Re: Omkullkastning
<I>Du får väl fråga de som var med sen DoDs start om de vägrade köpa Ereb, Trakorien med andra produkter.</I>
Som gammal Rolemaster-spelare kan jag iaf dra en parallell; ICE:s kampanjvärld beskrevs från början bara i fyra moduler, varav en var en oanvändbar styggelse gjord på licens av ett källarföretag, och två beskrev isolerade och geografiskt begränsade områden. 90% av det man visste om spelvärlden kom från modulen 'The Cloudlords of Tanara', och även den var geografiskt begränsad och väldigt summarisk ifråga om omvärld och historieskrivning. Vi tröskade på ändå i Tanara med omnejd under några år, tolkade och spann vidare på det som nämndes i modulen, och hann bilda oss en rätt solid uppfattning om hur världen "var".
Sen gav ICE plötsligt ut 'The Shadow World Master Atlas' med långt mer detaljerad info än vad som släppts tidigare, och en räcka med feta nya kampanjmoduler varav några täckte just de regioner där vi hade spelat. Den officiella världen var förstås helt annorlunda än vad vi hade tänkt oss. Vår SL köpte snällt de 9 första modulerna (av drygt 20 eller så) och försökte använda dem som allmän inspiration för att bygga vidare på kampanjen, men till slut fick han ge upp; skillnaderna hade växt sig för stora och modulerna beskrev en helt annan värld än den vi spelade i. Vi testade att skrota kampanjen och starta upp en ny i officiell Shadow World-miljö, fast folk hade tydliga problem att hålla isär gammal obsolet världsinfo från det som gällde nu.
Angående Baldyrs teori ska vi ju heller inte glömma att RiotMinds från början inte ville ha någon specifik DoD6-värld alls (just med motiveringen att folk skulle få bygga sina egna kampanjmiljöer, vill jag minnas) - det låter inte troligt att de bara har gjort en helomvändning i sin designfilosofi sen dess; idén med en luddig och "öppen" värld med ett distinkt stuk är nog snarare en god kompromiss.
Och en jävligt <I>bra</I> idé, för övrigt...
--
Åke