Nekromanti Angående folken

Khronos

Veteran
Jag tackar för info, dock kan jag inte hålla med om att man får tillräckligt men information i områdesböckerna. Inte heller att det skulle vara områderna som skapar kulturerna.

Det är detta som är kul att rollspela, motsättningarna mellan kulturerna i de olika länderna. Detta kräver ingående info om de olika rasernas kultur, med andra ord tycker jag att Tauper borde få en egen bok samt de övriga människoraserna.
I Områdesböckerna borde det stå hur många Tauper respective hur många av de andra folkslagen.

Motsättningarna kommer då att bli uppenbara, vissa Tauper kan mycket väl ha annamat andra kulturer vilket kan leda till mycket spännande konflikter, osv.

Phelan

Hero
Nu är visserligen Consaber den enda områdesmodulen jag läst (utom Mundana) men både den och Tiraker, Alver och Dvärgar tycker jag täcker upp kultur bra - religion, matvanor, musik, lekar osv. Den andra riktiga områdesmodulen är väl Asharien och Soldarn, vet inte hur den är.

I både Mundana och Consaber står i alla fall klart och tydligt vilka kulturer olika länder är sammansatta av.

Jag vill på intet sätt förneka dig din rätt att önska en väldigt detaljerad modul om folkslagen, men själv tycker jag att om det är något jag saknar och gärna ser att någon annan gjorde regler för och beskrivningar av (dvs moduler...) så finns det många andra moduler som varit på gång ett tag som jag hellre ser att de verkligen kommer ut innan Neogames börjar lägga energi på en modul om folkslagen.

Folkslagen kan man lösa lite själv (antar att möjligheterna blir ännu större efter Geografica Mundana), däremot är det lite jobbigare att sätta upp regler för sjöfart- och strid, restider till havs, hur handel mellan länderna funkar - prispåslag, tullar & avgifter..., ett system för demoner respektive vandöda osv.

Mvh / Phelan

Khronos

Veteran
Jag vet att det står vilka kulturer och folkslag som finns inom områdena i områdesmodulerna, men vad är det för kulturer vi pratar om ?
Vad har Tauperna för historia, varför ens bemöda sig att skriva att det finns olika folkslag om alla är lika dana bara dom flyttar till Consaber ? För att få lite mer styrka om man väljer Kraggbarbar ?
Varför är folkslagen olika ? Varför tänker dom inte lika. Jag vet att med tiden smälter kulturer samman, eller skapar en egen subkultur, men om man inte vet deras ursprungliga värderingar är det svårt att veta vad dom kan tänkas annama och vad som skulle vara svårt eller otänkbart att annama.

Jag pratar om rollspel, att spela en karaktär, en människa som tänker på ett sett därför att han kommer från ett folkslag som har sina värderingar, moral och religion. Mina spelare skulle tycka det var skittråkigt att spela en Taup om jag sa till honom att du tänker lika dant som alla andra i Consaber, din historia dina seder är som alla andras. Gör det intresant att göra en människa.
Skapa intriger och uppmuntra rollspel !

Phelan

Hero
När det gäller likheten finns ett problem i hur upplägget på raserna/kulturerna/folkslagen/etnisarna varit upplagda hittills, i det att karaktärsdragen antyder att det finns många likheter i dragen hos ett visst folkslag - att t ex alla i Consaber skulle vara väldigt lojala mot Consaber (conrier) eller kungen (perenner) tror jag inte riktigt på. Det finns en risk med att gå för hårt på de kulturella särdragen så att alla blir stereotyper.

Om man ska jämföra egenskapsmodifikationerna så borde de vara en kombination av olika naturliga förutsättningar men även av miljön - om en spelare vill ha en kraggbarbar som växt upp i civilisationen skulle jag inte se något problem med att denne inte får lika mycket plus på STY och TÅL som en skogslevande barbar då denne helt enkelt inte härdats tillräckligt...

Jag gillar också att rollspela och bakgrundsinformation om kulturer är intressant. MEN, jag tycker att för tillfället är den aspekten hyfsat tillfredsställd när det gäller utbudet av moduler från Neogames och just nu ser jag hellre att andra moduler går före.

Sen tycker jag faktiskt inte att det är svårt att göra en rollperson, människa eller annat, som blir intressant just tack vare att framslagningssystemet automatiskt gör att man får fundera på bakgrundshistoria, motiv osv och inte bara hur man ska placera sina färdighetspoäng eller vad för slags utrustning man ska ha.

Avslutningsvis - jag tror att det inte är så mycket våra åsikter som våra prioriteringar som skiljer sig i denna fråga.

Mvh / Phelan

Khronos

Veteran
Jag håller med dig angående sterotyper, sådant skall man akta sig för, men med en bra bakgrund till folkslagen så undviker man detta. Exempelvis så vill jag att mina spelare skall motivera varför dom inte handlar som en typisk vad det nu är, på så sätt gör man karaktären mer levande.

Tillexempel spelar en av spelarna en Östring, ett litet folkslag jag döpt till Unarer, Unarerna är ett enkelt folk, med en väldigt egen kultur då det är ganska isolerade. Främlingar är farliga !
Men då spelaren är mycket berest och träffat många olika kulturer har han fått en annan syn på tillvaron. Detta gör att hans egna ser honom som en ganska konsitg kuf.

Han tillber inte samma gudar, vilket inte är omtykt, men han har motiverat det bra, OCH det har givit oss många roliga rollspels stunder när han och presterna rykt ihop.

Mvh David :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Inte heller att det skulle vara områderna som skapar kulturerna."

Tittar man på de fyra olika vanariska grupperingar som det har publicerats mer text om (asharier, soldier, perenner och conrier), så upptäcker man att det är en massiv skillnad i deras respektive kultur beroende på var man hittar vanarerna. Visst, områdena skapar inte kulturerna, men en grupp inom ett område som konsollideras utvecklar en egen kultur. Därav har vanarer i norra Consaber (perenner) en något annorlunda kultur än vanarer i södra Consaber (conrier). Det är faktiskt inte konstigare än att kaukasier från Sverige har en något annorlunda kultur jämfört med kaukasier från Norge.

Att det finns ett fåtal kulturer som är spridda över stora områden och blandade med andra kulturer motsäger inte detta. För närvarande är dock sådana kulturer minoritetskulturer och har därför blivit nerprioriterade av Neogames. Krutet lades istället på områdesmoduler. Dessutom, minoritetskulturer som håller hus i fasta nationalitetskulturer har en tendens att smälta in efter ett tag. Amerikanska svenskättlingar är faktiskt inte så mycket mer än amerikaner med svenska efternamn.

Helmgast
Angående Barbarer & Människofolk

Du får 6 sidor tauper :gremsmile: i Barbarer & Människofolk (som inte har nån plats i releaseplanen längre). Att skriva 64 sidor om ett relativt 'oviktigt' folkslag är inte så klokt med tanke på hur många 'kloka' moduler som neoGames har tänkt att ge ut.

Det står hur många tauper det finns i exempelvis Drunok (12%).

cernael

Warrior
...denne inte får lika mycket plus på STY och TÅL som en skogslevande barbar då denne helt enkelt inte härdats tillräckligt...
...och inte lika mycket minus på BIL...

/Cernael san