Nekromanti Angående alver....

Cube

Veteran
...det står inget i boken om alver ser rynkigare ut när de blir äldre. En av mina spelare (irriterande snubbe som alltid vill ha allt och vara bäst på allt....*suck*...han valde gammal endast för att han fick mest plus till sin magiker.) hävdar att eftersom alverna i Sagan om Ringen ser unga ut fast dom är gamla så borde ju han "självklart" också se ung ut.

Jag ville igentligen låta honom se ut som ett äppelskrutt men jag lovade att fråga er det här.......*suck igen*......

Krille

Super Moderator
"...det står inget i boken om alver ser rynkigare ut när de blir äldre. En av mina spelare (irriterande snubbe som alltid vill ha allt och vara bäst på allt....*suck*...han valde gammal endast för att han fick mest plus till sin magiker.) hävdar att eftersom alverna i Sagan om Ringen ser unga ut fast dom är gamla så borde ju han "självklart" också se ung ut."

Jaförfan! Gör han rynkig! Och varsågod, en kasse argument för din sak:

DoD är inte Midgård: Var står det i DoD att RiotMinds har köpt licensen till Tolkiens Midgård? Mig veterligen ligger licensen för Tolkiens Midgård hos Decipher Inc, inte hos RiotMinds. Därmed kan man iskallt sluta sig till att RiotMinds alver inte är Tolkiens alver. Att alver i Sagan om Ringen inte är rynkiga säger faktiskt inte ett jota om alver i Trudvang. Det är två skilda världar och två skilda alvsläkten.

There's No Such Thing As A Free Lunch: Vill han ha fördelen med att få fler erfarenhetspoäng av att vara gammal så får han också ta nackdelen att vara gammal.

"Riktiga" alver är sådana: Är han så fåfäng kan han alltid lära sig en kasse besvärjelser som gör att han ser ung ut. Det kan bli rätt kul när hans rätta ansikte visas när besvärjelsen tar slut. Dessutom vore det helt rätt om man tittar på hur alver gestaltas i pre-Tolkiensk keltisk folklore. Det är nämligen precis vad de keltiska alverna gör - gömmer sitt rätta utseende bakom besvärjelser, och deras riktiga utseende är sällan underskönt.

Vill han spelleda själv? Du är faktiskt spelledare. Köper han det så får han också köpa dina domslut på regeltolkningar. Köper han inte det så kan han gott spelleda själv.

Count

Warrior
Öh..

Läste inte de nedanstående inläggen angående detta så jag ger dig bara ett svar.
Enligt mig så blid alver gammla och ser även äldre ut. Men till skillnad från människorna så skrynklar inte deras annsikten ihop, snarare blir det så att alverna ser ganska gammla ut men de ser fortfarande bra ut.... Eh, bästa sättet jag kan beskriva det hela på.. :)

Widde

Warrior
Äppelskrutt

MinMaxare skall straffas/images/icons/devil.gif.
Nej men allvarligt talat; [se Krilles svar] om någon försöker tänja på reglerna så påpeka -- lugnt och sakligt -- att det är du som är spelledare; alltså uttolkare av regler.
Man kan inte både ha kakan och äta den.

-W

Fyaniz

Veteran
Som Krille sa så är Drakar och Demoner inte Midgård. Vad det inte HELLER är, är Forgotten Realms till Dungeons & Dragons, men där (för att erbjuda en motvikt) blir alverna rynkiga. Inte så mycket av ålder som av ansträngningar, men rynkorna är iaf lika permanenta som åldersrynkor.

Wolfmaster

Warrior
Jag har alltid fått för mig att alver ser "tidlösa" ut och att de är äldre syns/märks/uppfattas genom att utstrålar större erfarenhet/säkerhet och värdighet. Detta gör att man ser skillnad på en "ung" och en "gammal" alv. Detta är dock bara som jag föreställer mig /images/icons/smile.gif

Count

Warrior
Säker?

säker att alver blir skrynkliga när dom blir äldre?
Jag trodde att dom likson får ett gammalt annsikte men fortfarande ser ut som unga... eller nått.. De utrålar mer makt än gammalhet... visst riktigt extrem-äckel-röv-gammla alver blir väll lite skrynkliga men inte jätte. I och för sig så är det upp till dig som spelledare att bestämma så om du nu vill att han inte ska få alltför stora fördelar över detta så e det bara säja att han ser ut som ett russin i annsiktet....

Maxwan

Swordsman
Re: Angående alv(kobolder)....

Hur din alv ser ut spelar inte så stor roll, som de andra redan har sagt. När jag spelleder så är alla alver som är gamla fortfarande lena i hud och sånt, men det är givetvis upp till dig.

