Nekromanti Angående trudvang...

Cube

Veteran
har någon sett de södra delarna av trudvang??
på riotminds.com finns kartor över väster och öster, men inte söder? (och kanske norr???)
Är det meningen att SL ska improvisera eller är dom på väg?

Och dessutom finns det en otrolig beskrivning av ejland och dess kultur, platser, städer. Kommer denna sortens beskrivningar att komma till alla delar, eller är det än en gång upp till SL att improvisera???

....they exist to cease....

Baldyr

Hero
Några gissningar:

Angående kartans indelning i öster-väster så skulle jag tro att det handlar om praktiska saker. Alltså att kartritaren delade upp arbetet i två separata ark. Jag har i alla fall inte tolkat det som att det finns några landmassor av betydelse utanför kartan.

Angående Ejland så hänvisar du om jag förstår rätt till äventyret Vildhjarta. Jag skulle gissa att även framtida äventyr kommer att inkludera kortfattade (för det är vad det handlar om) beskrivningar av de geografiska områden som de utspelar sig i. Däremot verkar det inte bli någon egentlig världsmodul (geografi-modul), utan Trudvang ska huvudsakligen beskrivas i form av modulerna Jorges bestiarium (världens invånare) och Förtrollade platser (intressanta äventyrsplatser?).

För att besvara din fråga så verkar Trudvang lämna mycket till spelledaren att knåpa med själv. På gott och ont. (Man får inga färdiga länder att bygga vidare på, men samtidigt behöver man inte oroa sig nämnvärt att det kommer en officiell modul som omkullkastar ens egen landsbeskrivning.)

Min egen gissning är att RiotMinds inte vill låsa in sig allt för mycket genom att först skapa en översiktlig beskrivning av hela spelvärlden, och därefter producera landsmoduler om vart och ett av de geografiska områdena. En fördel är i så fall att man har betydligt mer fria händer att utveckla konceptet Trudvang så att det även passar för framtida figurslag-, samlarkort- och datorspel. Det som fungerar bra i rollspelssammanhang behöver inte alls vara en god idé i ett annat spelmedium. Om man saknar en komplett/detaljerad spelvärld slipper man därmed att förgripa sig på rollspelsmaterialet för att kunna skapa kommersiellt gångbara figur-, samlarkort- och dataspels-koncept. (Jfr Warhammer-rollspelet och -figurspelet, eller Ereb Altor och Själarnas brunn, eller Chronopia-rollspelet och figurspelet, osv.)

Men det är bara min teori. Det kan lika gärna vara så att RiotMinds vill behålla Trudvangs "mystik" genom att inte beskriva allting alltför detaljerat. Dessutom blir välden måhända mer användbar om varje spelledare själv får bygga vidare på den.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

DanielSchenström

Swashbuckler
Min teori är att de försöker efterlikna rollspelen som de var i begynnelsen. Det vill säga att först kommer reglerna och världen växer fram i alla kommande moduler, äventyr, monsterböcker, extra regler osv. Det skulle då innebära en de fact världsmodul inom säg en 6-7 år.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Observation

En detalj som stödjer Baldyrs resonemang kring att det kan vara mer användbart om spelledare får knåpa själva, är att det är just det som är WotC:s strategi med D&D. De vill ge sina kunder/spelare möjligheten att bygga sin egen värld, för att det är det som majoriteten av D&D-spelarna vill göra.

Huruvida detta är sant även i Sverige är svårt att sia om, men jag tror att det till stor del är det. Jag känner ingen, alltså ingen spelledare som kör en värld utan att improvisera och bygga om den, oftast i stor utsträckning.

Sen så har ju WotC ett annat ben i sin strategi, Forgotten Realms, som tar hand om de spelare som inte vill göra egna kampanjer. Vi får väl se om Riotminds gör något liknande.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Omkullkastning

Om det är så att du får rätt, så får man får ju hoppas på att ingen har hållit en någon kampanj sedan starten. Att få hela sin kampanj omkullkastad efter 6-7år lär inte vara så kul. Det gör nog snarare att man stuntar i modulen i fråga helt, vilket kan vara tråkigt.

*Är själv väldigt försiktig med kampanjer och liknade.*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Omkullkastning

Du får väl fråga de som var med sen DoDs start om de vägrade köpa Ereb, Trakorien med andra produkter.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.

