero

Problemet uppstår väl genom att Zed BÅDE är anfallare och försvarare?

Om han ska ses som försvarare enbart stämmer din presentation, då man får svårighetsökningen kumulativt.

Men, om han ska ses som anfallare så får man väl svårighetsökning för fler än en deklarerad handling direkt?

För att göra problemet generellt, hur avgöra om man ska räkna svårighetsökningar som om man är Försvarare eller Anfallare då man är båda?

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig

Ja, det är lite tricky.

Men efter det att initiativet är klargjort så vet alla vilka handlingar som är tänkta att utföras under närstridsfasen - även om man både är anfallare och försvarare samtidigt.

Jag öfreslår att Zed inte räknas som varken bara anfallare eller försvarare, utan som just både och - det innebär egentligen bara att det begränsar vilka handlingsval han får göra. Vill han bland anfallshandlingarna välja flera så påverkar detta de progressiva försvarshandlingarna också. Eller?

Phelan

Hero

Hmm, känns som om det fortfarande är något som är fishy här. Fast jag orkar inte kolla upp i böckerna idag så det får vänta... Ha ett bra nyår!

Mvh / Phelan

Honken

Hero

Jag öfreslår att Zed inte räknas som varken bara anfallare eller försvarare, utan som just både och - det innebär egentligen bara att det begränsar vilka handlingsval han får göra. Vill han bland anfallshandlingarna välja flera så påverkar detta de progressiva försvarshandlingarna också. Eller?

Om nu den försvarande JB1 hade valt att göra motanfall så skulle Zed få Undvika det anfallet utan att tvingas bli försvarare som han skulle bli efter ett instiktivt försvar. En naktdel av att han är både anfallare och försvarare.

Nu kan det väl diskuteras om han överhuvud taget kommer att kunna lyckas med den undvikningen. Men i alla fall.

/Honken

Selif-Rani

Veteran

Många bra svar har jag fått på min fråga - Kul! (Tack alla!)

Så här tänkte jag igår: Eftersom Zed planerar en anfallshandling och en försvarshandling (som han vid initiativet inte vet om han blir tvungen att genomföra en eller flera gånger), så blir svårigheten Ob4T6 för bägge. Att det sen visar sig bli två upprepade försvarshandlingar gör att första får Ob4T6 och andra Ob5T6. Anfallshandlingen blir Ob4T6 så som bestämdes vid initiativet.

Men nu efter att ha läst din förklaring, Marco, känns det mer som om du har den mest rimliga tolkningen. Dvs eftersom de som är fler handlar först så blir Zed tvungen att börja med sina försvarshandlingar (Ob4T6 resp Ob5T6), och anfallshandlingen görs därefter till Ob6T6.

Många tärningar blir det för stackars Zed, som trots att han har lyckats träna upp 19 i färdighet för sitt vapen troligen får bita i Ashaslättens röda gräs...

Phelan

Hero

Ob6T6 får han inte i den här situationen, han gör ju bara 3 handlingar totalt, så värre än Ob5T6 kan det aldrig bli.

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig

Jag förvirrar mig själv ibland - tog jag bort att man fick en extra svg-ökning när man nyttjar olika handlingar... Jag hoppas det. Då blir svårigheten som sagt; Und1 4, Und2 5, Anf 5.

Nästa stridssystem jag skriver kommer vara mycket enklare. =)

Helmgast

Jag förvirrar mig själv ibland - tog jag bort att man fick en extra svg-ökning när man nyttjar olika handlingar... Jag hoppas det. Då blir svårigheten som sagt; Und1 4, Und2 5, Anf 5.

Enligt exemplet på sida 26 i Spelledarens guide så borde anfallet hamna på Ob6T6 (skillnaden är att det är ett färre försvar och att anfallet är ett riktigt anfall istället för motanfall, menmen).

Nästa stridssystem jag skriver kommer vara mycket enklare. =)

Med tanke på vad Eon III kostar nuförtiden så borde det ju ta slut ganska snabbt... =)