Nekromanti Angående tecknare som sökes

Troberg

Sinister eater
Re: OK, jag ger mig [ANT]

Senast skickade Nordkorea folk till Handelshögskolan i Stockholm för att lära sig det där med pengar. Och det från början: i princip fick föreläsarna börja med "vad är ett pris".

Så frågan är, börjar jag ana ett mönster?
Samma symptom, olika orsaker.

Sedan misstänker jag att när man börjar titta noga på det såär det inte lätt att definiera ett pris.

Som exempel kan jag nämna att Vägverket fortfarande inte hittat någon definition på korsning...

Troberg

Sinister eater

det är väl som wrpnu och definitionen för rollspel
Japp, skrämmande lika.

Med korsningar så debatteras hur långt ut från mittpunkte korsningen stäcker sig (vilket tex är intressant när man analyserar korsningsolyckor), om det är en korsning om det exempelvis bara är en utfart från en parkering eller villa, om refuger och andra trafikanordningar ingår, om den sträcker sig utanför själva vägbanan (och i så fall om den sträcker sig utanför trottoarer och sånt också), om en trafikplats ska betraktas som en enda korsning eller en samling korsningar sammanbundna med ramper, hur rondeller och minirondeller ska hanteras, vad som är korsande trafik om man har en sned korsning, om vägmärken gäller ända fram till korsningens mitt trots att man måste ställa dem en bit från korsningen av praktiska skäl och så vidare.

Ingenting är enkelt om man tittar tillräckligt noga på det.

För varje företeelse finns en definition som är enkel, prydlig och fel.

Krille

Super Moderator

Dock finns en viss skillnad. Vi har en viss konceptuell förståelse för rollspel. Det vi diskuterar är hur den konceptuella förståelsen ska kunna definieras så att vi kan bortse från alla kobolder som spelar rollspel fel. Vägverket har en viss konceptuell förståelse för vad en korsning är. Nu handlar det mest om att definiera den i juridiskt gångbar text så att man vet huruvida man ska skylla på bilisten eller vägverket i ett mål som följer en trafikolycka.

Nordkoreas representanter hade dock inte ens en konceptuell förståelse för "pris". Att en vara kunde ha ett "värde" var helt nytt för dem.

Troberg

Sinister eater

Dock finns en viss skillnad. Vi har en viss konceptuell förståelse för rollspel. Det vi diskuterar är hur den konceptuella förståelsen ska kunna definieras så att vi kan bortse från alla kobolder som spelar rollspel fel. Vägverket har en viss konceptuell förståelse för vad en korsning är. Nu handlar det mest om att definiera den i juridiskt gångbar text så att man vet huruvida man ska skylla på bilisten eller vägverket i ett mål som följer en trafikolycka.
Tja, man försökte ju definiera vad som var rollspel och vad so inte var det...

Nordkoreas representanter hade dock inte ens en konceptuell förståelse för "pris". Att en vara kunde ha ett "värde" var helt nytt för dem.
Ärligt talat tror jag inte riktigt på att det var så. Oavsett typ av ekonomi så finns det ett värdebegrepp. En penna är mindre värd än en bil. Det inser alla. Något sätt att mäta det behövs. Sättet är pengar (fast kunde iofs vara potatisar, nytta eller något annat). Man har pengar även i Korea. Jag tror snarare att det var förståelse för vårt sätt att värdera varorna man fick förklara.

(Hoppas verkligen att Bush inte får för sig att bomba Nordkorea, då blir jag utan reservdelar till min koreanska vinterbil...)