I den mån det behövts (i första hand för SLP-troll i trollbosättningar) så har jag givit troll ett attributvärde för PER som motsvarar deras PSY - vilket innebär att de förhållandevis oangenäma grottrollen får en PER mellan 3-13. Men här utgår jag mer eller mindre från att PER snarare speglar inre uttrålning än ett bildskönt eller (i trollens fall) imponerande yttre.
Kom ihåg att det utseendemässigt är en väsenskillnad mellan en människa, alv eller dvärg och ett troll. Tänk trollmålningar i en John Bauer-kontext, den lilla prinsessan i sin symetriska enkelhet och trollet i sin kantigt vridna knotighet. Anser man (och spelar utifrån att) PER i hög grad speglar utseendet så skulle trollet (utifrån ett mänskligt perspektiv) antagligen helt sakna PER (och vice versa).
Ledsamt nog är det sällan som människor tar sig tid att lära känna troll bra nog för att se deras upplysta storhet, men det finns undantag och jag har en artig tirak ibland mina spelare som alltid tar sig tid att söka konversera med troll varhelst han stöter på dem.