Drakvrede
Swordsman
Tidigare ställdes det en del motiverade frågor angående andeplanet, bland annat rörande magi på andeplanet, hur man beskriver andevärlden för spelarna & angående om tabu gäller för alla andebesvärjare. Alla dessa ämnen kommer att diskuteras i Anden & Drömmen, men tänkte att jag redan nu skulle ge några korta, förenklade svar. /images/icons/smile.gif
Angående magi i andevärlden
Svaret är helt enkelt ja och nej. Ja, i den mening att magi existerar, men nej i den meningen att enbart vissa typer av magi förekommer. För enkelhetens skulle kan vi säga att effekter från de, och endast de, aspekter vars kraft förekommer i andarnas värld, fungerar alldeles utmärkt i andevärlden (vilket betyder ataxatropi, nomotropi, kronotropi, psykotropi, teotropi och daimotropi). Och så länge som effekten/besvärjelsen/ritualen inte har någon direkt fysiskt effekt, fungerar det hela som normalt. Detta är som sagt en förenkling, men den duger tills vidare. /images/icons/wink.gif
Angående hur man beskriver andevärlden för sina spelare?
Detta är naturligtvis ganska så knepigt. För andevärlden är en andlig (d.v.s. icke-fysisk) värld, vilket kan ställa till en del problem när man försöker beskriva andevärlden. Egentligen förekommer det nämligen inga sinnesdata i anderiket, varför det egentligen inte går att beskriva andevärlden i fysiska termer! Men andebesvärjare beskriver ändå ofta andevärlden i just fysiska termer, eftersom det är det enda som finns tillgängligt för dem. Som spelledare kan du därför använda fysiska termer, men speciellt viktiga är känslostämningar!
"Allting blir varmt, glödande varmt och du känner hur en ilning går utmed ryggraden då den grymma demonen uppenbaras framför dig...".
Allt detta var ju exempel på fysiska företeelser, men de fungerar ändå väldigt bra för att beskriva ungefär hur andebesvärjare upplever andevärlden. Som sagt, känslor, stämningar och liknande är väldigt viktigt för att fånga andevärldens "atmosfär".
Schamaner vs. Tabu
Lite knepigt, det här faktiskt. Alla andebesvärjare följer naturligtvis inte alla tabu, eftersom ett tabu är ett resultat av en kultur och dess värderingar. Vissa schamaner följer dem, andra inte. Men de som anser dessa tabu vara just tabu är tillräckligt många (i majoritet, faktiskt) för att göra livet besvärligt för de schamaner som bryter mot tabuna. Alltså kan det vara värt att undvika detta, även om schamanen inte skulle råka tro på ett specifikt tabu (läs: det är inget kul att bli förföljd och jagad av ett gäng förbannade schamaner!). I andeperspektvet är det dock lite annorlunda; de flesta andar följer dessa tabu, och om de kommer på en andebesvärjare med att bryta mot dem, kommer de att reagera! För det första kommer de sprida ryktet bland andra andar (oups...) och för det andra kommer de försöka stoppa schamanen (aj...). Och detta brukar vanligtvis kombineras, eftersom andra andar som får reda på andebesvärjarens "ovanor" oxå kommer att försöka stoppa andebesvärjaren (aj, oups och shit...). Detta är någonting som en spelledare verkligen bör spela ut mot rollpersonen! Genom detta blir det inte speciellt attraktivt att bryta mot tabuna.
Nåja, det var lite info det. Mer blir det senare i Anden & Drömmen.
/images/icons/thinks.gif
Angående magi i andevärlden
Svaret är helt enkelt ja och nej. Ja, i den mening att magi existerar, men nej i den meningen att enbart vissa typer av magi förekommer. För enkelhetens skulle kan vi säga att effekter från de, och endast de, aspekter vars kraft förekommer i andarnas värld, fungerar alldeles utmärkt i andevärlden (vilket betyder ataxatropi, nomotropi, kronotropi, psykotropi, teotropi och daimotropi). Och så länge som effekten/besvärjelsen/ritualen inte har någon direkt fysiskt effekt, fungerar det hela som normalt. Detta är som sagt en förenkling, men den duger tills vidare. /images/icons/wink.gif
Angående hur man beskriver andevärlden för sina spelare?
Detta är naturligtvis ganska så knepigt. För andevärlden är en andlig (d.v.s. icke-fysisk) värld, vilket kan ställa till en del problem när man försöker beskriva andevärlden. Egentligen förekommer det nämligen inga sinnesdata i anderiket, varför det egentligen inte går att beskriva andevärlden i fysiska termer! Men andebesvärjare beskriver ändå ofta andevärlden i just fysiska termer, eftersom det är det enda som finns tillgängligt för dem. Som spelledare kan du därför använda fysiska termer, men speciellt viktiga är känslostämningar!
"Allting blir varmt, glödande varmt och du känner hur en ilning går utmed ryggraden då den grymma demonen uppenbaras framför dig...".
Allt detta var ju exempel på fysiska företeelser, men de fungerar ändå väldigt bra för att beskriva ungefär hur andebesvärjare upplever andevärlden. Som sagt, känslor, stämningar och liknande är väldigt viktigt för att fånga andevärldens "atmosfär".
Schamaner vs. Tabu
Lite knepigt, det här faktiskt. Alla andebesvärjare följer naturligtvis inte alla tabu, eftersom ett tabu är ett resultat av en kultur och dess värderingar. Vissa schamaner följer dem, andra inte. Men de som anser dessa tabu vara just tabu är tillräckligt många (i majoritet, faktiskt) för att göra livet besvärligt för de schamaner som bryter mot tabuna. Alltså kan det vara värt att undvika detta, även om schamanen inte skulle råka tro på ett specifikt tabu (läs: det är inget kul att bli förföljd och jagad av ett gäng förbannade schamaner!). I andeperspektvet är det dock lite annorlunda; de flesta andar följer dessa tabu, och om de kommer på en andebesvärjare med att bryta mot dem, kommer de att reagera! För det första kommer de sprida ryktet bland andra andar (oups...) och för det andra kommer de försöka stoppa schamanen (aj...). Och detta brukar vanligtvis kombineras, eftersom andra andar som får reda på andebesvärjarens "ovanor" oxå kommer att försöka stoppa andebesvärjaren (aj, oups och shit...). Detta är någonting som en spelledare verkligen bör spela ut mot rollpersonen! Genom detta blir det inte speciellt attraktivt att bryta mot tabuna.
Nåja, det var lite info det. Mer blir det senare i Anden & Drömmen.
/images/icons/thinks.gif