Nekromanti Ang. forumet (det var bättre förr)

Baron Marak

Swordsman
På senare tid så har jag märkt att forumet börjat tappa lite (läs: ganska mycket) av sin forna charm samt kunskapsinnehåll. Istället för de långa regeltolkningdiskussionerna (!) så har andra ämnen tagit vid.
Det blev mer koncentrerat kring krig. Svärd hit, svärd dit, skada mer osv.
Men det allra senaste numera är att det blir en massa personliga diskussioner bland främst de yngre medlemmarna av forumet. Det tenderar att bli påhopp och förolämpningar i drivor.
Förr så blev det nästan direkt en tillsägelse och låsning då sådant förekom. Men numera så tar det långt tid och det verkar som att det uppmärksammas men inte registreras som viktigt eller anses vara för lite tid för.
Vidare så har förekomsten av [NT] inlägg ökat drastiskt och oftast så är de även OT så de tillför inte mycket alls. Bara att tråden blir lång och därmed ganska jobbig att läsa.
I och med att diskussioner av detta slag släpps och accepteras så dras fler och fler in i "cirkeln". Jag har själv funnit mig skriva båda OT och [NT]-inlägg och vissa gånger även haft svårt att förstå ironi utan mer ta det som påhopp.
Vad jag ber om är att alla lugnar ner sig och att skutan styrs upp på rätt köl igen. Som det är just nu så känns det som att det är läge att lämna skeppet. Och jag tror inte jag är ensammen om det precis. Men jag anser att forumet gett så pass mycket och har så mycket mer att ge så det är värt en andra chans. Så jag hoppas det sker en förbättring snart...

Visst ska alla få ha sina diskussioner men personangrepp hör inte hit. Vidare så kan man testa sökfunktionen vissa gånger så att samma fråga inte kommer upp varannan dag.
Slutligen så vill jag be om ursäkt för att jag "hoppar" på er yngre. Men som jag ser det så är det ni yngre som har det svårt för ironi och tar mycket personligt. Ingen nämnd alltså har jag inte totalt gjort bort mig. Hoppas jag iaf inte...
Men nu är det natt och skola imorrn. Samt fyra Esbjörn Svenssons Trio-skivor att lyssna igenom.

Ja, precis. Eonforumet har blivit mindre intressant, jämfört med andra forum. Det blir väl vad man gör det till?
Får väl skriva ännu fler regelfunderingar då....

Ymir

Liten kantbaron
Jag är nog beredd att hålla med dig, men jag har ägnat Eonforumet ganska lite uppmärksamhet på sistone just för att regeldiskussioner inte ligger i min intressesfär. Folk måste trots allt få prata om vad de vill, så länge det har med Eon att göra. Men samtidigt kan man ju uppmuntra till mer konstruktiva debatter, något alla bär ett ansvar för. Jag ska själv försöka ägna forumet lite mer uppmärksamhet i framtiden, så får vi se om jag kan uträtta något.

- Ymir, älskar Eon, trots allt

Sadaigh

Swordsman
jag tycker faktiskt också att eon forumet e lite slött nu. men vi får väl ändra på den saken. de som känner att de kan åstadkomma nåt, skriv för F*n in era idéer. Och ni som bara skriver för att verka lustiga, skriv inte =P nåväl, ha en bra dag mina vänner

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Regeldiskussioner är väl inte heller så givande, jag ser hellre rejäla utredningar om spelvärlden (när det sker något på Gondica-forumet är det en utmärkt förebild). Eon-forumet har annars blivit ett ganska enformigt forum, med tonvis av frågor i stil med "Borde man inte ha en regel för att snubbla när man springer", "Härdat läder borde ha lägre BRYT" eller "Fan va segt system Eon suger". Helt enkelt inte så fantasifullt.

Helmgast
Håller med föregående talare om att det borde vara fler diskussioner om Mundana och vad man kan göra med världen.

Fast magiregler är ju en sån sak som grisodlare oftast inte förstår sig på, så regeldiskussioner är en sån sak man får ta.

Och inlägg som 'jag håller med [nt]' är oftast meningslösa (jag har själv varit skyldig, sök så får ni se).

Dessutom så saknas ju debatten Silversurfan mot hela världen...

Men de personliga diskussionerna mellan de nyare medlemmarna har jag fått stopp på (skickade tre snälla meddelanden bara).
Se här, eller där, eller där, eller här

samiis

Warrior
Skyldig?? Jag?? Nej...

Jag vet ju inte hur det var innan jag kom men (jag har ju bara varit med den så kallade sista tiden) jag tycker att sedan jag kom hit så har det varit rättså mycket sådana inlägg... Jag gillar tydligen inlägg med svärd och skador...

Hemskt ledsen... Men låt inte mig hindra er från att skriva sådant ni tycker är roligt...

Men sådana regeltekniska du menar handla tydligen för det mesta om magi och sånt gillar jag INTE... :gremmad:

Sadaigh

Swordsman
Re: Skyldig?? Jag?? Nej...

