Nekromanti Angående strid

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett annat förslag.

"Vilken grundegenskap baserar sig stridsfördighetena i 6:an på, och gäller begränsingen SK också? Det är ju inte samma sak som FV."

Samma som tidigare dvs alla stridsfärdigheter utom taktik baserar på SMI. Nä det finns inga restriktioner för hur högt FV man kan i SK men problemet löses numera av att krigarna har upp till fyra attacker och pareringar som de skall köpa SK i som när du kommer över 15 kostar det 2p för höjning ett steg samt efter 18 3p.

Legendarisk krigare kan som mest ha 82 SK att fördela på 4 attacker och 4 pareringar och som du själv kan räkna ut så kommer han inte ens vara i närheten av 21 i alla attacker och pareringar och detta är om du slår max på tre grundegenskaper samt alla SK-höjningar vid YN-stigning.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Hade en liknande diskussion här på forumet för ett par dagar sedan, och presenterade ett sätt att lösa problemet med mycket höga FV i vapen. Det gick ut på att man drog bort anfallarnes differensvärde från parenringsslaget. Nackdelen med detta är att det blir grymt svårt att parera och fungerar bara hyfsat bra då kombatanterna har rätt lika och höga FV.

Har nu tänkt lite mer, och undrar om man inte skulle kunna dra bort anfallarens B-FV i den attackerande vapenfärdigheten, från pareringsslagets A-FV.

Ett exempel: Knuse slåss med sitt kortsvärd (FV 16) mot Jeppe, som är beväpnad med en träpåk (FV 12). Jeppe anfaller, och lyckas. Eftersom A-FV 12 = B-FV 3 (?), så drar man alltså bort 3 ifrån Knuses vapen --> 16 - 3 = 13. Knuse har CL 13 att parera.
När sedan det är Knuses tur att slå så dras 4 (A-FV 16 = B-FV 4) ifrån Jeppes 12, vilket ger CL 8 på pareringen.

På detta sätt får dina spelares karaktärer och motsåndare, som har A-FV 21, en modifikation på -5 (--> CL 16) på sitt FV i vapnet, då de slåss mot någon jämbördig.

Kanske funkar...
 
Top