Nekromanti [Anime]Berserk (på tal om kvinnosyn)

Recca

Femme Fatale
Okay, wtf is wrong with the japanese people!?

Jag har precis sett igenom 25 sega men bitvis underhållande avsnitt av anime-serien Berserk. Nån som sett den? Det är jättehemsk kvinnosyn i den. Det är en tjej i serien som blir utsatt för våldtäktsförsök då och då genom hela serien, det ena grövre än det andra. Det beskrivs i serien som något som är helt naturligt. En annan tjej (DEN andra tjejen) i serien är totalt menlös med en mental förmåga som ett litet litet barn.

Med det sagt, de 25 avsnitten jag sett slutar jättemärkligt med nåt som liknar 'to be continued'. Någon som vet om det finns nån fortsättning?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Recca said:
Nån som sett den?
Ungefär tio minuter av första avsnittet, sen kände jag att jag nog hellre skulle se något annat. Utifrån dina erfarenheter känns det som ett gott val. ^^

God45

#PrayersForBahakan
Animen har ingen fortsättning. Men mangan finns och fortsätter efter den punkten i serien. Eh... Det blir värre senare i Mangan. Det är en hel del våldtäkter i Bersek av... Många...

Bersek är en fucked up men bra anime. Jag gillar slutet, trots att det kommer out of fucking nowhere :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Det ska kanske nämnas att allt som händer i animen är flashbacks från Mangan... Bara så att du vet.

Oh och jag älskar slutet på Animen! Bästa slutet någonsin :gremlaugh:

Ond bråd död

Swashbuckler
Samma här. Nån tipsade om att berserk skulle vara mer vuxet. Jag minns inte exakt hur, men jag kände att det var vuxet på ett annat sätt än jag tänkt mig. Såg antagligen bara 10 minuter jag med.

Sen är det väl standard med helt värdelösa, mjäkiga kvinnor/flickor anime, iaf det jag har sett. Japaner vill kanske ha det så. Hur är tjejer i anime/manga riktat till kvinnor?

RasmusL

Champion
Mangan är i mina ögon helt ok och framför allt fruktansvärt mycket bättre än den horribla animen. Kvinnosynen är väl vad man kan förvänta sig från Japan men för att balansera ut det en aning...

...så blir ju faktiskt huvudpersonen också våldtagen trots att han ör man :gremwink:

Radioaktiv

Hero
Eftersom allt är SPOILERS, läs inte om ni inte vill veta nått.

Männen blir också våldtagna. Huvudpersonen prostitueras som liten. Han uppfostras av en kvinna som blivit galen av sorg, han föddes ur ett lik som hängts i ett träd att ruttna. Det är inte bara kvinnorna som råkar ut för hemskheter. Folk blir uppätna. Det är synen på människan som är totalnegativ. Allt är en gråzon, alla är galna. Och även så, det finns kvinnor med. Caska är inte useless. Allt är bara hemskt.

Jag minns inte i vilken ordning allt händer, men den där princessan Charlotte till exempel. Hennes pappa är ju dum i huvudet och vill incesta sig. När han sedan dör så blir hon effektivt drottning, och ju längre in i serien (mangan) man kommer, ju bättre blir det med henne, om jag inte minns helt fel. Men som alla andra karaktärer i serien så får hon dock diverse psykiska men.

Man kan knappast klandra Caska för att ha blivit helt passiv. Hennes liv slogs ju helt i spillror och allt är bara hemskt. Men som att Gutts mår så mycket bättre?

Animen är typ bakgrunden. Mangan är jättebra. Dystopi+monster så det står härliga till.

Nä, det är inte trevligt att kvinnor blir våldtagna. Men man får se det så här. Det är inte mycket i varken mangan eller animen som är trevligt.

När jag läste skiten kommer jag ihåg att allt kändes som att författaren ville skildra olika mentalsjukdomar i ett medeltida Europa, människors mardrömmar som manifesterat sig i världen. Plus allmän dystopi och massa monster och beheliter och köttätande älvor och så vidare.

Det blir liksom inte något specifikt med dålig kvinnosyn när man också har med våldtäkt mot barn, kannibalism, våldtäkt+incest etc. Hade det varit dålig kvinnosyn på riktigt och inte bara en hemsk, hemsk värld de levt under sämst förhållanden möjliga i så hade inte Caska fått vara en så awesome karaktär som hon faktiskt är innan hon känslomässigt går in i väggen. För hon är awesome.

Om du inte läst mangar, gör't. Om inte annat så är det den snyggaste manga jag nånsin läst och jag rekommenderar den till alla :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Radioaktivs beskrivning är extremt bra :gremsmile:

Den andra mycket träffande beskrivningen jag hört är att det är som Dragon ball Z blandat med en splatter film :gremlaugh:

Radioaktiv

Hero
Mitt tusende inlägg går till att rekommendera dessa:

(Engelska subs, kort)
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/p286WtHoK2g"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/p286WtHoK2g" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

(Japansk, lång trailer)
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EOU67LPFuWw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EOU67LPFuWw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Del ett och två är klara, andra delen kom ut förra året. De är definitivt snyggare än animeserien. Det skall komma en till, men jag har ingen koll på när.

