Nekromanti Angående M:UA-diskussionen

Neiem

Veteran
Hejhopp alla glada!

Som medförfattare till MUTANT - Undergångens arvtagare är det mycket gäldjande att läsa nedanstående diskussion. Den kritik som framkommer är välriktad och vår recensent (Skuggvarg) m.fl. ger bra svar på tal. Låt diskussionen flöda - den är både inspirerande och tankeväckande.

Det är dock en sak som jag saknar i diskussionen. Vi har hittills bara lanserat en grund- och regelbok och dess omfattning har till stor del avgjorts av de ekonomiska medel som stått till vårt förfogande. Detta betyder naturligtvis att mycket av sådant som vi velat ta med i boken har fått träda tillbaka i väntan på andra produkter (förutsatt att vi tjänar tillräckligt för att kunna trycka fler :gremwink:) Vidare har vi gjort valet att inte lägga in någon SL-specifik information om spelvärlden i grundboken, eftersom vi vill att även spelarna skall kunna läsa texten och få en känsla för världen. Mer ingående beskrivningar av maktstrukturer, mentaliteter osv. kommer att komma - bara ni ger er till tåls.

För att vi skall veta vad folk vill ha är det dock viktigt att sådana frågor diskuteras på olika håll och kanter. Rollspel.nu är ett bra ställe och vår hemsida mutant.nu ett annat. Med andra ord: Stöt, blöt, kritisera och beröm! Vi kommer inte att lyda era önskingar som väldresserade hundar, men vi kommer definitivt att ta del av dem.

Pälsningar

MJ

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag ser på er hemsida att ni har en ganska så generös lanseringsplan. Kommer ni verkligen att kunna släppa så många produkter som ni lovar? Hur många är det som jobbar med Mutant, inklusive frilansare och är det enbart ett hobbyprojekt?

Nightowl

Champion
Har nu studerat er releaseplan.

1, Kluven inför era splattböcker. Jag är lite tveksam till uppdelningen enligt klasserna så där. Å andra sidan verkar det prima knaprigt material för rollspel...

Jag skall kanske säga att mitt främsta tvivel rör huruvida material som är användbart för säg IMM inte är användbart för mutanter och plåtnickar också. (Är jag den enda som får fingerklåda att låta andra än IMM spendera SP på Talanger? Och låta dem kompensera på något vis?)

2, Jag brukar inte köpa äventyr, egentligen - men jag fick konstiga Power Behind the Throne-vibbar av det ni skrev. Fan. Nu måste jag kanske satsa pengar på dem i alla fall!!!

Mvh,
Erik

Skuggvarg

Hero
Glad överraskning

Så trevligt att en av författarna till spelet dykt upp! :gremwink:
Nå, då kanske jag ska passa på att själv komma med lite funderingar vad gäller era produkter.

Vid regnbågens slut: Såvitt jag känner till kunde man endast beställa den direkt från er, genom att förboka spelet. Det var ju synd, då jag vid den tidpunkten inte hade tillräckligt med pengar för att göra det. Kommer ni att trycka upp den igen så att man kan köpa den, antingen från er eller från en butik?

Rollformulär och spelledarskärm: Ingenting jag tror att jag kommer att köpa, mest för att jag sällan ser något behov av såna saker, men vem vet?

Kampanjen Undergångens Arvtagare: Det sitter fint med en rejäl Mutant-kampanj redan i inledningen!

Zonernas Zoologi: Känns som en väldigt viktig bok så den får ni gärna skynda på så mycket ni kan.

Fornfynd & Skattemarker: Känns också som en ganska viktig bok vad gäller spelvärlden. Skynda på den om ni kan.

Vad gäller de olika spelarböckerna ställer jag mig lite frågande till att ni tänker göra en bok för varje klass och att släppa dem vid så olika tidpunkter. För det första får jag lite D&D-vibbar (de har som bekant tonvis med "karaktärsböcker"). För det andra känns det extra orättvist att de som spelar Människor får sin bok först, därefter de som spelar Mutanter, sedan de som spelar PSI-mutanter och sist de som spelar Robotar.
Jag frågar mig (och er): Behövs det verkligen en bok för varje klass? Kan man inte göra en enda stor spelarbok där alla klasser beskrivs mer utförligt? Kan man och behöver man skriva 100-200 sidor om varje klass? Räcker det inte med 50 sidor om var och en av de fyra klasserna som nämnts här ovan? Jag tror att det skulle vara mer praktiskt och kännas mer värdefullt för oss som spelare, eller åtminstone för mig (om ni andra håller med mig får ni gärna svara på det här inlägget så att Järnringen ser att flera tycker likadant...då kanske de ändrar sig och gör en enda stor spelarbok).

