Nekromanti Angående grundegenskaper...

Count

Warrior
Jo, jag tog upp en fråga om grundegenskaper lite längre bak i historien... I DoD 6.0 så kan man ju bara slå fram sina grundegenskaper, när jag frågade om detta så fick jag en lista med hur mycket varje ras fick, men då blev jag lite förvirrad... varför finns det inte med några pluss och minus som en alv borde väll få minus i styrka och plus i smidighet tex. och varför får ett halvtroll mindre poäng än en alv?
Hoppas at jag får en ny kanske lite bättre lista...

MvH Martin

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det avspeglas i max-värdena...

...i tabellen (jag antar att du menar den som Dante la upp).

Jag klipper in den igen, och där ser du att till exempel alver kan ha max 17 i STY, och 19 i SPI, KAR, och SMI.

Ett halvtrol få mindre poäng för att avspegla de extra negativa modifikationer han får, detsamma för de andra som har mindre poäng än 87.

Kom ihåg att tabellen gäller GENOMSNITTLIGA rollpersoner, alltså motsvarande de som du få om du slår medelbra med tärningarna när du skapar rollpersonen. Se även kommentaren i slutet av tabellen.

Följande tabell är gjord av Dante! :)

Fördela ett antal poäng på de åtta grundegenskaperna enligt följande:

Människa: 87 poäng
STO - minst 8 och högst 18 poäng
Övriga grundegenskaper - minst 3 och högst 18 poäng

Alv: 87 poäng
STY - minst 2 och högst 17 poäng
SMI, SPI och KAR - minst 4 och högst 19 poäng
STO - minst 6 och högst 16 poäng

Dvärg: 83 poäng
STY och PSY - minst 4 och högst 19 poäng
FYS - minst 5 och högst 20 poäng
SMI - minst 1 och högst 15 poäng
STO - minst 3 och högst 13 poäng

Halvlängdsman: 81 poäng
STY - minst 1 och högst 16 poäng
FYS - minst 2 och högst 17 poäng
SMI - minst 5 och högst 20 poäng
STO - minst 2 och högst 12 poäng
INT - minst 4 och högst 19 poäng

Halvalv: 87 poäng
SMI - minst 4 poäng och högst 19 poäng
STO - minst 7 och högst 17 poäng

Halvtroll: 84 poäng
STY - minst 5 och högst 20 poäng
STO - minst 8 och högst 18 poäng
INT och PSY - minst 2 och högst 17 poäng
SPI - minst 1 och högst 15 poäng

Ovanstående regler genererar en genomsnittlig rollperson. För lite mer heroiska grundegenskapsvärden, låt spelarna få 10 (eller 20 för riktiga hjältar) extra poäng att sätta ut.

MVH

Magnus (och Dante, förstås)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

and

Veteran
HAHAHA FANATISM...

Alla fanatsy spel som inte är merp (i princip du har säkert ett som inte jag har) har FEL, FEL, FEL, FEL, FEL, FEL.

Alver skall ha plus på allt framför allt Styrka och Storlek, möjligtvis minus i Kar (därför att de är pompösa Noldor idioter och därmed otrevliga trots att de är vackra) fast tom det känns fel.

Alver är bättre än människor på allt utan några undantag.... ner med löjliga små, svaga, spetsörade (japanerna skall straffas) tights klädda mesar som är rädda om naturen.....

Riktiga Alver bränner båtar och trotsar gudar, go Feanor, go.

Alla som säger emot mig är kättare och kommer att tas om hand när den sanna revolutionen kommer.......

And, :)

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: HAHAHA FANATISM...

öhh. vad fan babblar du om, Alver ska självklart ha plus på Kar, och dom är inte onda (förutom Blods och Mörker), dom är faktiskt små mesar som lever otroligt länge och gillar harmoni...
Jag e Skogsalv med min gubbe, han e en ruskit god hjälte och bastardmagiker.

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.

and

Veteran

Blods, mörker ???? Vafalls...... Kättare.

Sök den sanna boken och du skall finna svaren.....

And :)

Staffan

Myrmidon

Alver är långa, taniga och lata busar som springer omkring i öknen och livnär sig antingen på skötsel av stora hjordinsekter som genererar honung, på röveri eller på handel (ofta en kombination). Eller...

Alver är små saker (en meter långa eller så) med tre fingrar plus tumme som är telepatiska, rider på vargar som de har en speciell telepatisk kontakt med, och är allmänt primitiva. Eller...

Alver är otäcka varelser från en parallell värld som har förmågan att förvrida människors sinnen så de framstår som otroligt mycket vackrare och mäktigare än de är, men de tål inte järn.

Samtliga dessa tre alvsorter (Dark Sun, Elfquest och Discworld) tycker jag är skojigare än professor Tolkiens tråkalver.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Rosen

Myrmidon

Glöm inte:
Alver är dryadiska växt-varelser med mjukt barkskinn och grönska på huvudet, som planterar små alvkrigare för att förbereda en framtida attack mot den skogsskövlande civilisationen. (RuneQuest/Hero Wars, där man även finner Leonardo da Vinci-dvärgar med insektsmentalitet som anser att världen är en maskin som behöver repareras.)

--
Åke

Vindhand

Myrmidon
nej...

Alla som säger emot mig är kättare och kommer att tas om hand när den sanna revolutionen kommer.......

Du kan sätta upp mig på listan (över kättare) redan nu. Jag tycker alver skall vara riktigt kassa i strid (små, bräckliga, svaga) men desto bättre på magi, medellängd 140cm kanske. Gärna skall de vara helt androgyna och födas ur den Stora Svampen som lever under urskogarna...

/images/icons/wink.gif

Allvarligt talat (trots att jag övervägt alla idéer ovan allvarligt någon gång i tiden) så tycker jag det är rätt trist med alver som bättre på allt. Det är tråkigt i Tolkien och det är tråkigt i rollspel, imho.

Master_Z

Swordsman
Sätt upp mig med [NT]

NO TEXT var det ju! GRRRRRRRR

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Rickard

Urverk speldesign
En till till kättarna

Alver är kortare och tanigare än människor men smidigare. De har höga kindben, avlånga pupiller som katter och spetsiga öron. Deras favoritvapen är pilbåge.
De försöker undvika kontakt med andra raser och skyddar moder Jords kreationer.

Jag har svårt att svälja raserna Silveralver och Mörkeralver. Mina tama drake (Dante?) gör det istället. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som måste skaffa sig RuneQuest

Sodivra

Champion
Homm

Jag säger: Antingen EXAKT som Tolkiens eller naturnära, eventeullt som älvafolk. Inte som DoD:s. (En kompromiss alltså.)

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!