Nekromanti Ang. EON i Codex #18 [L&H Spoiler]

Mouja

Hero
Okej, jag vart lite besviken då jag läste det som stod om EON denna månad i Codex... förrutom en kasse med stavfel så märkte jag att hela idéen som där stod inte fungerade... jag citerar:
"Hektakomben är det stora monument som kvarstår från kronokraternas välde det forna Danarth"

Och, det stämmer ju inte, kronokraterna var de som ödelade Danarth, de som besegrade Nekrokraterna med sin tidsmagi.
Har jag rätt eller ??!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tidsperspektiv i gammelmundansk historia [Spoiler]

Det var runt 6000 f.D. som kronokraterna tog makten i Danarth.
År 458 f.D så invaderade Colonan och år 179 f.D. så förlorade Danarth sin sista markbit.
Således så har kronokraterna haft mer än 5000 år på sig att bygga upp ett välde. Då hinner man väl bygga en hektakomb eller två :gremwink:
(Vet inte vad en hektakomb är, har inte senaste codex ännu)

"Och, det stämmer ju inte, kronokraterna var de som ödelade Danarth, de som besegrade Nekrokraterna med sin tidsmagi."
Nej, kronokraterna tog bara över Danarth. Som vilket inbördes krig eller revolution som helst. Det vara Colonan som sedan invaderade och tog över Danarths mark. Således så slutade Danarth att existerar som rike, men det ödelades aldrig.

/Naug

Mouja

Hero
Re: Tidsperspektiv i gammelmundansk historia [Spoiler]

Då hinner man väl bygga en hektakomb eller två

En eller två?! Jag fick det till runt 29 stycken platser där "tiden går sin egen väg" så att säga... 5000 år må vara mycket, men dessa var ingenting man gjorde efter en fikapaus, de var väldiga "världar" där tiden flöt som den ville...

Författaren dementerar

Synd att du inte gillade idéen personligen tyckte jag den var ganska fräck - med portaler eller portar utspridda över hela Mundana är det ju enkelt för spelledaren att lägga in en i sin kampanj nästan oavsett var den utspelar sig. Om spelledaren vill dra ner Hekatombens karaktär något så är det ju bara att bestämma att majoriteten av portarna bara är söndriga ruiner och således inte fungerar.

Fast det kanske var din uppfattning om att Kronokraterna var de som ödelade Danarth som fick dig att känna missnöje?

Då det gäller stavfelen så döck det upp både ett och annat (bland annat ett förvandlades Hekatomben till Hektakomben på ett par ställen :gremcrazy:) efter codex korrande - varför får du fråga dem om. Jag upptäckte det dock inte förrän i slutkorrandet och då hade det hela redan gått till tryckning. Fast å andra sidan vad är ett par stavfel så här i jultider... :gremwink:

Nja...[Spoiler]

Jag fick det till runt 29 stycken platser där "tiden går sin egen väg" så att säga...
Inte 29 stycken platser där tiden går sin egen väg utan 29 stycken (eller mer eller mindre - i slutändan spelledarens val!) portar eller portaler. Dessa KAN sedan (om man mot all förmodan lyckas aktivera dem) ta en till Hekatomben (som ju är en slags magiskt skapat rum eller dimension som befinner sig bortom vanliga Mundana). Det är i Hekatomben som tiden förhåller sig annorlunda - inte vid portarna och således inte på själva Mundanas fundament!

dessa var ingenting man gjorde efter en fikapaus
Sannerligen inte. Hekatomben tog med all säkerhet tusentals år att skapa och Kronokraterna hade ju verkligen "tiden på sin sida" så detta borde det väl ha hunnit med eller? :gremwink:

Sen finns det ju som sagt teorier om att det inte var Kronokraterna som skapade platsen ifråga utan att de bara fann den och lärde sig använda den för sina syften. Detta och exempelvis ryktena om dess koppling till en av de mörka furstarna ger en som spelledare ett antal andra intressanta möjligheter rörandes dess bakgrund...