Hasse

Hero
Re: Komplett samling

"Jag tror (jag vet inte helt säkert) att dom köpte böckerna ändå."

Jag skulle köpt böckerna även om de inte passade in i min kampanj, helt enkelt av den anledningen att det troligen skulle ge mig en massa inspiration i "byggandet" av min egna värld.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag med...

...jag försökte bara koma fram till att det kanske känns lite... ledsamt när det kommer viktig information som man behövde förut men inte längre. "Och-det-säger-du-NU!"-syndromet.

Men men... jag har fullt förtroende för att Riot kommer att sköta sig formidabelt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Hasse

Hero
Re: Jag med...

""Och-det-säger-du-NU!"-syndromet."

Jo det är iofs aldrig kul eller för den delen att få inspiriation i efterhand till ett mycket roliga händelse förlopp till den kampanj man precis har nått fram till den stora finalen med.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Weatherman

Hero

Har jag fel eller är merparten av Sveriges rollspelare samlartokar? Det verkar som "Den Kompletta Samlingen" är en stor drivkraft...

weatherman - är inte det minsta bättre själv

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Baldyr

Hero

Det vore givetvis en generalisering att påstår att alla spelare är samlare, men nog finns det sådana tendenser. Jag skulle gissa att de flesta rollspelsprodukter som tillverkas (och säljs av återförsäljare) inte ens läses från pärm till pärm, än mindre används/spelas/praktiseras. Spelhobbyn är alltså i hög grad en konsumtionshobby - det kan vara minst lika viktigt att äga en viss produkt som det är att läsa eller spela den. (Sedan kan hobbyn givetvis vara kreativ i minst lika hög grad - det varierar nog från person till person.)

Om man motiverar sina inköp med att man är "samlare" eller inte är inte lika intressant, egentligen. Det räcker med att det är roligt att köpa nya spelprodukter. Själva införskaffandet kan dessutom vara ännu viktigare om man inte har så stor möjlighet att faktiskt spela rollspel (pga olika omständigheter).

/Baldyr, återförsäljare

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Omkullkastning

<I>Du får väl fråga de som var med sen DoDs start om de vägrade köpa Ereb, Trakorien med andra produkter.</I>

Som gammal Rolemaster-spelare kan jag iaf dra en parallell; ICE:s kampanjvärld beskrevs från början bara i fyra moduler, varav en var en oanvändbar styggelse gjord på licens av ett källarföretag, och två beskrev isolerade och geografiskt begränsade områden. 90% av det man visste om spelvärlden kom från modulen 'The Cloudlords of Tanara', och även den var geografiskt begränsad och väldigt summarisk ifråga om omvärld och historieskrivning. Vi tröskade på ändå i Tanara med omnejd under några år, tolkade och spann vidare på det som nämndes i modulen, och hann bilda oss en rätt solid uppfattning om hur världen "var".
    Sen gav ICE plötsligt ut 'The Shadow World Master Atlas' med långt mer detaljerad info än vad som släppts tidigare, och en räcka med feta nya kampanjmoduler varav några täckte just de regioner där vi hade spelat. Den officiella världen var förstås helt annorlunda än vad vi hade tänkt oss.  Vår SL köpte snällt de 9 första modulerna (av drygt 20 eller så) och försökte använda dem som allmän inspiration för att bygga vidare på kampanjen, men till slut fick han ge upp; skillnaderna hade växt sig för stora och modulerna beskrev en helt annan värld än den vi spelade i. Vi testade att skrota kampanjen och starta upp en ny i officiell Shadow World-miljö, fast folk hade tydliga problem att hålla isär gammal obsolet världsinfo från det som gällde nu.

Angående Baldyrs teori ska vi ju heller inte glömma att RiotMinds från början inte ville ha någon specifik DoD6-värld alls (just med motiveringen att folk skulle få bygga sina egna kampanjmiljöer, vill jag minnas) - det låter inte troligt att de bara har gjort en helomvändning i sin designfilosofi sen dess; idén med en luddig och "öppen" värld med ett distinkt stuk är nog snarare en god kompromiss.

Och en jävligt <I>bra</I> idé, för övrigt...

--
Åke