Varför finns dessa forumen då egentligen? jo, det jag tror är ju dels för att nybörjare (grisodlare=P) ska ha ett ställe att ställa frågor på. Alla lite med erfarna spelledare, och spelare kan ju t.ex. magisystemet, renutav helt utantill. Men om då inte nån Grisodlare (eller kanske jag ?! =P) kan nåt om magi, så tycker ajg dem kan fråga det här! =) må väl!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
""Borde man inte ha en regel för att snubbla när man springer""

Regler is holier than thou :gremwink:. (dock så är diskussioner om äventyr och kulturer mycket mer givande)

Nej men allvarligt, jag läser inte ens hälften av inläggen här på Eonforumet längre. Man känner snabbt igen en tråd som bara innehåller skit. Om inte alla All Flesh Must Be Eaten-forum out there vore engelsktaliga så skulle jag nog inte hålla till här särskilt mycket alls. Det har blivit som ett tidsfördriv när jag har tråkigt numera, eller snarare som att röka - det är onödigt men man blir beroende. Och till slut dör man.

Men forumet är ju heligt på sitt sätt - precis som allt trevligt folk här.
Även om forumet, precis som resten av samhället, sakta men säkert håller på att glida ned i fördärvets dunkla och fuktiga hålor.

*hämtar en öl*

Arvid

Warrior
Re: Ang. forumet (det var bättre förr)+ Lite fjäsk

Jag måste nog hålla med till stor del, även om jag inte alls kommer ihåg den "gamla goda tiden" speciellt bra. De disskusioner som jag tycker är mest intressanta är i första hand de som handlar om Mundana och de som behandlar spelledande, äventyrsskapande och spelande i Eon (annars behandlas de ämnena flitigt på rollspelsforumet).

Diskussioner om Mundana gilllar jag och då menar jag inte "Vad heter Jargiens huvudstad?", "Hur många invånare har Mundana?" etc. Utan snarare frågar man kan diskutera
om. Här inkommer hur man sköter inbördeskriget i Soldarn, det jargiska korståget, vad Thalamur har för krigsplaner, Svärdsspelen, hur ens eget Mundanan kan se ut och kanske framför allt spoiler diskussioner om Legender&Hemligheter. Jag håller helt klart med [color:\\"blue\\"]Bobby Magikern [/color] om att de här är det mest intressanta.

Frågor om äventyrsskapande och spelledning har kommit upp lite på sista tiden vilket jag gillar skarpt. Förhoppningsvis kommer det här att behandlas mer i fortsättningen.

Regeldiskussioner kan vara intressanta men det beror väl på lite. Jag är vanligtvis inte så speciellt intresserad förutom då i första hand strid men även magi kommer upp. Visst gillar jag då folk kommer fram med bra husregler - där främst [color:\\"blue\\"] regelslaktaren[/color] och [color:\\"blue\\"] P|uT0NiUm
[/color] brukar komma upp med bra grejer (en eloge till reglerna som nu finns på foxtail!) - men det tycker inte jag är vad som lockar mest.

Så var ligger problemet och vad kan man göra åt det?

Om vi först tar det här med "onödiga inlägg" som varit uppe flera gånger. Där håller jag med. Det kan bli lite störande när folk bara skriver för få något skrivet, hela tiden. alltså nästan aldrig kommer upp med något utan bara kommer med små korta inlägg som inte har med disskusionen att göra. OT inlägg används kanske för mycket, jag vet inte. Sen det här med småbråk. Ett "bråk" som egentligen bygger på en meningsskillnad eller missförstånd i en [color:\\"black\\"] riktig/ordentlig [/color] disskusion har jag inget emot, disskusionen lär ändå föras framåt. Men när det blir "smågnat" så känns det bara onödigt. det har tyvärr varit lite sånt på senare tid, ni vet säkert vad jag syftar på. Att anmärka på stavfel, småfel eller högst subjektiva åsikte gör inget när det händer någon gång men om alla forumets inlägg börjar bli sådana så är det på väg åt fel håll. Man kan ju tänka lite på sånt då man skriver.

Sökmotorn verkar underskattad. Om man undrar om någon regel eller dylikt så lär det ha kommit upp förr och då gett ett mer ordentligt svar eftersom det nu verkar vara lite uttjatat.

Sen så finns det en del inlägg som jag tycker känns väldigt onödiga. Nog kan man göra en del saker själv, t.ex. komma på skademodifikationen på en båge med en speciell sträng (jag tar exemplet ur luften) och dylikt.

Men det finns fortfarande hopp!
Ett litet problem är att vi som vill ha rejäla diskussioner ofta är vi som anser oss ha svar på dessa frågor, d.v.s. de som tycker sig vara mer "erfarna/kunniga". Ett problem är att vi väldigt sällan tar upp dessa diskussioner själva utan hellre låter andra ta upp dem för att själv svara. Man vill kanske inte fråga om hjälp då man anser sig vara "kunnig". Se på [color:\\"blue\\"] Krille [/color] t.ex., som man kan säga vara en av de "bästa" på Eonforumet. Hur många trådar har han själv egentligen startat?

Sen gäller det att man får hit folk som har bra saker att säga, så jag blir glad då jag hör att [color:\\"blue\\"] Ymir [/color] ska komma, han verkar ha en hel del intressanta ideer och verkar vara kunnig. Ofta kan man faktist säga att ett bra inlägg som regel är långt (vilket inte betyder att ett långt inlägg är ett bra inlägg).

Så mitt främsta råd är, fråga/skriv om det ni är intresserade av. Både ni som undrar och ni som redan kan mycket!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Håller med

Visst känns det som om nivån på forumet har sjunkit ett par snäpp den senaste tiden. Det var längesedan som jag var en aktiv besökare här trots att jag både gillar och spelar Eon och säkert hade kunnat bidra med en del.