Nekromanti Angående Jorges Bestiarium

Nightstalker

Veteran
Hej
Jag var i den Lokala Bock handeln igår och tänkte köpa Jorges Bestiarium
men precis som jag tänkte gå till kassan så började jag undra om den verkligen var en
värdefult tilläg till Drakar och Demoner 6.
Så jag Beslutade att vända mig till er .

Jag skulle vilja att någon som inhandlat Jorges Bestiarium skulle vilja vara vänlig och ge mig
lite synpunkter på Jorges Bestiarium så att jag kan bestämma mig för om jag skall köpa den.

Så Fråga

1
Är Jorges Bestiarium ett bra tillägg?

2
Om Ja Varför?

3
Om Nej Varför?

Rising

Vila i frid
Två längre svar.

"1 Är Jorges Bestiarium ett bra tillägg?"

Ja. Faktum är att jag tycker DoD6 är rätt taffligt utan Jorges, så du kan lika gärna slänga regelboken helt och hållet om du inte har vett att skaffa bestiariet förr eller senare.

DoD6 + Jorges är som Gin + Tonic; tämligen odrickbara var och en för sig, men mums filibilly butt ihop.

<pre>Socialstyrelsen varnar: Alkohol är skadligt för levern och
gör dessutom så att man sjunger med i usla Magnus Uggla-refränger</pre>

2 Om Ja Varför?

Jorges presenterar en helt ny vinkling på fantasytemat, med ett oväntat inslag av fornnordisk råhet och mystik, som fungerar så överrumplande bra att man ställer sig frågande till varför det aldrig har gjorts tidigare. Alla fantasyspelare är vana vid fantasifoster som Mantikoror och Harpyor, vilka har påhittats av odrägligt svettiga medelhavsfjantar med grava hjärnskador pga ensidig diet av olivoljeindränkta vindruvor och blaskigt rödtjut, och som pliktskyldigt har använts i fantasysammanhang i alla tider, bara för att de "hör till". De är förstås helt oanvändbara i sina ursprungsskick, men när de väl har genomgått en "Jorgifiering" så blir de plötsligt så vilda, smutsiga och otyglat läckra som de alltid drömt om att få vara.

Det är så monster skall se ut. Jorges handlar inte om monster som knåpats fram av antika tjockisar på divaner, utan om monster som trivs i dunklet längst in i det allra innersta och trolska av en snötäckt och mossbevuxen gammal urskog.

Den känslan löper igenom hela verket.

Layouten, konceptet och bilderna (Tapia och Bergting matchar varandra perfekt, med ett kargt och vindpinat manér som fungerar ordentligt bra ihop med texterna) är alla suveräna, och trots att en del monster kanske inte riktigt faller mig i smaken, så är det ändå överlag en helgjuten produkt.

Världens bästa monsterbok.

/Riz

walium

Ganska töntig, faktiskt
Neeeejjjj!! Din Skurk!!

Just när jag fick tyst på rösterna som sade åt mig att köpa mera rollspel och äta mindre så kommer du och förstör precis allting. Är det ingen som inser att det faktiskt finns fattiga studenter på det här forumet? Om du lovar att inte skriva något mer din frestare så kanske, kanske, jag slipper att leva på gamla löv och regnvatten en månad till.

Ezping Orm

Hero
Re: Två längre svar.

Väl talat (skrivet) !!

Man kan väl bara hoppas att herrarna på Neogames läser Risings inlägg och inspireras till att göra en ännu bättre monsterbok.

Eksem

Champion
Re: Neeeejjjj!! Din Skurk!!

Jag håller verkligen med walium här. Låt aldrig mer reklamare skriva positiva inlägg om rollspelsprodukter här på forumet. Jag kommer bli fattigare än Gandhi.

Troberg

Sinister eater
Re: gandhi var rik... (ant)

gandhi var rik... (ant)

...på det andliga, materialistsvin!
Ärligt talat tror jag att han hade det rätt bra ställt ekonomiskt också. Han var advokat till yrket och kom inte från en fattig familj.

Troberg

Sinister eater
Re: gandhi var rik... (ant)

Men vafan, då är jag fattigare än Kalcidis då.
Ja, inte fan är du fattigare än vad jag är just nu i alla fall (på grund av ett par oväntade datorhaverier har jag för närvarande 150 kr kvar tills nästa lön...)!

globbe

Veteran
1. Ja!
2. Dels för att det gör Trudvang (eller ngn annan värld för den delen) betydligt mer levande o befolkad, men också för att man via bokens beskrivning av olika varelser får en skön och levande uppfattning av olika platsers karaktär. Den är en bra introduktion(i brist på annan) till Trudvangs värld

Falköga

Veteran
Jorges är ett mycket bra inköp, när du har läst i den så förstår du nog vad jag menar.