Nekromanti ang. D&D 3.5

Eltarion

Veteran
Vet inte nu håller med men jag personligen tycker att detta är för jävligt gjort av Wizards of the coast.
Att så kort efter en stor release av Dungeons & Dragons 3rd släppa en ny version kallad 3.5.. som till råga på allt man måste betala fullpris för! Vad är detta för sätt igentligen!
Man har slängt ut en massa pengar på ett rollspel och sedan läser man att ens böcker bara kommer att vara 100% kompatibla med de produkter som är "pre 3.5".
Jag personligen tycker att ändringarna skulle vara tillgängliga för nerladdning på deras hemsida så att alla som redan äger 3.0 kan ladda ner och skriva ut och på så sätt ha den nyaste versionen. Men att behöva betala fullpris är helt sjukt! :gremmad:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nåja, det har gått nästan tre år sedan 3e kom ut, så jag vet inte om det är så kort tid.

Dessutom kommer den att finnas tillgänglig för nerladdning... i form av en uppdaterad SRD. Och det kommer säkerligen att dyka upp massor av webbsajter som listar alla förändringar om man hellre vill skriva in dem i sina gamla 3e-böcker.

Vi kommer inte att vara tvingade att köpa de nya böckerna på grund av reglerna - men de kommer ju säkert att innehålla mer än bara regler (illustrationer, spelexempel, bakgrundinformation, etc) och detta kanske gör det värt att köpa dem i alla fall.

/Mikael

Eltarion

Veteran
Re: Länk till SRD:n

Ok, tackar för era svar! Så att SRD uppdaterar en helt och hållet? Läste någonstans på deras hemsida att SRD var mer som ett "sample"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
SRD

Tja, SRD:n innehåller inte ALLT som finns i regelböckerna, men kanske 95%. Ungefär, sådär på en höft, kanske...

Så det största ändringarna ska finnas med i SRD:n. Såpass att man bör klara sig utan att köpa 3.5, om man nu inte vill (vilket jag vill), och om det är nått annat finns ju ett internetforum att fråga på! :gremgrin:

Lycka till

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt

Eftersom jag funderar på att i framtiden spela i Planescape-setingen så kan det bli aktuellt för mig att köpa de olika grundböckerna. Ska man försöka kommer över begagnade ex av "Players Handbook" och DM-guiden billigt eller satsa på de nya utgåvorna istället? Finns det någon uppgift om vad de nya utgåvorna kommer att kosta?

thark

Hero
Vill du inte köpa nya regler kan du ju spela vidare med de gamla?

WotC är ingen välgörenhetsorganisation (ack, drömska tanke), de kan inte anställa spelkonstruktörer för att lägga ner massa tid på att utveckla och förbättra spel gratis.
Valet står mellan att uppdatera och förbättra reglerna och sen ta betalt för uppgraderingen, eller att låta bli att förbättra. Tycker du verkligen att det vore bättre om de valde det andra alternativet? Med den logiken skulle vi fortfarande spela D&D med Chainmail-regler för strid (dvs Chainmail som skrevs på 70-talet när TSR var en hobbyförening, så ingen kommer och är förvirrad).

Bombu

Hero
WotC är ingen välgörenhetsorganisation (ack, drömska tanke), de kan inte anställa spelkonstruktörer för att lägga ner massa tid på att utveckla och förbättra spel gratis.
Nej det är de inte så min gissning är att de kommer ta duktigt betalt för de nya böckerna.

De som är väldigt negativa och inte vill uppgradera sina gamla böcker kommer inte köpa de nya i alla fall, och de som vill ha de nyaste reglerna i bokform kommer skaka fram pengarna om det överhuvud taget är möjligt.

Jag blir nog en sån där som faller till föga och köper deras nya böcker, försöker intala mig att det var värt det, men sitter och funderar.

Bombur

thark

Hero
Re: SRD

Det den inte innehåller är onödigt fluff; det här är ett rollspel, spelledartipps och annat som man ändå inte behöver om man inte köper det som nybörjare. Typ halva DMGn, med andra ord, men inget man saknar.

Bombu

Hero

Det den inte innehåller är onödigt fluff; det här är ett rollspel, spelledartipps och annat som man ändå inte behöver om man inte köper det som nybörjare. Typ halva DMGn, med andra ord, men inget man saknar.
Håller inte riktigt med, SRD är inte så rolig att läsa in regler från det är mer en uppslagsbok än en regelbok och reglerna behöver ju många gånger exemplifieras för att man skall fatta.

Jag kanske är trög men jag tycker SRD är för summarisk för att funka som enda regel källa.

