Nekromanti Angående spelledare...

Mederian

Warrior
Jag och mina vänner har nått en 'död-punkt' vad gäller spelledare. Alla har blivit väldigt fästa vid sina karaktärer och ingen känner sig sugen på att vara spelledare. Vad händer? Jo, vi slår en T6 och delar upp den, den som förlorar blir spelledare, vilket då självklart blir en besvikelse. Någon som kan ge några tips om hur det blir roligare att bli spelledare och för att minska den dåliga erfarenhet man fått av att vara SL?

Sen undrar jag om det är mycket jobb kvar på Drakar och Misslor, om det dröjer jättemega-alvlänge tills dom kommer ut eller om det blir nu till hösten?

Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara

virus

Veteran

Jag och mina vänner har nått en 'död-punkt' vad gäller spelledare. Alla har blivit väldigt fästa vid sina karaktärer och ingen
känner sig sugen på att vara spelledare. Vad händer? Jo, vi slår en T6 och delar upp den, den som förlorar blir spelledare, vilket
då självklart blir en besvikelse. Någon som kan ge några tips om hur det blir roligare att bli spelledare och för att minska den
dåliga erfarenhet man fått av att vara SL?

Jag känner igen lite av det, och kommer ihåg rolemaster och sagan om ringen spel omgångarna. Ingen vill spelleda eftersom man då hamnade efter i erfarenhetspoäng och rang...

men i Eon är detta inte så stort problem tror jag..

vad man kan göra som spelledare är att man skapar häftiga slp:s som dyker upp i flera äventyr och ställer till det för rp:na...(de behöver inte dyka upp i alla äventyr istället när rp minst anar det)
Dessa lyckas fly från slutstriderna, snor skatter framför rp:nas ögon mm. (detta skall ju inte gå till överdrift)
På detta sätt bygger man upp en känsla och personlighet för slp:na...

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>

Krille

Super Moderator
Modulerna Drakar och Misslor

"Sen undrar jag om det är mycket jobb kvar på Drakar och Misslor, om det dröjer jättemega-alvlänge tills dom kommer ut eller om det blir nu till hösten?"

Uhm... inte ens jag som författare vågar svara på den frågan. Jag vet att "Vänta och se" inte är svaret du vill höra, men det är det enda jag kan ge i nuläget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Mmm

Swordsman
Annars kan man ju byta rollspel ett slag. Ta ett brejk, testa nåt annat och samla sig liksom.

Vi brukade, när det begav sig (länge sen jag spelade sist), vara tre stycken spelledare som byttes av. En var spelledare för EDD och två stycken var för Mutant 2 (Ja detta var för 5 år sedan).

Det hände att alla var EDD spelledare också emellanåt men vi spelade alltid i olika världar med olika rollpersoner med de olika spelledarna.

Vi hade aldrig på detta sättet problem med att ingen ville vara spelledare eftersom de andra spelarna då skulle springa ifrån en själv i erfarenhet och bra grejjer.

När spelledaren blev trött på att spelleda eller behövde lite tid för planering så bytte vi och spelade i någon annan värld med andra rollpersoner och med en annan spelledare.

Funkade bra för oss.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry

Mederian

Warrior
Det handlar ju inte bara om erfarenhetspoäng/förbättringsfaktor och sådant, utan beror nog mer på att ingen finner något större nöje i att vara SL. Men intressanta slp är ett bra tips, varför inte gamla avlagda rp som alla känner till?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Lord of Empire

Warrior
Jag vet inte hur ni gör, men jag har fått den uppfattningen att ni spelar med dessa RPs samtidigt. Ett sätt vore att helt enkelt inte spela med alla dessa RPs i samma äventyr. Några spelare skapar nya RPs medan en spelare spelleder och resten behåller sina RPs. Nästa äventyr eller kampanj så spelleder en annan och de som spelade med de gamla karaktärerna gör nya och vice versa. På det sättet kan man få det att gå runt lite.
Om det däremot är så att ni helt enkelt inte är sugna på att SLa... Ja, då är det inte mycket annat att göra än att gå och spela Magic eller nåt anant kortspel. =)

Erik

NeuroM

Veteran
vi har också problem med spelledarskapet...problemet är att alla andra i min spelgrupp antingen är eller anser sig vara inkompetenta att spelleda och när jag inte har nån lust får jag höra "annars blir det inget , för det blir inget kul om du inte spelar". visserligen stämmer det kanske men faan vad jag skulle vilja spela nån gång. Detta har också resulterat i att det bara är jag som skriver äventyr och köper spel vilket också är ganska trist eftersom att det gjort de flesta andra spelare tämligen oengagerade...

soon comes the future then we will die....

Jake Steele

Warrior
Skälet till att man spelar rollspel är att ha kul, inget annat. Man måste kunna ha kul även om man är SL så ändra på det som gör spelledandet tråkigt.

Gör en SLP som du gillar som SL och som RPna måste agera mot (d.v.s. den följer inte med runt som en följeslagare i ett datarollspel och slåss samt säger "jag tror jag vet en väg" när RPna kört fast). Spela SLPn som en RP, magikern som hyrt dem kan mycket väl vara ditt alter ego med gömda motiv.

Går striderna för enkelt, gör jämlika fiender och kör enligt reglerna, jag får själv en kick som SL när spelarna med nöd och näppe samt utan fusk klarat av en svår fiende eller ett dödsföraktat hopp.

Gör det hela mer snabbt och levande, låt världen vara som en actionfilm.

Skippa de delar som du inte gillar i spelledandet. Håll beskrivningarna korta om du har ont om fantasi i det, eller låt äventyren vara klassiskt enkla med en knorr om du inte orkar med överdrivna intriger; de skall bara gå gå in i grottan och slakta, men när de kommer ut så tar bönderna i byn alla skatter!

I värsta fall, byt rollspel ett tag. Kan man inte hitta glöd som SL skall man inte spelleda, för då har man inte kul och då missar man poängen med att spela.

_öRn

P|uT0NiUm

Swashbuckler
*känner också igen sig* [NT]

No Text

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð

Lycan

Hero
Bytar SL? Hur kan ni?
SL vill väl utforma sin egen intressanta kampanj som spänner över flera månaders spelande. Komplett med mängder av intressanta SLPer, mängder av intriger och ett stort klimax på slutet.
Hur skulle det se ut om man växlade SL i samma kampanj?
Med lite tur missuppfattade jag väl dig...

MVH

Lycan

Madmartigan

Veteran
Precis. Det finns inget som är så charmigt som en evig nagel i ögat på gruppen, som oftast klarar sig undan och sabbar lite. Detta får inte gå till överdrift dock. Spelarna får inte tappa sugen eller känna att SL motarbetar dem. SL är ingen fiende utan bara det som benämningen står för. Fuska heller inte för mycket med tärningarna; om spelarna slår grymt bra och övermannar din superskurk i ett nafs, låt dem njuta av segern och dunka varandra lite i ryggen. Och varför är det inte kul att vara SL???
Annar är det klar att rekomendera att ha olika grupper för olika s-ledare. Har ni förresten tänkt på att det finns andra behållningar med att spela än xp-jakt och prylsamlande. Då kan man nästan lika gärna spela crpg, så slipper man dessutom umgås med folk (not)

Madmartigan