Nekromanti Angående tecknare som sökes

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett litet urval av trådar som dykt upp under åren som behandlar ungefär samma ämne;

Tecknare
Nytt Fantasy-rpg från Scratch!
Tecknare (kan inte self)
Författare och tecknare till Tellus sökes
Brian Aldis Drivhus
Söker...
Förfiningshjälp av kartor
WoT äventyrsmakande
Tecknare sökes
Tecknare of the world
Äntligen är skisserna här
Tecknare sökes
Massa saker i ett inlägg!!!
Tecknare!! HALLÅ!!
Tecknare sökes
Please can you help a bad painter

Trådarna är inte röda, men det löper en röd tråd genom dem. Kan ni gissa vilken?

Nå, jag ska försöka ge min syn på saken. Folk som frågar efter gratis illustrationer har nog i många fall missat en viktig detalj. Att teckna är svårt, jobbigt och tidskrävande. Det är visserligen kul att teckna men tillfredsställelsen ligger snarare i det färdiga verket än i arbetet som läggs ned. Så är det för mig i varje fall och jag misstänker att många håller med.

För att ta ett exempel. Bilden som jag har bifogat är inte särskilt snygg, men den är en av de bättre som jag har lyckats teckna. Det lilla "kluddandet" som många uttrycker sig i sina efterfrågningar tog i runda slängar tjugo timmar. Det är till mångt och mycket det som skiljer en bra bild från en dålig och en bra tecknare från en som är kass. Viljan att lägga ned tid i sina verk.

Att vara bra på att teckna innebär inte att man "slänger ihop" en bra bild på några minuter. Det är mycket slit bakom. De flesta bilder jag börjar med tröttnar jag på efter någon timme och de slutar som en tråkig skiss i byrålådan.

Att teckna helt gratis för ett rollspel som jag knappt vet något om existerar inte i min värld. Jag gör det bara inte. För att jag över huvud taget skall fundera på att hjälpa någon krävs att jag tycker att idén är något så överjävla skitball att jag inte kan tänka mig att stå utanför ett sådant projekt.

Sådana überballa ideér får sällan folk. Det är bara jag själv som har. Däri ligger en stor del av problemet. Som amatörtecknare tecknar du på din fritid. Detta innebär i sin tur att det inte blir många bilder gjorda. Att sitta och rita andras ideér är jefligt tråkigt. Man vill ju hellre rita det som man själv tycker är ballt.

Att lägga ned tjugo timmar på en bild till någon annan föreställande ett motiv som man tycker är skittråkigt/inte vet något om är det inte många som känner för.

Folk förstår helt enkelt inte hur krävande det är att teckna. Tänk dig följande scenario: Jag hör av mig till dig och frågar om du kan tänka dig att skriva en text på tjugofem a4 om ett påhittat land som du får tio stolpar som beskrivning av och du får inte en spänn för besväret.

Fatum är att jag har tackat nej till folk som har varit villiga att betala en slant för mina bilder (nåja, det har hänt någon enstaka gång) för att deras ideér inte har täckt upp utrymmet mellan ballt koncept och pissdålig lön för mödan.

Angående lön för mödan förresten. Äran är ingen vidare lön. I varje fall inte när det rör sig om gratis-PDF:er. Hade vi talat om en trycksak som man kan TA på och säljs i handeln hade det möjligtvis varit en annan sak. Då får man ju ett litet monument över den tid man lagt ned på skapandet. Något som man kan spara, och visa för folk. Det är ballt att få sina alster tryckta, inte spridda på nätet.

Vart vill jag komma? Jo, ta tecknarna på allvar. Bara för att någon är duktig på att teckna så "slänger de inte ihop" en bild på ett ögonblick. Att åta sig ett illustrationsjobb på frivillig basis är ett extremt betungande projekt och något som de flesta inte vill. Kan ni inte locka med intressanta ideér så får ni lätta på plånboken. Och inse, ett inlägg som låter så här: "Någon DUKTIG tecknare som kan tänka sig att illustrera mitt nya Fantasyspel? Spelet är gratis så ni får inga pengar, men ni får ÄRAN!", lockar inte till att ådra sig skrivkramp.

Slutligen så vill jag visa att det finns några få tappra. Kolla dessa inlägg:

Snäll kille 1.
Snäll kille 2.
Snäll kille 3.

/Vulf - som hoppas att detta var en väckarklocka för folk som söker tecknare till just deras rollspel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Undantag finns, som du sa...

