Nekromanti Angående Rules Cyclopedia...

Nightowl

Champion
...så blev jag så tänd när vi pratade om den att jag satte mig ned och har börjat skriva ett äventyr till den versionen av D&D. Ett fruktansvärt opraktiskt beslut, kantänka. Nån av er får väl konvertera till nya D&D eller Dunder&Drakar. Jag gör kanske en konvertering till Savage Worlds senare...

Erik, meddelas endast på detta sätt

Eksem

Champion
Berätta mer om Rules Cyclopedia

Vad är grejjen? Vad är det? Varför är det så charmigt? Osv

Nightowl

Champion
Tja...

Rules Cyclopedia (RC) gavs ut 1991. Det är till det yttre en sammanslagning av de fyra boxar med regler - Basic, Expert, Companion och Master - som utgjorde D&D, till skillnad från AD&D. Den delen av spelets historia är lite komplixerad och jag tänker inte gå in på den, förutom att säga att under två utgåvor av AD&D var D&D ett annat spel - delvis, men inte enbart, en enklare (dvs mindre advanced ) version av spelet.

Till det inre är det inte enbart en sammanslagning. För det första är materialet noggrannt redigerat och sammanställt; jag vet få rollspelsmanualer som är så lätta att hitta i. Man har inte bara klippt isär de gamla regelböckerna och satt ihop dem. T.ex. finns en massa regler om monster spridda i de fyra boxarna, men här har man inte bara skrivit av olika monster och varelser i bokstavsordning från de fyra gamla spelen, man har infört all information man kan få från fyra håll. Även om reglerna är av generation 1-typen och således ganska clunky är framställningen och förklaringen av dem mycket ren, rätt och lätt.

För det andra saknas en del av materialet ur boxarna. Det finns visserligen med en ganska bra genomgång av hur man bygger spelvärldar, gör äventyr och kampanjer, rollspelar sin rollperson, osv., men den grundliga genomgång som fanns i gamla Basic-boxen, en av de bästa jag sett, för övrigt, finns inte med. Man utgår från att folk vet hur man spelar rollspel.

För det tredje har man lagt till material, främst från Gazetteers , en serie alldeles utmärkta världsmoduler som kom ut till D&D. Bland annat finns det, om man vill, ett färdighetssystem som är föredömligt enkelt och som passar ganska smidigt med D&Ds ganska gammeldags regler; jag föredrar det framför det som fanns i AD&D, och jag står och vacklar mellan det och systemet i D&D 3. Det finns med material om Immortals (tänk gudar), artefakter och hur riktigt mäktiga karaktärer själva kan bli en Immortal, fast man ska helst ha modulen Wrath of Immortals om man vill ägna sig åt sådana esoteriska grejor. Detta material kommer bl.a. från den gamla Immortals-boxen som fungerade som en sorts femte box bortom de fyra andra.

Varför det är charmigt? Tja, det är så här: om man har ett visst mått av nostalgi för just D&D, inte AD&D, så bevarar RC nästan all charmen - jag saknar bara Larry Elmores illustrationer, töntiga men charmiga - samtidigt som allt är strömlinjeformat, lätt att hitta, riktigt sammanfogat... I mycket större utsträckning känns det som man kan leka som man vill med världen och reglerna, mer än man kunde i AD&D och nästan i d20. Detta är mer en attityd hos författarna än ett påvisbart fenomen i reglerna, jag ser ställen där det kunde förbättras. Nämnda Gazetteers var dock fyllda med en anda av att ändra reglerna för skojs skull, för att bryta mot gamla traditioner, samtidigt som man utnyttjar spelets premisser fullt ut. Man kunde spela orcher och troll i D&D innan man kunde det i standard-AD&D, t.ex. Allt detta har avspeglats en del i attityden kring RC.

