Nekromanti Angående Saga

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Eftersom jag kritiserade Norog-artikeln i Fenixforumet lite slentrianmässigt tänkte jag bara klargöra att jag inte har några problem med varken standardfantasy eller Saga här.

Jag måste säga att det jag sett av Saga, grundboken alltså, ser riktigt bra ut. Har varit på vippen att köpa det flera gånger men det har hela tiden fallit på att det jag läst om världen inte varit min kopp té. Ni har verkligen hittat en trevlig grafisk form och ett bra format.

Så mest ville jag säga att ni verkar ha gjort en bra produkt.

/N
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Känns lite onödigt

att starta en egen tråd för att tala om att man nu (äntligen?- det återstår att se...) skaffat ett ex av Saga. Men tala om ville jag i alla fall.
Vad som lockade? Enkelheten, tror jag - trots att vi spelat i ganska så många år så ... tja - det verkar ganska enkelt och smidigt - världen är jag inte inläst på ännu, men den verkar ganska ok den också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Känns lite onödigt

Hör gärna av dig och berätta vad du tyckte, när du läst klart!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Känns lite onödigt

Kan du lita på - jag hoppas att det är lika inspirerande som Oktoberlandet- för där har jag fått en massa inspiration, men med mörka älvor, dystra lorder och blodtörstiga sheriffer kanske det inte blir särskilt svårt...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Känns lite onödigt

det är precis så jag spelar Saga själv.. fast sheriffer har jag inte med.. Albion är ju snarare någon slags sensaxisk/tidignormandsk/arthurian-kultur med inslag från senare medeltid ... men det finns såklart onda riddare som har samma "funktion".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Känns lite onödigt

Givetvis. :gremwink: Men som sagt, jag har ingen beskrivning av det ämbetet i grundboken...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Känns lite onödigt

Spelar inte så stor roll- egentligen - funktionen är det väsentliga - sen vad de kallas, "fogde" eller nåt annat spelar inte nån större roll.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Beröm är kul...och du ville ju veta.

Jag har också lyckats att införskaffa Saga och jag blev positivt överaskad av det. Helt ok system och en bra spelvärld i all sin brutala brist på nyskapande. Något som lätt vägs upp med hinkvis av kärlek. Bra illustrationer också.

Värt varje krona och lite till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Beröm är kul...och du ville ju veta.

Tackar! Och ibland undrar jag om att min superklassiska spelvärld är nyskapande, just för att den VÅGAR vara superklassisk.. ;-) ..eller nåt. Och ja, hade vi inte älskat genren, så hade vi inte skrivit Arcaria...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: I väntans tider

Så har jag laddat ner pdf;en, men frukta intet, ety boken är beställd också.
Läst igenom det hela - och det var länge sen som jag ändå läste något så enkelt (bra) faktiskt. Nu är det "bara" världen som ska läsas igenom också.
Det känns som att det ändå finns ganska mycket att "hitta på" med världen, av det lilla som jag har läst.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: mitt omdöme

Har nu skummat igenom det hela - hämtade ut boken i eftermiddags, och reglerna känns nog så enkla att sätta sig in i - Världen är nog en annan sak, nästan lite väl mycket att ta in på en gång.

Upplägget känns bra - det är enskön text att läsa - både skön för ögonen och lugnande för sinnet :gremwink: .

Menå andra sidan så gillar jag ganska detaljerade världar så... jag ska väl egentligen inte klaga.

Magin har jag också bara snabbläst - men jag saknar nog en magityp, tror jag - häxmagin... vad jag menar med det? Ska nog fundera på det - läsa ordentligt igenom magin och återkomma.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: mitt omdöme

feel free att skriva om häxmagi, om det blir bra kan jag layouta det och lägga ut en PDF på sagagames.com :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re:Hihi

ha ha, jag minns ju fan inte själv vad jag har skrivit... en del i kampanjen är ju skrivet för 15 år sedan!
 
Top