Mouja

Hero
Re: Författaren dementerar

Idéen var det inget fel på.. det var bara det med kronokraterna som jag vart lite missnökd över... och att det fanns runt 29 stycken portaler som de måste ha byggt alla på under 5000 år!

För utom Hektakomben och Hetakomben (som var två stavfel) så fanns där även där det stod Thalaktribunal, där jag uppfattade det att det skulle stå Thakalatribunalerna...

Mouja

Hero
Re: Nja...[Spoiler]

Inte 29 stycken platser där tiden går sin egen väg utan 29 stycken ( ... ) portar eller portaler.
Det var det jag menade....

Sannerligen inte. Hekatomben tog med all säkerhet tusentals år att skapa och Kronokraterna hade ju verkligen "tiden på sin sida" så detta borde det väl ha hunnit med eller?
Hmm... you got an point there... Men jag tycker det var lite överdrivet med 29 stycken...

så fanns där även där det stod Thalaktribunal, där jag uppfattade det att det skulle stå Thakalatribunalerna...
Hmmm, möjligt skall kolla upp det när jag kommer hem! (är i skolan nu)

För de som undrar om namnet "Hekatomben" så står det faktiskt förklarat i ordboken!

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"och att det fanns runt 29 stycken portaler som de måste ha byggt alla på under 5000 år!"

Men men...
Är det ett problem ?
Jag menar, 5000 år är en snuskigt lång tid. Varför skulle den tidens kanske mäktigaste magiker inte kunna bygga 29 st (troligtvis) identiska magiska monument ?
Vet du hur långt man kan teleportera sig med en fet ataxatropi ritual ? Resor är inte så hemskt svårt för välutbildade välutrustade envetna magiker.

5000 år är ju ett tidsspann nästintill bortom vår förståelseförmåga, och det ter sig sannerligen inte konstigt i mina ögon att man inte skulle hinna resa runt och bygga 29 stengrejer och "magifiera" dom.

Om man verkligen vill så kan man ju säkert göra det på några hundra år.

/Naug

PS Förövrigt så har jag inte läst senaste numret av codex. Men jag antar att dessa monument inte är domkyrko-stora. DS

Artiklar i Codex

Har ett par till äventyrsplatser liggandes på lut men vi får väl se om codex godkänner dem som artiklar.

Kul att du gillade den! :gremsmile:

Ezping Orm

Hero
Re: Ang. EON i Codex #18 [N&V Spoiler]

Det var precis det jag menade! I mitt Mundana passar Hekatomben alldeles utmärkt. :gremsmirk:

Nu när jag äntligen fått tag på ett ex. Nekromanti & Vandöda ( :gremgrin: ) så ska jag nog låta befolka Hekatomben med en och annan skugga...! :gremshocked:

Mouja

Hero

Det är inte bara de som de byggde, de byggde (läs: skapade) även själva Hekatomben, ett ställe där tiden inte vet in eller ut själv... ena sekunden kan den flyta på så på bara nån sekund har en livstid förflutit och vice versa... det tror jag nog kan ta ett bra tag... sedan att slänga in väldigt mäktiga demoner i dem lär ju också ta sin tid.. att övertala dem delvis

Mouja

Hero
Re: Nja...[Spoiler]

Just nu har jag reducerat antal portar till 1.. och gjort den några stop större än va de "vanligen" är....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Tja, vi på jorden har ju hunnit få rätt mycket gjort på 5000 år, och vi har ändå inte haft tillgång till mäktig tidsmagi.

Primas Antonio

Veteran
Re: Tidsperspektiv i gammelmundansk historia [Spoiler]

Hmm, är detta vad det verkar vara? En diskussion om magiker under 5000 år realistiskt sett skulle kunna skapa "tidsobundna världar" länkade med 29 portaler? Hmm... Eon må vara det realistiska fantasyrollspelet, men vad magiker hinner göra på 5000 år (en tidsrymd lika lång som den skrivna världshistoriens ålder i vår egen värld) torde knappast vara något som kan bedömas som mer eller mindre realistiskt... Har jag fel?

/calle