Bah, det känns konstigt att svara på sina egna inlägg... :gremwink:

---

Javisst, det är som du säger i stort. Det är svårt att "hitta" projekt som är intressanta nog att man hjälpa till med, oavsett om man är tecknare eller författare, men det finns en baksida av det hela. De unga och entusiatiska som inte får någon hjälp, kommer de fortsätta försöka? Jag säger inte att man ska hjälpa till med allt som kommer, tvärtom, men jag tycker inte att det ska vara "förbjudet" att fråga.

Jag har en kompis som är rätt okej på att teckna faktiskt. Jag frågade honom ifall han kände för att teckna "det här" och "det här" och han sa att han skulle göra ett försök. Sedan den dagen är han smått beroende av mina "idéer" för att kunna teckna. Så det kan finnas en ömsesidig begäran om "hjälp" där. Precis som de tre länkarna i slutet av ditt inlägg påvisade.

Jag antar att det är lättare att övertala någon genom att prata med den face2face än att försöka via ett forum och speciellt om man inte har något konkret själv att visa upp.

---

Någon dag ska jag ta och fixa till min Yassiliar. Layouta om den och lägga in den fina bilden jag fick (?) av Eksem genom en förfrågan här på forumet. :gremsmile:

Vitulv

Japp [ANT]

Jag antar att det är lättare att övertala någon genom att prata med den face2face än att försöka via ett forum och speciellt om man inte har något konkret själv att visa upp.
Japp, det var så jag fick den här snubben att teckna till mitt kommande DoD6-äventyr "Huset Bortom Dörren".

Mask_UBBT

Hero
Den där snubben...

...ber för övrigt om ursäkt för att han inte haft så mycket tid som han ville under sommaren... trodde jag skulle vara klar med minst tio bilder vid nu :gremwink:

Nåja, nu är jag ledig tills skolan börjar på torsdag, så jag borde väl åtminstone få klart en eller två bilder... :gremtongue:

/Mask - tycker unte om att prestera mindre än vanligt, oavsett frånvaro...

Boll

Veteran
Tycker att du har en riktigt bra poäng där!

Jag hatar när folk förväntar sig att man skall teckna till dem gratis bara för att man kan, eller när folk försöker utnyttja faktumet att man är en trevlig prick egentligen (som inte alltid kan säga "NEJ!").

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag håller med. De flesta som är här och kan teckna har dessutom ett eller flera egna projekt på gång, som tar upp deras dyrbara tid (jag har det i alla fall). Den enda gång jag orkat engagera mig så mycket att jag tecknat en bild till någon som bett om hjälp på det här forumet (se här) berodde det på tre saker:

1. Det fanns tydliga beskrivningar av vad bilderna skulle föreställa.
2. Det fanns tydliga beskrivningar av vad bilderna skulle användas till.
3. Håkan Ackegård nämndes, vilket brukar få mig att bli sugen på att teckna! :gremcool:

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Framförallt!!

De trådar som har engagerat mig till att hjälpa till och rita har haft informationen om hur bilderna ser ut redan i tråden där de ber om hjälp.. Yassilus, Morgoths och Arvidos trådar hade det och de fick också störst respons (kanske inte Mogges då)..

Ett annat tips är att direkt säga vad de ska användas till..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ställer upp på att rita då han får lite nya motiv att ritad då han nu mest ritar bara gubbar, gubbar och lite mer gubbar vilket knappast ger någon utveckling ritmässigt

Quadrante

Grisbonde
Tudelat svärd

Jag hör väl till en av dem som skulle kunna tänka mig teckna gratis, och det har jag också gjort till ett spel , men som du säger , jag skulle aldrig gjort det om jag inte blev såld på idén.Det finns två projekt här på wrnu som jag tittat lite på och skulle ha kunnat tänka mig att teckna till.Alllt handlar om tid.

Men när man sätter igång och börjar teckna "några enkla teckningar" till ett projekt, sätter man sig frivilligt i en rävsax.Man lovar bort en del av sin tid, så om man inte är tydlig kan man lätt hamna i båsväder "för att inte leverera nog snabbt".
Det här är mest tydligt när man lovar att teckna till en kompis.

Q som får leva efter devisen, inkomst för hobby

Johan K

Gammal & dryg
Huvudet på spiken..

Håller med dig till fullo !
Klart att man sak ge båder ära & sådan till tecknare & en slant för det hela !
Kan du elelr nån annan moderator åxå göra den här tråden klistrad ? tror att budskapet skulle gå fram till fler då & att tråden inte faller i glömska.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Huvudet på spiken..

Klistrad kanske är lite onödigt, men den kunde gott hänvisas till i FAQ:n i alla fall, för en bra tråd är det.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jo...

Som jag fatatt det så läses ju tyvärr inte FAQ:en i forumena så ofta.. Rätta mig gjärna om det, men tror att en tråd som denna kommer att läsas fler gånger om den blir klistrad i forumet.