Sen tycker jag böcker är trevliga och Beholdern finns inte i SRD :gremwink:

Bombu

Staffan

Myrmidon

Beholdern finns inte i SRD
Det är lite småironiskt att vissa "beholderkin" är OGC tack vare att de är med i Tome of Horrors, medan själva Beholdern inte är det. Detsamma för slaadfurstarna, men inte för slaaderna själva.

Staffan

Myrmidon

De nya böckerna kommer att kosta lika mycket som de gamla kostar nu, d v s lite drygt 300 kr här i Sverige ($29.95 i USA). Dessutom kommer de att släppa ett set med alla tre böckerna i ett fordral, som kommer att kosta lika mycket som att köpa dem separat, men det kommer inte förrän september eller nåt sånt.

Eltarion

Veteran
Det är klart att inte Wizards är en välgörenhets organisation! Men det är ändå för jävligt att göra på detta visset anser jag.
Har man utvecklat ett spel man är nöjd med kan man ju lika bra släppa ett typ av "compendium" som uppdaterar reglerna, alltså en extra bok som fyller i en på ändringar och nya regler.. inte fan 3 nya böcker man måste ha för att bli uppdaterad.. jag gillade inte FASA men det var vad de gjorde med sitt Battletech, de släppte "compendiums" men de nya reglerana så att de med de gamla reglerna slapp köpa allting nytt.

Så jag tycker att Wizards starkt borde fundera på detta! Tror de kommer sälja mer av dessa än av 3 helt nya böcker med samma namn och lite annat omslag.

thark

Hero
Massa extraböcker som uppdaterar allt steg för steg? Huuu!

Jag gillar inte att ha en uppsjö separata källor; jag kör t ex inte med några av existerande supplement (Fist & Sword och kompani, bla bla Handbook och så vidare) utan endast grundreglerna. Alla regler ska finnas samlade på ett enda ställe utan förvirring... För när jag köper D&D3 är det just för de gedigna reglerna!

Allra bäst vore för mig en enda bok som har PHB och DMG i ett (och klipper det som är relaterat eller mindre nödvändigt, så den inte blir obscenstor); alla spelare här har ändå båda böckerna.

Så, alla håller säkert inte med, men om de uppdaterar reglerna omfattande och signifikant köper jag mycket hellre helt nya än krånglar med extraböcker. Den kostnaden kan jag leva med.

Bombu

Hero
Har man utvecklat ett spel man är nöjd med kan man ju lika bra släppa ett typ av "compendium" som uppdaterar reglerna, alltså en extra bok som fyller i en på ändringar och nya regler.. inte fan 3 nya böcker man måste ha för att bli uppdaterad..

Wizards hade nog kunnat göra det på ett annat sätt om deras önskan vore att tillmötesgå kunderna ordentligt, men jag tror de räknar lite för mycket på sina intäkter och tycker de tjänar bättre på det här sättet.

Jag kan inte veta om de har ränknat rätt, de kommer ju att få en del badwill från en del spelare som tycker de är girigbukar, men samtidigt får de in massa fräsha dollars från försäljningen.

Det där med uppdatering och förändring vore ju trevligt men tydligen är de inte riktigt på den linjen.

Men SRD är ju en genväg man kan gå om man just vill ha regler som är förändrade och inte bryr sig så mycket om det är bokform eller ej.

Lycka till!

Bombu

Eltarion

Veteran
Ok, jo det är ju alltid en riskt att det blir så.. men jag köper hellre en bok, än jag köpte 3 helt nya böcker bara för att hålla mig uppdaterad.. alla människor är inte gjorda av pengar!
Så du kanske fattar när jag säger att jag hellre köper en bok för 350 till 400 kr än tre för 300 (minst) st!
Men det är ju olika vad man tycker, så är det ju bara

thark

Hero
Jag är inte direkt gjord av pengar (arbetslös, för sjutton), men man får väl prioriteri. :) Så ofta köper jag inte regelböcker ändå, speciellt med tanke på hur mycket användning man får ut av dem...

Troberg

Sinister eater
Jag är inte direkt gjord av pengar (arbetslös, för sjutton), men man får väl prioriteri. :) Så ofta köper jag inte regelböcker ändå, speciellt med tanke på hur mycket användning man får ut av dem...
Klipp dig och skaffa ett jobb! :gremgrin:

De kunde ju införa ett pantsystem på de gamla böckerna?

Eltarion

Veteran
Ok, samma här :gremfrown:
Jo, det är klart man får ut mycket använding av sina böcker, men jag tycker inte om att de har gjort att de inte är 100% kompatibla med varandra, för det händer ju ibland att man hittar en ny extra bok man vill ha, och sedan kanske dessa inte blir riktigt kompatibla med de böcker man har, vilket är ruttet!