Nekromanti "Animate dead" vs "Create undead"

J_L_Seagull

Veteran
:gremconfused: Kan någon därute förklara för mig hur det kommer sig att en lägre level spell kan skapa mäktigare bundsförvanter än en högre? Ta som exempel en 11th level evil cleric. Denne kan med "Create undead" skapa en Ghoul (CR 1, HD 2) som han sedan kan dominate med sin rebuke undead ability. Upp till 5 stycken sådana otäckingar kan han släpa med sig då hans rebuke undead enbart kan kontrollera lika många HD som han har lvls. Om han istället ödslar lite tid på att döda ett par ogres och väcker upp dem som zombies (med hjälp av "Animate dead") så kan han få med sig 5 st Ogre Zombies (CR 3, HD 8) med en mycket lägre level spell. Visserligen är det bra att man kan använda dem båda och på så vis få med sig både Ghoulsen och Ogre Zombies, men vad är det egentligen för mening att använda en hög level spell slot för en sådan spell som "Create undead" (och om sanningen ska fram, vem behöver HD 2 monster när man är lvl 11. Är man evil cleric så har man säkerligen plockat med sig något mäktigare under sina äventyr), när den lägre "Animate dead" skapar effektivare undeads. Ser gärna lite trevliga svar på denna fråga, då jag inte riktigt förstår meningen att "Create undead" ligger på en så hög spell level för en i realiteten meningslös trollformel.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tror du stirrar för mycket på enbart HD.

Animate dead är ju begränsad till enbart skelett och zombies, och de är ärligt talat rätt trista vandöda. Jag menar, om du promenerar i rask takt kommer en zombie inte ikapp dig. Läskigt.

Create undead skapar i alla fall vandöda med lite coola specialförmågor. Ghouls och ghasts har paralysis och ghoul fever; ghasts dessutom stench; mumier har dispair och mummy rot och DR 5/—; mohrgs har paralyzing touch och create spawn (och är dessutom ruskigt snabba).

Är man bara ute efter kötthögar med mycket hp är väl animate dead ett bättre val. Vill man ha läbbigare kritter är create undead din bästa vän.

J_L_Seagull

Veteran
Vet inte om jag håller med dig riktigt :gremsmile: I strid så skulle jag som ond cleric föredra att ha två stycken klumpiga Ogre Zombies med 55 hp och en great club (2d8+9) på varje sida om mig än två ghouls. Zombisarna kan förhindra en hel del flanking o.dyl. samt dänga iväg en hel del skada. Om man sedan utrustar dem rätt så blir de betydligt otrevligare. Ghoulsen kommer (i allafall vid denna lvl) att falla relativt fort pga sina låga hp. Vid dessa lvls vill man nog helst ha en hel del extra försvar.

Om man vill vara lite mer offensiv så kan man istället hitta några Ettins (jag vet, kanske inte det lättaste att få tag i, men för exemplets skull) och fixa iordning dem till skelett som med sina två morgonstjärnor drämmer iväg 2d6+6 per styck. Om man sedan lägger till att de har 65 hp och dmg reduction 5/bludgeoning och slänger på dem lite trevlig utrustning, så skulle jag satsa mina pengar på dem vilken dag som helst framför fem stycken Ghouls (och då menar jag endast två, tänk på att vid lvl 11 kan du väcka 44 hd dvs 4 st ettins).

Har märkt att clericen i mitt party redan vid lvl 5 enbart har väckt upp två stycken kompanjoner, en sea hag (HD9) och en Barghest (HD 6) till trevliga skelett kompanjoner. När dessa två otäckingar springer in i striden så har han effektivt fixat att de sprider elden samt att dessa delar ut lite men effektiv skada utan att han egentligen utsätter sig för någon risk. Detta har gjort att jag (som DM) har blivit tvungen att höja CR på flera encounters som egentligen skulle varit en rejäl match för dessa tre spelare. Har visserligen inte utsatt dem för en paladin eller en god cleric ännu (det kommer snart :gremelak: ) men ändock så har det kraftigt svängt spelet till deras fördel.

Pom

Swashbuckler
Jag har aldrig varit med om att skelett och zombier dödat PC. Någonsin. Men känslan av ren panik när den ena efter den andra i sällskapet förlamas av ghouler eller mohrger, den är enligt min erfarenhet högst berättigad.

Create undead är också flexiblare än animate dead, vilket i sig är en fördel värd högre level.

J_L_Seagull

Veteran
Jag har aldrig varit med om att skelett och zombier dödat PC. Någonsin. Men känslan av ren panik när den ena efter den andra i sällskapet förlamas av ghouler eller mohrger, den är enligt min erfarenhet högst berättigad.
Det tror jag mer beror på vår metalitet som DMs. Man ser ofta till att zombies och skelett är "Canon fodder" inför den riktiga elakingen istället för att göra dem till ett hot i sig. Med 3.5 reglerna (visserligen redan lite tidigare, men det har blivit tydligare i 3.5) så kan man göra riktigt massiva skelett som verkligen kan gluffsa i sig spelare.