/ Johan K, undrar just hur många som läser hjälp/frågr & FAQ:en :gremconfused:

Skuggvarg

Hero
Ursäkta men...

...jag är en av dem som söker tecknare till mitt rollspel (mer eller mindre aktivt). Om nu chanserna är så förtvivlat små att få någon att illustrera till ens rollspel, vad ska man då göra? Det enda alternativet jag kan se är att man illustrerar själv.

Varför vill man då ha bilder? Jo, de livar upp stämningen och gör regler och världsmaterial mer trevligt och lättläst. Vad händer då om man, i brist på kompetenta tecknare, väljer att illustrera själv (men man ritar sämre än en kratta med rabies)?
Troligen får illustrationerna rakt motsatt effekt och skrämmer iväg folk. Det som skulle kunnat bli ett bra och seriöst rollspel ser bara fjantigt och oseriöst ut när man gjort tafatta försök att själv illustrera.

Återstår då att inte ha några bilder överhuvudtaget.

Är det någon som säger emot?

/Skuggvarg

Vitulv

Ja, jag säger emot!

Nä, visst skall du ha bilder med i ditt rollspel. Det fiffiga är att man inte alltid behöver betala med pengar. Ibland kan man "byta tjänster".

Låt mig ta ett exempel;
Om man är duktig på att göra hemsidor, så kan man hjälpa en artist som inte är duktig på detta, så att denne får ett eget galleri på nätet. Många pennkluddare har svårt för datorer, men vill samtidigt synas, så då hjälper man varandra helt enkelt.

Ett annat sätt är att lösa problemet på är att fråga om du får använda en redan färdig bild av någon tecknare. OK, du får inte samma skräddarsydda illustrationer men på detta sätt kan du komma över väldigt snygga bilder. Detta tillvägagångssätt är betydligt effektivare än att be folk teckna åt en. För konstnären är det betydligt attraktivare;

* Någon visar uppskattning för ens verk.
* Jobbet är redan gjort, dvs. man slipper allt från ritkramp till idétorka och tidspress.
* Man har chansen att se sin bild på andra ställen än i det sparsamt besökta galleriet på Elfwood.

Fråga! - du kommer nog bli förvånad över hur många som faktiskt kommer låta dig använda deras bilder.

Ett tredje, men lite krångligare sätt, är att ta egna fotografier. Det passar kanske inte alla rollspel, men det kan vara hur kul som helst att tvinga ut lajvpolarna i skogen och fota dem. Vissa filter i photoshop kan dessutom göra underverk med fotografierna och få dem att se ut som oljemålningar.

Ännu ett alternativ; rita själv! Fråga dig själv vad som är målet med ditt projekt. Skall du sälja ditt rollspel? Inte? Då kan det faktiskt vara helt ok med fula bilder. Hellre fula bilder än inga alls imho. En ful bild kan fortfarande vara charmig och kul att titta på om man ser att den som tecknat bilden lagt ned lite arbete på den. Då gör det inget om den inte är asproffsigt tecknad.

Hoppas att jag har varit till någon hjälp.

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Ja, jag säger emot!

Det fiffiga är att man inte alltid behöver betala med pengar. Ibland kan man "byta tjänster".
Aja baja, inte uppmana till skattefusk.

Quadrante

Grisbonde
skattefusk

tjänst som byts mot tjänst faktureras så att det går på noll ut..

Det jobbiga är att mäta momssatserna, men illustrationer är inte konstnärlig verksamhet och har inte lägre momssats

Troberg

Sinister eater
Re: skattefusk

tjänst som byts mot tjänst faktureras så att det går på noll ut..
Även om det går jämnt ut så ska väl skattmasen ha en bit av båda kakorna?

Krille

Super Moderator
Re: skattefusk

"Även om det går jämnt ut så ska väl skattmasen ha en bit av båda kakorna?"

Masen får bara bitar av eventuellt kaköverflöd. Inköpet är en kostnad som dras av från inkomsten från försäljningen. Skulle kostnaden vara lika stor som inkomsten så kommer resultatet vara noll, och det är ingenting som skattmasen kan ta något av. Och momsen från "inköpet" kvittas mot momsen på "försäljningen", så där kommer masen inte heller få något.

Troberg

Sinister eater
OK, jag ger mig [ANT]

Pengar är inte min grej. För mig slutar förståelsen av pengar vid "Pengar=Hemelektronik".

Krille

Super Moderator
Re: OK, jag ger mig [ANT]

"Pengar är inte min grej."

Senast skickade Nordkorea folk till Handelshögskolan i Stockholm för att lära sig det där med pengar. Och det från början: i princip fick föreläsarna börja med "vad är ett pris".

Så frågan är, börjar jag ana ett mönster? :gremwink: