Nekromanti Anime OST

Hartland

Warrior
Någon mer än jag som sitter och lyssnar på dom till vardags eller ens nån gång då och då?

Min musik smak drarsig åt det hållet nämligen. Jag gillar kompositörer Kajiura Yuki och Taku Iwasaki eller för all del Kanno Yoko. Tar inget ansvar för om namnen är bakvända eller ej.

Jag tror att man (typ jag) gillar musik som jag upplevt och kan relatera till. Samtlig anime musik som jag lyssnar på har jag sett. (även om det i Arjunas fall var tvärt om vilket i sig var ett intresant experiment. Lyckades gissa rätt på vad den mesta av musiken skulle användas till. :gremcool: ) Musiken blir på sitt sätt mer påverkande då man känner att man kan relatera till vad den menar. Jag får ofta väldigt lite sånt ur vanlig pop eller andra populära musiksmaker och som därför enligt mig blir pop (mettal, hiphop och kanske jazz efter att ha läst favomusiktråden från nu i aprill...).

Mycket av OST musiken närmar sig det klassiska men hur ska man deffiniera den egentligen om man inte vill bli dragen över en kam när man säger att man lyssnar på anime musik? Jag är egentligen inte så djävla insat som man vill tro men är inbiten i det jag har sett. Jag brukar på skoj kalla det för postmodernklassiskmusik. Vad tror ni om den deffinitionen?

Nu blev ämnet ganska brett men svara gärna på delar av mitt inlägg lika gärna som hela.

/Hartland - som när han inte lyssnar på anime föredrar savage garden eller noubo uematsu eller liknande

Grendel

Warrior
Jag tycker inte om anime så mycket, knappt alls. Nu var det sagt. Men det finns ju undantag; jag gillar Ghost in the Shell mycket, och därigenom fick jag upp ögonen för Kenji Kawai som jag tycker gör fantastisk musik emellanåt. Yoko Kanno har också gjort en hel del bra, men det jag imponeras mest av hos honom är bredden på musiken. Han kan göra klassiska stycken, jazz, rock, pop; allt med samma skicklighet.