Nekromanti Angående vadtyckerniärbäst-inlägg...

seinet

Swashbuckler
Vad kommer det sig att dessa inlägg har fler än en nivå svar på sig. Ok, två är väl ok med folk som skriver "Tycker jag med [NT]" som rubrik eller något.

Varför räcker det inte med att folk får ha sina favoritelement i frågan ifred utan att någon skall diskutera dem... tycker man det är bra så tycker man det. Tycker man en sak är dåligt så tycker man det. Känner man sig manad att konvertera någon till det man själv tycker är bra kan man väl göra det i privata meddelanden?

/Seinet Wintermute - Är trött och har precis markerat alla meddelanden i trådanra "vilken bok tycker ni är bäst"- och "vilken bok tycker ni är sämst"-inläggen (eller vad de nu heter) på kulturformet (tror jag det är va).

Troberg

Sinister eater
Vad kommer det sig att dessa inlägg har fler än en nivå svar på sig. Ok, två är väl ok med folk som skriver "Tycker jag med [NT]" som rubrik eller något.
Fast ibland så vill folk fråga något om en nämnd bok/film/spel/whatever, eller så finns det gemensamma intressen som det uppstår en diskussion om. Alternativt så dras det igång en enorm OT-diskussion om vad någon har i sin signatur.

Varför räcker det inte med att folk får ha sina favoritelement i frågan ifred utan att någon skall diskutera dem... tycker man det är bra så tycker man det.
Jag håller med om att man inte ska racka ner på andras dåliga smak (såvida de inte gillar bingolotto, då är de fair game!). Däremot ser jag inget fel i en positiv diskussion.

Berserk

Warrior
Tips?

Genom en tråd av typen "Vilken bok tycker ni är bäst?" får man ju ganska snabbt reda på vilka böcker som är läsvärda utan att själv behöva springa runt och fråga en massa biblotekarier. Jag ser inget fel på en sådan tråd just i och med att de fungerar bra som tipskällor. Om andra tycker en bok är urbra kanske jag borde läsa den och få en trevlig upplevelse? Om tråden hade hetat "Bra jullovsläsning" eller något i den stilen hade det knappast mött så kraftiga reaktioner.

Däremot kan man gott strunta i trådar av typen "Vilket är bäst? Tipssystem eller läderhandskar?"

Johan K

Gammal & dryg
För min del så..

Iof, så kan jag hålla med dig om att NT-inlägg kan vara trista.. Även om jag själv gskriver det ibland.. Men vad jag tänkte mer påär att man kanske ska ta & försöka säga VAD som är bra ellre dåligt istället för att bara skriva NT.
När det gäller bok-disskutionerna så tycker jag att de är intressanta eftersm det ger mig en dil bpktipps, som jag kanske inte annars skulle fått.

Troberg

Sinister eater
Re: Tips? [OT, oseriöst]

Däremot kan man gott strunta i trådar av typen "Vilket är bäst? Tipssystem eller läderhandskar?"
Man kan inte alls strunta i dem. Läderhandskar, vilket alla med en grundläggande kunskap i sannolikhetslära borde inse.

Balderk

Swashbuckler
Jag skrev inlägget "Vilken är din favoritbok/genre" för att få Till en diskussion som inte har potential att bli agressiv eller så. Om någon säger att den_ här_ boken är bra och inte säger varför medan man själv tycker att boken är dåligt kan man ju alltid fråga vad han/hon tyckte var bra med boken och så vidare. Sedan som jag svarade på här på Daniel Schenströms inlägg där jag säger vilka delar i narnia jag tycker är bra och frågar lite om Dark Elf trilogy... vad är det för fel med det? längre ned blev det kanske lite OT men ändå...

Jag tycker det är trevligft med en snäll diskussion ibland och ser inget fel i det! tanken var alltså att diskutera de böcker och genrer folk tyckte om... Det kanske jag borde skrivit på något sätt i inlägget? Knappast OT tycker jag att det är i alla fall... Nu blev det väl lite OT på vissa håll, men men.

fråga till seinet (OT): hur går det med Forums-träffen?

/Balderk, ångrar inte något i den diskussionen som inte var helt OT

seinet

Swashbuckler
Re: Tips? [OT, oseriöst]

Sorry, glömde skriva "inga OT-grenar på denna tråd tack"...

Jag har makt, kommer det mer OT i MIN tråd vet jag inte vad som händer med inläggen (eller skribenten).

/Seinet Wintermute - Suckar

Vindhand

Myrmidon
kommunikation

Varför räcker det inte med att folk får ha sina favoritelement i frågan ifred utan att någon skall diskutera dem...

För att det blir så ruskigt tråkigt att gå igenom livet och inte våga ens fråga om varför någon tycker som de tycker?

Naturligtvis skall man respektera folks åsikter men respekt kräver IMHO inte att man blir rädd för att ifrågasätta dem. Kanske får man reda på något man inte tänkt på tidigare. Kanske får personen vars åsikt ifrågasätts någon ny idé o.s.v...

seinet

Swashbuckler
Re: kommunikation

Bör man då inte i frågeställningen lägga till "och varför tycker ni som ni gör"?

/Seinet Wintermute - Skall snart ut och jobba

Vindhand

Myrmidon
Re: kommunikation

Varför vara övertydlig? Jag tycker det är ok att fråga folk varför de tycker som de tycker även om ingen "förvarning" ges. Om man absolut inte vill motivera sig är det ju bara att låta bli att svara.