Nekromanti Angående DoD

Erkki

Veteran
Jag var spelledare för DoD6 nyligen. Vi började på Vinterskogens hemlighet. Det var trevligt, men... givetvis stötte vi på skumma saker i regelsystemet.

1. Det råder en viss brist på konsekvens. Många företeelser i spelet har specialregler. Detta är mycket tydligt i färdighetsbeskrivningarna, där majoriteten av dem har ett eget litet regelsystem.

2. Många av kostnaderna för färdigheterna väldigt konstiga. Teorifärdigheter som Historia och Geografi kostar ex. 3/1, medan mer praktiska färdigheter som hoppa, smyga kostar hela 4/2. Även Gyckelkonster är konstigt, det kostar endast 3/1? Finna dolda ting kostar hutlösa 5/3!? Leker inte Trudvangs barn kurragömme, eller gömma nyckel? Finns det någon tanke bakom kostnaderna?

3. Rollpersonerna är minst sagt usla från början. Det är inte många färdigheter han har råd med. Då en mogen normalperson i genomsnitt (har 11 i alla grundegenskaper) får 48 färdighetspoäng från start.

4. Systemet med stridskapacitet känns ganska förlegat. Men då vi inte har spelat en strid än skall jag inte klanka ned på det. Men jag tycker att stridsfärdigheten "slagsmål" är konstig. Den borde inkorporeras i Stridskapaciteten, eller vara en del av stridsfärdigheten närstridsvapen.

5. En stilla undran. Varför är det så mycket dyrare för krigare att höja sig i nivå?

Slutligen måste jag ändå säga att den nya utgåvan av DoD besitter en viss charm. Det är entusiasmerande och man märker att de som producerat det har gjort det med stor glädje. Och nu när ankorna äntligen fått upprättelse ser jag med tillförsikt på Trudvang, som verkar vara en väldigt bra värld.

Men vad det gäller regelsystemet har det mycket att önska. Varför laga något som inte är trasigt?

Erik

Douggie

Warrior
Du har rätt, det verkar finnas lite brister men det är inte nåt som inte en "klippa och klistra"-patch kan fixa. Ha tillförlit. Frälsningen skall komma..... Hahahaha. *spränger en bomb"

Son of Sten Frisk

Douggie
--
<Plats för korkat och onödigt citat>

Warent

Veteran
"Rollpersonerna är minst sagt usla från början. Det är inte många färdigheter han har råd med. Då en mogen normalperson i genomsnitt (har 11 i alla grundegenskaper) får 48 färdighetspoäng från start."

Genomsnittet borde bli 9 för varge grundegenskap. (ej storlek)3T6 blir tre på varje tärning. Jag tycker bara att det är bra att man startar med en ganska så dålig karaktär, Väldigt många som spelade Chronopia klagade på att det var väldigt lätt att bli bra så vad är bäst?

"En stilla undran. Varför är det så mycket dyrare för krigare att höja sig i nivå?"

Antagligen för att dom är så överlägsna vad gäller strider och då gämnar det ut sig lite om dom har svårare att komma upp i nivå.

//Warent, som gillar Riotminds.

Kaoin

Veteran
2. Många av kostnaderna för färdigheterna väldigt konstiga. Teorifärdigheter som Historia och Geografi kostar ex. 3/1, medan mer praktiska färdigheter som hoppa, smyga kostar hela 4/2. Även Gyckelkonster är konstigt, det kostar endast 3/1? Finna dolda ting kostar hutlösa 5/3!? Leker inte Trudvangs barn kurragömme, eller gömma nyckel? Finns det någon tanke bakom kostnaderna?

Alltså, det varierar nog från person till person, men för de flesta kan jag tala om att bli verkligen bra på att smyga t.ex. (typ FV 10) är jäkligt svårt. Det är rätt lätt att upptäcka någon som smyger. Och finna dolda ting. Att vara konstant uppmärksam (speciellt på detaljer) kräver en fruktansvärd sinnesnärvaro. Kan lova att det är svårare än att lära sig hyfsad geografi.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>

Bela

Warrior
"Genomsnittet borde bli 9 för varge grundegenskap. (ej storlek)3T6 blir tre på varje tärning."

Jag tror att genomsnittet på 1T6 är 3,5 vilket ger 10,5 på 3T6 som avrundas till 11.

Bela

teddy

Warrior
Ändra själv

Själv ändrade jag det som jag tyckte borde ändras själv *husregler*, men det var inte så mycket med tanke på att jag värkligen älskar att rollpersonerna inte är så jävla bra redan som början (alla mina spelares rollpersoner är 19-20 så det är help perfect)!

Mörkrets Furste

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hmm..

Angående punkt tre, jag får inte den riktigt att gå ihop med verkligheten /images/icons/cool.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Erkki

Veteran
Givetvis är det svårt att lära sig smyga... Det är inte dit jag vill komma. Om du vill jämföra DoD:s system med verkligheten är du verkligen ute på hal is. Jag menar att spelbarheten haltar genom mycket skumma extra regler och kostnader. Det är tydligt att alla färdigheter som inte direkt kan anslutas till äventyrande är billiga, medan färdighet som kan det är dyra som stryk. Varför?

