Nekromanti Angående Noshörningsfolk

Bassejr

Hero
Hej!
Så, jag har tagit på mig själv att skriva en Pathfinder modul, och har haft mycket nytta av Advanced Races reglerna (tillgängliga i typ alla open-source hjälpmedel till pathfinder) för att bygga de raserna jag behövt. Bland annat minotaurer som stämmer överens med min egen upfattning, samt fågelmänniskor och noshörningsmänniskor.

Noshörningsmänniskorna är, uppenbarligen, stora och starka, men de är kända för att vara visa munkar och skickliga Monks. Problemet är att jag finner mis gjälv i kontroversen... Monks behöver Dex, samt hög AC och CMB, men om noshörningarna ska vara stora, och då menar jag som i att vara regelmässigt Large, vilket är det ända rättvisa, får de -2 i dex.

Jag kan visserligen muppa upp deras constitution som spelbar ras, och låta dem börja med armor proficiency för att hjälpa deras AC, men eftersom min erfarenhet med monks är begränsad vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att låta en ras av förvuxna tvåbenta noshörningar bli de skickliga munkar och martial-art fighters dom är kända för att vara.

Någon som har några förslag?

Noshörnings-builden jag har ännu:
Monstrous humanoid (giant)
- Large (+2 STR, -2 DEX, -1 AC, -1 Attack, +1 CMB, +1 CMD, -4 Stealth, 10x10 ft size, 5 ft reach)
Greater Paragon ability score
- +4 con, -2 wis, -2 någon fysisk ability
Standard language
Hardy (+2 på saving throws mot poison, spells, och spell-like abilities)
Fast Healing (regains 1HP/round, healar inte starvation, suffocation, and does not rebuild lost bodyparts)
21 RP

anth

Vetefan
När jag tänker noshörningsfolk tänker jag på närsynta barbarer med världens kortaste stubin. :gremsmile:

OK, du har ett noshörningsfolk som är visa mystiker och stridsmunkar.

Noshörningsfolk: jag skulle byta ut fast healing (som är extremt mäktigt) till natural armor (jag tycker att minst +5 är likvärdigt med fast healing).
Noshörningsmonk: jag skulle ge dem barbarians damage reduction. DnD3 Oriental Adventures har förslag på hur man gör om monks, tyvärr har jag inte den tillgänglig.

Cybot

Mest spelbar
Kung fu munkar får ju AC genom wisdom också.
Så kör antingen Flexible (+2 CON +2 WIS) eller Standard (+2 CON, +2WIS, -2 CHA. För man kan ju tänka sig att noshörningar som fokuserar på inre balans inte är sådär superkarismatiska) istället för Greater Paragon.

Jag skulle dumpa Hardy och istället lägga till Natural Armor plus Improved Natural Armor (de har ju Noshörningshud!). Med +2 CON och Monk levels så har de saves som är bra nog och +2 Natural Armor = AC!

Skulle också dumpa fast healing och istället köra Static Feat: Toughness eller något sådant.

Desert Runner är också en trait som jag tror skulle passa in.

P.S: Natural attack (Gore) är inte fel heller.

Kräkla

Veteran
Jag kan inte Pathfinder såbra men, det är som 3E ungefär eller hur? Jag har två saker antar jag tänktesäga bara, hoppas dom inte känns goddag yxskaft.

Dels såatt, engrej som alltid jaghar haft problem med är i 3E när detstår "dom är kändaför X" så betyderdet "dom har naturlig förutsättingarna fördet", men det är ju helt orimligt. Detborde väl andå betyda bara att dom har några bra idethärfallet munkkloster ochatt därför, domhar många höglevel munkar? Därför så, jag skulle inte besväramej. Särsiklt då som det känns helt off med en noshörning somär smidig. Hellre då såskulle jag hitta på en egenstil åt dom, Noshörning Style Kung Fu typ som inte kräverdex utan istället, massa och gå på som en ångvält.

Däremot den andra saken är, lite konstigt blir det ju faktiskt om dom är kända för attvara visa men har minus i Wisdom, detär ju en ability score faktiskt :gremlaugh:

Organ

Out of time, out of mind
Cool ide! Fast ärligt talat så ser jag inte problemet. Det är ju inte så att någon inte kan vara en hyfsat kompetent monk utan 18+ i Dex.

En annan grej du även får ta med i beräkningen är att om noshörningsfolket har -2 i Dex så ses någon med Dex 16 bland dem på samma sätt som människor ser på en av sina egna med Dex 18. Om det skulle diskvalificera noshörningsfolket från att bli monks så skulle även samma sak gälla människor i en värld där halflings är norm, vilket i alla fall jag finner underligt.

Om du trots allt tycker att noshörningsfolket blir för kassa som monks för att de ska vara riktigt coola så för in i beskrivningen att de ofta multiclassar monk med fighter eller nåt.

/Anders

Bassejr

Hero
Ärligt, trodde inte att jag skulle få så många svar, men ni har varit till jättestor hjälp. Tack så mycket!