Det avspeglas i max-värdena...
...i tabellen (jag antar att du menar den som Dante la upp).
Jag klipper in den igen, och där ser du att till exempel alver kan ha max 17 i STY, och 19 i SPI, KAR, och SMI.
Ett halvtrol få mindre poäng för att avspegla de extra negativa modifikationer han får, detsamma för de andra som har mindre poäng än 87.
Kom ihåg att tabellen gäller GENOMSNITTLIGA rollpersoner, alltså motsvarande de som du få om du slår medelbra med tärningarna när du skapar rollpersonen. Se även kommentaren i slutet av tabellen.
Följande tabell är gjord av Dante!
Fördela ett antal poäng på de åtta grundegenskaperna enligt följande:
Människa: 87 poäng
STO - minst 8 och högst 18 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng
Alv: 87 poäng
STY - minst 2 och högst 17 poäng
SMI, SPI och KAR - minst 4 och högst 19 poäng
STO - minst 6 och högst 16 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng
Dvärg: 83 poäng
STY och PSY - minst 4 och högst 19 poäng
FYS - minst 5 och högst 20 poäng
SMI - minst 1 och högst 15 poäng
STO - minst 3 och högst 13 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng
Halvlängdsman: 81 poäng
STY - minst 1 och högst 16 poäng
FYS - minst 2 och högst 17 poäng
SMI - minst 5 och högst 20 poäng
STO - minst 2 och högst 12 poäng
INT - minst 4 och högst 19 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng
Halvalv: 87 poäng
SMI - minst 4 poäng och högst 19 poäng
STO - minst 7 och högst 17 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng
Halvtroll: 84 poäng
STY - minst 5 och högst 20 poäng
STO - minst 8 och högst 18 poäng
INT och PSY - minst 2 och högst 17 poäng
SPI - minst 1 och högst 15 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng
Ovanstående regler genererar en genomsnittlig rollperson. För lite mer heroiska grundegenskapsvärden, låt spelarna få 10 (eller 20 för riktiga hjältar) extra poäng att sätta ut.
MVH
Magnus (och Dante, förstås)
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se