Visst man kan hitta på själv, houserules o dyl. Men då jag pröjsar pengar för något räknar jag med att det skall funka. Det gör inte DoD6 på alla punkter.

Att inte låta rollpersonerna vara för bra i början kan vara helt rätt. Harnmaster är ett lysande exempel... Men problemet med DoD6 är att de som gjort det inte funnit balansen. Hela produkten osar hjältemod, sagostämning och rädda prinsessan och få halva kungariket. Men många aspekter av regelsystemet motsäger detta. Riotgames vet inte riktigt vilken fot de skall stå på. De borde löpt linan fullt ut...

Jag ogillar verkligen inte Riotgames satsning. Det är lysande att någon försöker bryta neogames självutnämnda monopol! Jag hyser stor respekt för det företag som kastar sig in i rollspelsbranchen. Men det är så synd att eon-fanatikerna får möjlighet att få vatten på kvarn då mycket i DoD6:s system brister.

Jag förväntade mig inget mästerverk, snarare tvärtom. DoD6 var bättre än vad jag först trodde det skulle vara.

E.

Dart

Warrior
Re: Ändra själv

Tycker att Riotminds har en gjort en riktigt bra insats med DOD6 och gått sin egenväg istället för att göra nån halvkopia på Eon.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Blasphemy

Swashbuckler
Kopiera Eon?

Varför skulle D&D kopiera Eon. För det första har ju D&D funnits bra mycket längre än Eon och att kopiera världen.. tja.. det blir ju bara vanlig standardfantasy som i nästan alla andra spel.

Only dead fish float with the stream.

Riddaren

Swashbuckler
Hur kommer Eon in i bilden?

Det förstår inte jag...DoD är varken en kopia eller halvkopia av Eon, de är så ofantligt olika så det är oförskämt att komma med ett sådant påstående. Och skulle det vara en jämförelse med äldre versioner, skulle det i så fall vara tvärtom, men även där är skillnaderna mycket stora.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Dart

Warrior
Re: Hur kommer Eon in i bilden?

För första påstod jag inte att det var en kopia utav Eon utan tvärtom och för det andra så har Eon varit det bäst säljande Svenska fantasy rollspelet ett tag nu. Så därför poängterade jag att det var bra av Riotminds att gå en helt annan väg istället för att försöka åka snålskjuts på Eon konceptet.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Kaoin

Veteran
Nej, man ska definitivt inte gå till överdrift med jämförelser till verkliga livet. Tycker personligen inte spelbarheten haltar så mycket, för jag kan förstå varför det är gjort så ur en ren spelsynpunkt också. Heraldik kanske du använder vartannat äventyr eller så max, medan hoppa lär du använda minst en om inte fler gånger per äventyr. Är en balansfråga.

Det är ju nästan alltid så i större sagor och episka verk att huvudpersonerna är fruktansvärt dåliga från början. Små bönder som lockas ut på äventyr, medan de på slutet är otroligt mäktiga. Se t.ex. Wheel of Time för ett lysande exempel på detta. Just för att få den där episka känslan är det ju nästan ett krav att spelarna INTE är jättemäktiga när de skapas. Då blir det en helt annan sorts kampanj.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Genomsnittet borde bli 9 för varge grundegenskap</EM>"
Det är 11 som är genomsnittet. Om du tar högsta och lägsta siffra på en tärning (1 ø 6 för 1T6) adderar de (=7) och delar med två (=3,5) så får du genomsnittssumman. Ta sedan talet (3,5) och multiplisera det med antal tärningar (3) så får du genomsnittet (10,5 = 11).
<B>Eldorin</B>: Man avrundar aldrig om man sedan ska multiplusera/dividera. Om du tar 0.33 och tar det gånger 3 så blir det 1 inte 0 (0,33=0, 0*3=0 = fel).

"<EM>göra nån halvkopia på Eon</EM>"
Jag som tyckte att Eon var en halvkopia av DoD när det kom. Tiraker, orcher. Krastavers heiliotropiska sfär, eldklot..

/[color:green]Han</font color=green> som kom på det med tärningarna i sina yngre dar och som alltid avrundar uppåt, även i rollspel

Hasse

Hero
"Men det är så synd att eon-fanatikerna får möjlighet att få vatten på kvarn då mycket i DoD6:s system brister."

Har iofs inte spelat Eon men det är väl inte heller felfritt, varför har det annars släppts en 2:a version? ;-)

Så låt dem klaga de vet inte vad de missar. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Sereg_UBBT

Swashbuckler
<I>"Har iofs inte spelat Eon men det är väl inte heller felfritt, varför har det annars släppts en 2:a version?"</I>

På grund av att den första utgåvan var slut. Så enkelt är det med det.