Sedan känns spelet verkligen komplett. En nedbantad beskrivning av den värld som målades upp i nämna moduler finns med som ett appendix, och visst gillar jag dessa moduler, men det är ett av få spel jag har som jag tycker jag bara behöver grundspelet av. Det är visserligen sina modiga 300 sidor (inklusive kartor, och nämnde jag att de har index och innehållsförteckning?) så det är inte lika behändigt som Elric!, Usagi Yojimbo eller Mutant:UA, men det kan användas till väldigt många slags fantasy inom D&D-paraplyet. Och så har det världens bästa inbindning... :gremsmirk:

Ja, det är därför jag älskar RC. Om jag fick skulle jag gärna plocka med mig några moduler om jag skulle till en öde ö också, men jag behöver dom inte.

Om jag fick ändra något i reglerna? Tja, reglerna för Weapon Mastery är bara så balla, men i grunden känns vapnen fel. Det låter mystiskt, men hellre än att börja tjata om vad som skulle vara bra att ändra med klasser och raser och det ena med det tredje - för det är i själva verket enkelt att ändra på och inte alls lika intrusivt som jag skulle tro att det är när jag väl spelar det - så är det något så banalt som vad vapen gör för skada.

Och det skulle jag ändra på, kanske, om jag körde det. Risken är också att jag och mina polare skulle vilja plocka in alternativa klasser och raser och spells och shit från de där modulerna jag älskar, men det är inte 100% nödvändigt, knappt ens 10%, och spelet håller för sådant - det är ännu miljarder mil från feat-stormen i D&D 3.X. Men just hur mycket dunk man får om nån slår en med en klubba, det skulle jag ändra på.

Å så skulle jag köra med alternativregeln som låter demihumans bli level 36, de också. Fast det är ju en officiell alternativregel... inget pulande.

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Följdfrågor!

Hur ser "döda gobbos"-mekaniken ut? Är det ungefär samma som AD&D Thac0-grejset eller räknar man på nåt annat (vettigare) sett?

Kan du bjussa på ett exempel på hur en färdighet kan se ut? Säg... om en jägare vill spåra nån t.ex.

Finns saves och vilka är de i så fall?

Svara på. :gremlaugh:

Nightowl

Champion
Re: Följdfrågor!

(Folk kan LITE om gamla D&D på det här stället... :gremsmirk:)

Är det ungefär samma som AD&D Thac0-grejset eller räknar man på nåt annat (vettigare) sett?
Nix, det är THAC0 som gäller. Slå 1t20, lägg till fiendens AC, slår du lika med eller över din THAC0 träffar du. What's not to love? (Tja att du måste KUNNA fiendens AC. Men hemlighetsfulla SL får väl låta dig slå och säga om du träffar).

Det är ju såhär man använder THAC0. Att Gygyax et consortes envisas med att beskriva det på ett dummare sätt är deras fel! :gremmad:

Kan du bjussa på ett exempel på hur en färdighet kan se ut? Säg... om en jägare vill spåra nån t.ex.
-Kan jag följa spåret?
-Har du en färdighet som heter Tracking (handlar specifikt om att spåra)?
-Nä... men det står Hunting här.
-OK. Det är inte lika mycket att tolka spår som att förfölja byte och veta hur man flår och så, men det måste ju innehålla kunskaper om att spåra. Du får -2 på slaget. Har du lagt extra poäng på det där?
-Nä...
-Vad har du för Int?
-Tolv.
-OK, slå 1t20 - tolv minus två är tio!
*slår* Öh, sex! Lyckat!
*Hm, han lyckades med fyra...* Du kan följa spåret ända bort till skogsbrynet, sedan slutar det. Du kan inte följa det längs vägen, men du *tror* han gick till vänster.
-OK!
(Andra färdigheter man kunde ha spårat med är Nature Lore, Survival, eller om spelaren missat att det fanns en exakt färdighet och tagit någon av färdigheterna Profession, Craft eller Knowledge, som man definierar själv, och sagt Hunting, Hunter, Tracker, Trapper etc. Själv skulle jag ha tillåtit lämplig Science också - i synnerhet om man spårar djur.)