Jag tänkte också säga det, att om du vill ha coolare kvinnokaraktärer så kolla Black Lagoon om du inte redan gjort det. Bland de kvinnor som figurerar är Revy, galen supande och svärande gunslinger, Balalaika, gangsteröverhuvud för Hotel Moscow och scarrad krigsveteran från Sovjet som var inne och härjade i Afghanistan. Ett helt kloster med nunnor som sysslar med knarkhandel. Flera av badguysen är kvinnor och helt awesome, men de är bara lite för många för att nämna bara sådär. (Det är inte ofta man kan säga det).

Men en av de allra bästa karaktärerna som är med är en före detta guerillasoldat från Colombia (tror jag), hon heter Roberta och är livvakt åt en pojke som blir kidnappad, och en dal av animen går ut på att hon skall hämta hem honom. Hon är faktiskt så jävla awesome att hon får en egen miniserie sedan som heter Robertas Blood Trails.

http://www.youtube.com/watch?v=JsL9vhMfyrs

Bara kolla. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Kvinnosynen i anime/manga är väl horribel rent generellt, vilket säger väldigt mycket om Japan.

Den stora paradoxen i sammanhanget är dock att anime/mangas traditionella intresse för djupa, komplexa karaktärsporträtt samtidigt av och till resulterar i fantastiskt bra och intressanta kvinnliga karaktärer.

Men jag har seriöst bara läst en manga någonsin som jag anser klarar en genus- och normkritisk granskning, men HUR! Blade of the Immortal, folket. Läs den! Den lyckas tillochmed skildra våldtäkt på vettiga sätt. Dess enda anime-motsvarighet är väl antagligen Bokurano, som också klarar iaf en genusgranskning (vilket innebär att originalmangan förmodligen också gör det). Anime-versionen av Blade of the Immortal, okej, sure, kaaaanske, men den går miste om så mycket av mangans intressanta teman och komplexitet att den basically inte ens är sevärd.

En vacker dag ska jag göra en grundlig genusanalytisk och normkritisk granskning av Blade of the Immortal, det är ett litet livsmål jag har att bocka av.

Ymir

Liten kantbaron
Om du inte läst mangar, gör't. Om inte annat så är det den snyggaste manga jag nånsin läst och jag rekommenderar den till alla
Ren OT-nyfikenhet; har du läst Blade of the Immortal? Tycker du isåfall Berserk är snyggare än Blade of the Immortal? BotI är liksom Rembrandt-nivå-blyertsporr...

That being said, jag förstår hur man kan tilltalas av stilen i Berserk, den är verkligen groteskt detaljerad och skicklig. Mitt problem är att jag inte gillar karaktärsdesignen i Berserk. Men sure, liksom, this. Jag antar att det är dött lopp, bara väldigt annorlunda, från det här.

Recca

Femme Fatale
Okay. Jag vill läsa fortsättningen på Berserk. Hur gör jag då? Kan nån länka till en torrent som innehåller comics från och med att animen slutar? :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Recca said:
Okay. Jag vill läsa fortsättningen på Berserk. Hur gör jag då? Kan nån länka till en torrent som innehåller comics från och med att animen slutar? :gremsmile:
Vi vill påminna om regel nummer tre:

Regel 3: Respektera lagen. Posta inget som är olagligt enligt svensk lag och uppmuntra heller ingen annan att bryta mot svensk lag.

Recca

Femme Fatale
Omformulerar mig då.

[Berserk] Någon som vet var jag ska börja läsa mangan om jag sett animen avsnitt 1-25.

Max Raven

T12-kultist
Jag är jättekluven vad gäller Berserks kvinnosyn. Å andra sidan så är den, som Radioaktiv också nämnde, kanske mer kopplat till en nattsvart världs- och människosyn.

Iofs så är bland de mäktigaste "Good Guys" en ung tös, fast det är ganska stereotyp medeltid-Europa-roll.

RasmusL

Champion
Recca said:
Omformulerar mig då.

[Berserk] Någon som vet var jag ska börja läsa mangan om jag sett animen avsnitt 1-25.
Animen är typ en kort episod mitt i mangan och därtill ett IMO jääättekonstigt stycke att klippa ut och göra anime av. Läs från början, det är det värt.

chrull

Stockholm Kartell
Spider Jerusalem said:
Finns att läsa online, lagligt enligt japans copyright lagar.
Sorry, men Berserk har väl ändå licensierats ut för översättning till engelska? Det innebär att alla fanöversättningar är olagliga enligt japansk lag. Tyvärr (detta ändrades 2010 om jag minns rätt).

w176

Förlorad dotter
Max Raven said:
Jag är jättekluven vad gäller Berserks kvinnosyn. Å andra sidan så är den, som Radioaktiv också nämnde, kanske mer kopplat till en nattsvart världs- och människosyn.

Iofs så är bland de mäktigaste "Good Guys" en ung tös, fast det är ganska stereotyp medeltid-Europa-roll.
Men även om den är kopplad till en nattsvart människoskyn är den ändå väldigt könad och sexistiskt.

Allt må vara nattsvart, men det nattsvata för kvinnor är rosa och det nattsvarta för män är babyblått.