En annan fråga som också dyker upp i mitt huvud (som det egentligen inte står något i reglerna om) är vampyren som man kan skapa vid höga lvlar med "Create greater undead". Vampyr är en template och beroende på vilket monster man använder som grund. Om man tar med detta i beräkningarna så kan man i praktiken göra om alla i sitt party till vampyrer som forsätter att avancera i lvls o.dyl. (ska man vara ond så är detta väl tillräckligt :gremcool: ). Är det någon som har sett en erata eller liknande om hur man kan använda denna trollformel om man tar med detta i beräkningarna?

Problemet med att spela D&D med evil inriktning är att Wotc stenhårt riktat in sig på att PCs skall vara god och NPCs skall vara onda. De har inte mycket förklaringar/äventyr o.s.v. för denna fraktion. Då får man ofta leta sig till andra företag.

Pom

Swashbuckler
En annan fråga som också dyker upp i mitt huvud (som det egentligen inte står något i reglerna om) är vampyren som man kan skapa vid höga lvlar med "Create greater undead".
Kan man? Shadow, Wraith, Spectre och Devourer säger min PHB.

Nightowl

Champion
Döden genom skeletons (OT)

Jag har aldrig varit med om att skelett och zombier dödat PC. Någonsin.
Waaaay back när vi spelade D&D Basic + Expert + Companion etc hade vi powergäjmat gryyymt mycket och när vi turades om att SL-a som satt vi ärligt talat och griefade för varandra en massa, försökte hitta på sätt att jävlas med varandras osårbara och oövervinnerliga karaktärer.

I alla fall, vi hittade på världens deathtrap för en killes cleric, som var så hög level att han utplånade skelett och dylikt bara han viftade med sin heliga symbol. Nå, det fanns nån skum konsensus att när man förgjorde vandöda istf att bara fördriva dom så blev det grejer kvar . Jag menar en wraith blev väl bara en puff ektoplasma, men zappade man ett skeleton blev det åtminstone en hög benflis kvar.

Så, killen blev alltså dumpad i en fallgrop man inte kunde klättra upp ur, såphala väggar eller var det nu var.

Varje runda teleporteras en surv skeletons ned och anfaller prällen. Han smiskar dem och de blir stoft... och stoft... pch stoft... och stoft... tills han skulle börja inse att han kommer att drunkna i det.

Den "genialiska" metoden ur dödsfällan är alltså att slåss på riktigt med dem, för då får man ju slutligen en jättehög med ben som man kan klättra upp ur fällan på!

Erik, those were the days!

J_L_Seagull

Veteran
Kan man? Shadow, Wraith, Spectre och Devourer säger min PHB.
Ooops, mitt fel. Blandade ihop min PHB 3.2 med min PHB 3.5. Tydligen har de ändrat detta just med tanke på min lilla fråga. I 3.2 står det Mummy, Spectre, Vampire och Ghost.

Morgath

Warrior
Det har jag... Spelarna hade varit på äventyr i ett underjordiskt tempel fullt med ondskefulla typer som ville ta över världen (behöver jag säga mer?). Efter att ha rensat halva stället och dödat lite Ogres och andra grejer, så fick de slut på resurser och tvingade dra sig tillbaka. När de så fullmatade med ny energi kom tillbaka hade de ondskefulla prästerna förberett en liten fälla med liken till de döda Ogresarna (Ogre i pluralis). De animerade dem till zombier och stoppade in dem i ett rum med två ingångar - en på varje sida av rummet.... För att göra en lång historia kort. Spelarna gick rätt i fällan och blev instängda mellan två horder Ogre zombies... Smash! Total Party Kill (-1 Warmage, som lyckades smita iväg i säkerhet)!

Dom gör rätt mycket skada dom där rackarna...

Pom

Swashbuckler
Avbön

Bra. För min sinnesfrid.

Dessutom kom jag på att jag ljög. :gremblush: Vi lyckades med konststycket att överraskas av 40 000 skelett under en ofrivillig simtur i ett träsk. Hrmf.

Så jag tar tillbaka och påstår motsatsen och jag var i själva verket i Rio vid tillfället.

J_L_Seagull

Veteran
Re: Avbön

Dom gör rätt mycket skada dom där rackarna...
Dom nya reglerna kan verkligen göra hemska små skelett och även relativt otrevliga zombisar, helt beroend på vilket grundkritter man startar med. Hög styrka och många attacker i grunden skapar ruskiga dödingar som slår hårt och ofta.