Finns saves och vilka är de i så fall?
Här finns ett aber: saven är poison/death ray (leva-eller-dö-slag), paralysis/turn to stone (slag som påverkar hela din kroppskonstitution), wands (slag som går ut på att ducka - wands antas skapaen stråle), rod/staff/spell (magi i största allmänhet) samt dragon breath (areaattacker som man inte direkt KAN ducka, man får mest härda ut).

Problem 1 är att jag just rabblat dem i ökande svårighetsgrad, och en del författare till spelet envisats att i stället sätta saves (som används vid t.ex. fällor, eller ett monsters särskilda attacker) mot sådant som verkar enkelt respektive svårt. Ingen höll koll på det där.

Problem 2 är att förutom hur man undviker attacken så räknar man ibland med typen av attack. En fireball borde man undvika på samma sätt som en drakes andedr'äkt, men den räknas som en spell. Det kan fås att make sense, men det kräver beskrivningar.

Som sagt, gammalt och clunky. Fast å andra sidan behöver man inte sätta DC på saves. :gremgrin:

Erik

cjs

Veteran
Re: Följdfrågor!

Nix, det är THAC0 som gäller. Slå 1t20, lägg till fiendens AC, slår du lika med eller över din THAC0 träffar du. What's not to love? (Tja att du måste KUNNA fiendens AC. Men hemlighetsfulla SL får väl låta dig slå och säga om du träffar).
Det där har jag aldrig förstått. Varför inte d20 - TIPK0 = träffad PK? Då kan spelaren förbli okunnig.

//cjs, gillar också RC

Nightowl

Champion
Följdsvar

Det där har jag aldrig förstått. Varför inte d20 - THAC0 = träffad AC? Då kan spelaren förbli okunnig.
Därför att detta ALLTID involverar subtraktioner, och FÖR DET MESTA (eftersom de flesta personers THAC0 är tvåsiffrig) tvåsiffriga tal. Det tar mig, och ett stort antal personer värda åtminstone minimal respekt, fem gånger så längre tid att subtrahera tvåsiffriga tal mellan 11 och 19 som att addera ensiffriga tal mellan 1 och 9 (eftersom de flesta motståndares AC ligger mellan 1 och 9). De gånger man måste subtrahera, är det dessutom ett minustal som oftast är mellan 1 och 9.

Mycket, mycket enklare räkneoperation för de flesta människor.

Och att pissnödigt hålla motståndarens AC hemlig är bara 80-tal. :gremelak: DM som envisas med detta kan låta spelarna slå istället och säga om de träffar. De kan då dessutom använda vilka räkneoperationer de vill, inklusive tillkrånglade, onödiga och värdelösa sådana.

Erik

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Följdsvar

Det där har jag aldrig förstått. Varför inte d20 - TIPK0 = träffad PK? Då kan spelaren förbli okunnig.
Det där har jag aldrig förstått. Varför inte d20 - THAC0 = träffad AC? Då kan spelaren förbli okunnig.
Här har vi en person som kommer ihåg att det hette TIPK0 i svenska D&D, och så ändrar du i hans citat! :gremshocked:
Jag tror det blir en anmälan till bibliotekarieinkvisitionen... :gremtongue:

/Mikael

Cymew

Veteran

Även om det är en styggelse att ändra i citat så förstår jag anledningen. Det låter för h*lvetiskt fel med Pansarklass! Dålig språkkänsla.

Pom

Swashbuckler

Även om det är en styggelse att ändra i citat så förstår jag anledningen. Det låter för h*lvetiskt fel med Pansarklass! Dålig språkkänsla.
X? Vad är det för fel på Pansarklass?

(THAC0 ligger för övrigt väl till när alla tiders klumpigaste rollspelsterm skall koras)

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det låter för h*lvetiskt fel med Pansarklass! Dålig språkkänsla.
Huh? Möjligtvis kan man tycka att den engelska termen är dålig i sig och att man kunde ha hittat på en bättre i den svenska översättningen... men "dålig språkkänsla"? Det är det sällan jag blir anklagad för. Nu får du nog förklara dig lite mer.

/Mikael