Nå, det var väl det jag hade att säga för stunden. Just nu känns det extra trevligt att diskutera Mutant UA. :gremgrin:

/Skuggvarg

Neiem

Veteran
Några svar

Angående "Vid regnbågens slut" har vi ännu inte bestämt oss om huruvida vi skall göra ytterligare en tryckning. Äventyret i fråga var från början inte tänkt att tryckas alls, men vi ändrade oss efter påtryckningar från besökarna på vår sajt. Ett antal butiker har dock köpt in VRS varför det borde gå att få tag på den vägen.

Rörande skyndsamhet i produktionen lovar vi att göra så gott vi kan. Alla Järnringare arbetar heltid med andra sysslor(riktiga jobb, typ :gremwink:) och de flesta har familjer och annat i-vägen-kommande. Men, som sagt, vi gör så gott vi kan!

Spelarböckerna är en fråga som vi stött och blött ganska många gånger. Vår första önskan var att göra precis som du föreslår - dvs. att skriva en riktigt fet spelarbok. Men vi tror att vi nu har hittat ett koncept som kan bli mycket bra. Den huvudsakliga anledningen till att vi splittrat utgivningen till fem böcker är att vi vill försöka hålla en jämn och hög produktionstakt. Varje spelarbok är i nuvarande upplägg tänkt att inrymmas på ca. 50 sidor och behandla sådant som hjälper spelarna att utveckla och gestalta sina karaktärer. Att vi startar med IMM-boken beror på att den kommer att innehålla en hel del material som beskriver mänsklighetens historia i efterkatastrofens Skandinavien - alltså sådant som alla spelare (nutidsmänniskor) kan behöva få sig till livs för att bättre förstå mutantvärlden. Detta med utgivningtakten är en av anledningarna, men det finns självfallet fler. Kanske finns det spelare som aldrig någonsin kommer att gestalta exempelvis en robot, och då kan ju denne strunta i att köpa RBT-boken. (Noteras bör - för eventuella konspirationsteoretiker - att vi förmodligen hade tjänat betydligt mer pengar på en enda, tjock Spelarbok. Skälen är alltså inte relaterade till någon önskan om vinstmaximering!)

MJ

Nightowl

Champion
Re: Några svar

Kanske finns det spelare som aldrig någonsin kommer att gestalta exempelvis en robot, och då kan ju denne strunta i att köpa RBT-boken.
[color:\\"red\\"]kollapsar vid tanken på att det skulle finnas någon som aldrig vill spela robot [/color]

Erik

Cybot

Mest spelbar
*säger att han inte vill spela robot*

.....Mest för att få Nightowl att kollapsa, få en hjärtattack och överlämna den snazziga Färgen på sitt namn till en arvtagare...vem det nu skulle kunna vara(*host host, ondskefull handgnuggande*)

Frukta den mörka sidan av Oote!!

*går tillbaka till att perfektera sin Bender imitation för att han den redo tills RBT-boken kommer ut*

G

Guest

Guest
God Kväll...

Kampanjböcker e för mig rätt så överflödiga då jag gärna vill hitta på ALLT själv...Givetvis finns det säkert en och en annan godbit o ta från dessa böcker ni tänker släppa, men inköp ligger rätt så lågt på min lista över prioriterade saker att gör närmaste året :)

Men....En bra support på hemsidan e juh välkommen i form av korta äventyr, fyndtabeller, prylar [Som både NI och Vi gjort] osv, osv.....

Har dock en fråga som jag ställt på forumet på Mutants hemsida men ej fått något svar...Vad har hänt med Defekterna??? Dom saknar jag...Ska givetvis lägga in ett eget system, men hur har NI tänkt er??

Så en fråga till ER på rollspel.nu...Är det inte dax att öppna ett Mutant forum???

Mvh
Lexx - I Worship his Shadow

Staffan

Myrmidon
Defekter

Tja, ur balanssynpunkt behövs inte direkt defekterna längre. I gamla Mutant fanns de där för att det inte bara skulle vara bra att vara mutant - mutationerna var förvisso bra, men defekterna kunde sabba rätt ordentligt. I MUA har man i stället boostat upp IMMerna - de får numera bonus på alla stats (i gamla var det väl ungefär hälften), och kan dessutom skaffa talanger samt vara bättre på färdigheter. De mentala defekterna finns dessutom kvar i modifierad form via Resonans.

chrull

Stockholm Kartell
Så en fråga till ER på rollspel.nu...Är det inte dax att öppna ett Mutant forum???

Vi anser att mutant har redan ett bra och fungerande forum på www.mutant.nu
Jag hade också gärna sett ett mutant:UA forum här på rollspel.nu, men det är ingen vits när järnringens egna forum verkligen väller över av bra, intressanta och kreativa diskussioner.

chrull