Jag tycker det är mer intressant det där med: irriterande snubbe som alltid vill ha allt och vara bäst på allt....*suck*...han valde gammal endast för att han fick mest plus till sin magiker
Du får allt lära honom en läxa..! Vilken kobold! Asså ärligt, jag skulle vilja se en alv på 10000 år som äventyrar tillsammans med en skara små patetiska (i den alvens ögon sett) människor och hober. För övrigt, om du kör med levelsystem som det är i DOD6 och han startar som nybörjare... ehh hahaha. Patetiskt. Om han verkligen vill vara bäst, låt han starta som utövare eller liknande och sänk åldern.

Jorge

Veteran
Jag föreställer mig inte att alver ser äldre ut som människor gör!
Justå äldre dom blir just då mera vishet och självsäkerhet utstrålar dom kanske om dom är runt 10000 år så kan man till och med ser deras aura tydligare!
Det finns så många olika tolkningar på hur alver ska vara och se ut men det är upp till speledare att välja hur välden ser ut inte spelarna även fast dom ofta själv kontrolerar en mindre del av deras öde ibland!

Och självklart så kan jag babla på i oändlighet om dessa alver men ändå världen är det som spelledare gör den till! blablablabla och så vidare!/images/icons/dragon.gif

Leriol

Veteran
Jag har det för att jag läste nån stans att alver inte ser äldre ut, bara mäktigare, och riktigt gammla alvers hy skiftar i guld eller silver. samma sak med ögonen.
men dom blir inte skrynkliga av ålder, bara av sorg.
så har jag fattat det iaf

Antraxe

Veteran
en aning OT

I DoD6 så är det bara om man slår fram åldern som det blir några modifikationer, inte om man valt själv...

DiCif3r

Veteran
Re: Säker?

Nu hänvisar jag visserligen till DoD Chronopia (vilket jag inte gillar), men om jag inte minns helt fel så har ni ett ganska bra exempel på en äldre alv där på bild, det är en alvmagiker som slänger en trollformell över axlen, tror att bilden antingen sitter vid yrket ärkemagiker eller någonstans i magi kapitlet (duh) jag minns inte säkert eftersom jag för länge sedan slängde bort mitt ex. av DoD5 men har ni det kan ni juh iaf kolla.. Detta e vad jag har för mig, har jag fel så rätta gärna =)

//DiCif3r/images/icons/clown.gif

ps.
De två bas reglerna som alla rollspel bygger på.
1. Spelledare har alltid rätt
2. Skulle spelledaren mot alla odds ha fel, se regel 1.
där av så spelar det ingen roll vad som står i regelboken, regelboken är bara ett hjälpmedel för SL när han ska berätta.
Vill SL ändra regler är det fullt upp till honom, SL = Guds överman
ds.

^ DeXteR ^

Veteran
Tja. Elver dessa alver alltid nån form om tvist runt dem... tex i gamla dod91 utvecklas de lite för långsamt m.m.... Men Utseende mässigt är det väl ingen större skillnad oavsett ålder... tex galadriel i sagan om ringen hon är väl ett par 1000 år men inte ser hon skrynklig och meckig ut... :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Säker?

"säker att alver blir skrynkliga när dom blir äldre? Jag trodde att dom likson får ett gammalt annsikte men fortfarande ser ut som unga... eller nått.."

När det gäller kelternas sidhe (uttalas "shi" med långt i) så vetedetfaen om "ålder" är ett koncept som kan tillskrivas dem i första rummet. De är helt enkelt tidlösa magiska varelser, och som sådana rasar de helt utanför alla erfarenhetsmodeller i alla rollspel. Men de använder också illusionsmagi ("glamour") för att förvränga och försköna sitt utseende. Hur sidhe egentligen ser ut spelar ingen roll, eftersom deras utseende är en illusion. För dem är det också illusionen som är det viktiga, inte verkligheten. Över huvud taget är sidhe magiska och främmande varelser, och jag är mycket skeptisk till att de över huvud taget kan rollspelas.

Hur som helst så var syftet med att dra in sidhe i diskussionen att påvisa att det är fullt möjligt - och ur folkloristisk synvinkel till och med troligt - för en gammal alvisk rollperson att vara fysiskt gammal och ful, men att använda magi för att "låta bli" att vara det. Syftet var inte att bevisa att DoDs alver skulle bli skrynkliga, utan att det fanns folkloristiska argument för att alver faktiskt kan vara fula.

Gummimuffin

Veteran
Om du fortfarande vill behålla alvers tidlösa anleten (enligt många versioner om än inte alla) så går det ju faktiskt låta spelaren slumpa fram sin åldersgrupp... Eller helt enkelt bestämma att rollpersoner alltid är unga/mogna som man gjorde i DoD 91