Erkki
Veteran
Jag var spelledare för DoD6 nyligen. Vi började på Vinterskogens hemlighet. Det var trevligt, men... givetvis stötte vi på skumma saker i regelsystemet.
1. Det råder en viss brist på konsekvens. Många företeelser i spelet har specialregler. Detta är mycket tydligt i färdighetsbeskrivningarna, där majoriteten av dem har ett eget litet regelsystem.
2. Många av kostnaderna för färdigheterna väldigt konstiga. Teorifärdigheter som Historia och Geografi kostar ex. 3/1, medan mer praktiska färdigheter som hoppa, smyga kostar hela 4/2. Även Gyckelkonster är konstigt, det kostar endast 3/1? Finna dolda ting kostar hutlösa 5/3!? Leker inte Trudvangs barn kurragömme, eller gömma nyckel? Finns det någon tanke bakom kostnaderna?
3. Rollpersonerna är minst sagt usla från början. Det är inte många färdigheter han har råd med. Då en mogen normalperson i genomsnitt (har 11 i alla grundegenskaper) får 48 färdighetspoäng från start.
4. Systemet med stridskapacitet känns ganska förlegat. Men då vi inte har spelat en strid än skall jag inte klanka ned på det. Men jag tycker att stridsfärdigheten "slagsmål" är konstig. Den borde inkorporeras i Stridskapaciteten, eller vara en del av stridsfärdigheten närstridsvapen.
5. En stilla undran. Varför är det så mycket dyrare för krigare att höja sig i nivå?
Slutligen måste jag ändå säga att den nya utgåvan av DoD besitter en viss charm. Det är entusiasmerande och man märker att de som producerat det har gjort det med stor glädje. Och nu när ankorna äntligen fått upprättelse ser jag med tillförsikt på Trudvang, som verkar vara en väldigt bra värld.
Men vad det gäller regelsystemet har det mycket att önska. Varför laga något som inte är trasigt?
Erik
1. Det råder en viss brist på konsekvens. Många företeelser i spelet har specialregler. Detta är mycket tydligt i färdighetsbeskrivningarna, där majoriteten av dem har ett eget litet regelsystem.
2. Många av kostnaderna för färdigheterna väldigt konstiga. Teorifärdigheter som Historia och Geografi kostar ex. 3/1, medan mer praktiska färdigheter som hoppa, smyga kostar hela 4/2. Även Gyckelkonster är konstigt, det kostar endast 3/1? Finna dolda ting kostar hutlösa 5/3!? Leker inte Trudvangs barn kurragömme, eller gömma nyckel? Finns det någon tanke bakom kostnaderna?
3. Rollpersonerna är minst sagt usla från början. Det är inte många färdigheter han har råd med. Då en mogen normalperson i genomsnitt (har 11 i alla grundegenskaper) får 48 färdighetspoäng från start.
4. Systemet med stridskapacitet känns ganska förlegat. Men då vi inte har spelat en strid än skall jag inte klanka ned på det. Men jag tycker att stridsfärdigheten "slagsmål" är konstig. Den borde inkorporeras i Stridskapaciteten, eller vara en del av stridsfärdigheten närstridsvapen.
5. En stilla undran. Varför är det så mycket dyrare för krigare att höja sig i nivå?
Slutligen måste jag ändå säga att den nya utgåvan av DoD besitter en viss charm. Det är entusiasmerande och man märker att de som producerat det har gjort det med stor glädje. Och nu när ankorna äntligen fått upprättelse ser jag med tillförsikt på Trudvang, som verkar vara en väldigt bra värld.
Men vad det gäller regelsystemet har det mycket att önska. Varför laga något som inte är trasigt?
Erik