<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Man behöver inte skutta så långt som IPv6 för att få användning av olika subdomäner i samma protokoll. Prova
http://home.foxtail.nu och
http://sugs.foxtail.nu till exempel och se var du hamnar.
<hr></blockquote>
Det vet jag, kolla på troberg.mine.nu, paperfig.mine.nu och progs.mine.nu som alla leder till olika siter på samma server, precis som dina exempel (var förresten aktsam, det funkar bara med vissa browsers eftersom inte alla skickar info om vilket domännamn de vill till). Det var inte vad jag sade. Det jag sade var att man inte kan mappa ett namn mot en adress
och port.
Med andra ord, följande mappningar går (och är meningsfulla):
mail.tdp.se mot 212.85.68.42 (mail går till den här burken)
www.tdp.se mot 212.85.68.43 (webaccess går till den här)
Däremot skulle det inte gå att mappa:
mail.tdp.se mot 212.85.68.42:25 (kan inte inkludera portinformation i namnmappningen)
www.tdp.se mot 212.85.68.42:80 (-"-)
I detta fall där funktionerna ligger på samma server men olika portar bör man i stället använda enbart:
tdp.se mot 212.85.68.42 (allt som går till tdp.se eller något under den går hit)
Med andra ord är det inte möjligt att direkt i namnet mappa mot en port, utan portinformation måste hanteras separat.
Jag förstår inte alls vad du menar med protokoll i ditt inlägg. Är det felskrivning för domännamn?
Frågan har inte på något sätt att göra med att hosta flera siter/domäner på samma server. Frågan gäller att www bara är meningsfullt om man låter olika servrar hosta olika funktioner hos samma domän. Om allt som hör till en domän ligger på samma maskin (oavsett hur många domäner den hostar) så fyller inte www (och ftp, mail och så vidare) någon funktion och bör därför utelämnas för att inte förvirra.
Det är denna typ av inkonsekvent namngivning som försvårar för vanligt folk att förstå hur internet (egentligen TCP/IP-nät generellt sett) är uppbyggt.
Verkar förresten som om du kör med en färdig webserver? En riktig man programmerar sin egen webserver från scratch (vilket troligen gör mig till den enda riktiga mannen på det här forumet...)!/images/icons/cool.gif